Debrecen hírei

2019.01.28. 07:25

Van, amivel nem várnak a főpályaudvar építéséig

Debrecen - Csökkentették a tervezett létesítmény méretét, de ez sem volt elég.

Debrecen - Csökkentették a tervezett létesítmény méretét, de ez sem volt elég.

  • – A főpályaudvar nem került le a napirendről, továbbra is fennáll a megvalósítási szándék – hangsúlyozta Papp László polgármester a debreceni közgyűlés legutóbbi ülésén.
  • Felidézte, a 2013-as tervpályázat során egy – többségében mérnökökből álló – bíráló bizottság döntött. Akkor a Jobbik képviselői többször fel is vetették, hogy miért az elfogadott terv a legjobb megoldás, hiszen a forgalom jelentős részének felszín alá terelése igen költséges.
  • Mint a polgármester megjegyezte, ma is fönntartja, ez lett volna a legideálisabb megvalósítás, bár kétségkívül drága. – Ez egy egyirányú utca, ebből nem lehetett visszafordulni: a bizottság döntött a nyertesről, eszerint kellett elindítani a közbeszerzési eljárást – tette hozzá.
  • Arról is beszélt, kapacitáscsökkentéssel próbálták az árat mérsékelni.
  • A polgármester álláspontját tudakolta az intermodális központ ügyében Madarasi István szocialista képviselő a csütörtöki debreceni közgyűlésen, megjegyezve, hogy az önkormányzat ez ügyben kiadott közleménye nem volt mindenhol egyértelmű. (A hivatal január 18-án tudatta: a Debreceni Főpályaudvar megvalósítására kiírt 2. közbeszerzési eljárás is eredménytelenül zárult, a kormány pedig elrendelte – több más intermodális központ mellett – a debreceni fejlesztés felülvizsgálatát.)

    Kevés mozgástér

    Papp László kifejtette: a 2013-as tervpályázat és döntés után a tervezési szerződést megkötötték, a közgyűlésnek kevés mozgástere maradt, és azzal élt is: 2014-ben, érzékelve, hogy igen magas lesz a tervezett beruházás költsége, elrendelte a terv felülvizsgálatát. Átterveztették az épületet, mintegy 30 százalékkal csökkentve a méreteit és a kapacitását is. A pihenő buszokat a felszínre „hozták”, a föld alatti parkoló területét 30 ezer négyzetméterről 20 ezerre csökkentették. Ez jelentősen mérsékelte a költségeket, mint azonban kiderült, 2013 óta az építőipari árak olyan mértékben nőttek meg, hogy szinte lenullázták a költségkímélő törekvéseket.

    Mást nem tehettünk, vagy végigvisszük, vagy elengedjük ezt a történetet”

    – összegzett Papp László. Bár bíztak abban, hogy lesz többletforrás, a kormány végül úgy döntött, hogy március 31-ig az összes intermodális központ fejlesztést felül kell vizsgálni. – Maga a konstrukció is felvet néhány kérdést, ugyanis az önkormányzatok terveznek, az állam épít, így aztán előbbiek szeretnének „csodaközpontokat”, amiket az állam drágáll; mindenütt ugyanez a probléma – mutatott rá a polgármester. Azt azonban kijelentette: a debreceni intermodális központ fejlesztésének szükségszerűségét senki sem vitatja. A kormány álláspontja, hogy a terv felülvizsgálat után egy új koncepciót kell kidolgozni, ezt a debreceni önkormányzat és a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. együttműködve meg fogja tenni.

    Több kapacitás kell

    A polgármester azt is elmondta, a minisztériummal történő tárgyalások során ragaszkodott ahhoz, hogy a fejlesztés egyéb közlekedési elemeit ne halasszák el. Ezért a Hadházi utca és a Nyíl utca csomópont legkésőbb 2020-ban átépül, sőt arra is van esély, hogy idén hozzákezdjenek. A Mikepércsi útra tervezett két körforgalom egyike várhatóan megépül, a másik csomópontot más módon alakítják át. Ezek a fejlesztések nem várják meg a főpályaudvar újratervezését, ezekhez hozzá tudunk kezdeni – hangsúlyozta.

    A Petőfi tér tervezett átépítése összefüggésben volt a főpályaudvarral, ezért 2020-ra tolták, ezt már nem lehet előre hozni. 2019-ben – az új helyzetnek megfelelően – felülvizsgálják a fejlesztés engedélyes kiviteli terveit, az átépítést TOP-os forrásokból 2020-ban meg fogják kezdeni – fejtette ki Papp László.

    – A teljes tervezési eljárás eddig 633 millió forintba került, 100 százalékban uniós forrásból valósult meg. A tervek a NIF-nél vannak, hogy ezeket átdolgozza vagy új eljárást indít, még nem tudni.

    Papp László azt is hangsúlyozta: 2018-ban egészen más közlekedési helyzet jellemzi a várost – és a következő 10 évben ez még inkább így lesz –, mint amivel 2013-ban kalkuláltak. S habár „összehúzták” az épületet, csökkentették a kapacitását, azzal is számolni kell, mire megépül, ki kell szolgálnia az elmúlt években érkezett gyárak indulásával még tovább növekedő közlekedési igényeket.

    SzT


    [related-post post_id="4112798"]

    [related-post post_id="4121110"]

    [related-post post_id="4119488"]

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!