Digitália

2025.06.25. 06:00

Ideges a repülőn? Mostantól nagyobb széllökésekre kell számítani

Gyakrabban fog előfordulni súlyos turbulencia. Tudósok összefüggést fedeztek fel a „furcsa széllökések” és a globális felmelegedés között.

Ideges a repülőn? Mostantól nagyobb széllökésekre kell számítani

Forrás: Getty Images

Emiatt aggódik minden ideges utazó. Pedig a súlyos turbulencia várhatóan gyakoribb és kellemetlenebb lesz – és ezért is a klímaváltozás a felelős.

Lance M. Leslie professzor és Milton Speer, a Sydney-i Műszaki Egyetem kutatói mutattak ki összefüggést a „furcsa széllökések” és a globális felmelegedés között.

A „lefelé irányuló széllökések” leginkább felszállás és leszállás közben okozhatnak problémát, mivel a repülőgépek veszélyesen megemelkedhetnek vagy hirtelen veszíthetnek a magasságukból.

Eredményeik alapján a két tudós figyelmeztette a légiközlekedési biztonsági hatóságokat és a légitársaságokat, hogy legyenek „éberebbek a felszállás és leszállás során a globális felmelegedés miatt”.

„Kutatásunk az elsők között részletezi a zivatarok mikrokitörései okozta kockázatot a repülésben, különösen a felszállás és leszállás során” – magyarázzák a The Conversationben.

repülőgépek
Forrás: Getty Images

A repülés régen az egyik legbiztonságosabb utazási mód, a baleseti arányszám mindössze 1,13 egymillió repülőútra vetítve.

Mégis, az elmúlt hónapokban a repülőgépek számos alkalommal extrém turbulenciát tapasztaltak.

Márciusban például öt utas sérült meg a súlyos turbulencia következtében: egy United Express járat kényszerleszállást hajtott végre Texasban. Júniusban kilencen sérültek, miután egy Ryanair járat súlyos turbulenciába került, s ennek a gépnek is a kényszerleszállás mellett kellett döntenie.

Eddig a széllökésekkel foglalkozó tanulmányok többsége a nagy magasságban jelentkező veszélyekre összpontosított, és kevesebb kutatás foglalkozott az alacsonyabb tengerszint feletti magasságban bekövetkező turbulencia veszélyeivel.

A Climate folyóiratban publikált új tanulmányukban a kutatók azonosították a lefelé irányuló széllökések mögött meghúzódó éghajlati tényezőket.

A megnövekedett hőség és nedvesség problémákat okoz a repülőgépeknek.

„A globális felmelegedés növeli a vízgőz mennyiségét az alsó légkörben – magyarázzák. – Ez azért van, mert 1 Celsius-fokos felmelegedés már azt okozza, hogy a légkör 7 százalékkal több vízgőzt tart meg.”

A plusz nedvesség jellemzően a melegebb tengerekből származik. Az óceán felszínéről elpárolog, és a felhőket táplálja. A megnövekedett hő és vízgőz pedig erősebb zivatarokat hoz magával.

Szakértők szerint a repülőgépek számára probléma a szél erősségének és irányának veszélyes, gyors változása alacsony magasságban.

Különösen a mindössze néhány kilométer széles, lefelé irányuló szélkitörések – az úgynevezett „mikrokitörések” – okozhatnak hirtelen változásokat. Az utasok ezt úgy élik meg, hogy a turbulencia hirtelen különféle irányokba mozgatja a repülőgépet. A kisebb repülőgépek különösen érzékenyek az ilyen típusú széllökésekre.

Aggasztó, hogy mivel a hőmérséklet világszerte folyamatosan emelkedik, a mikrokitörések csak súlyosbodni fognak.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!