Zuhant az utasok száma, kevesebb jegy és bérlet fogy

Nemrég versenyen mérték össze tudásukat a buszvezetők. A költségekkel is nagyon ügyesen kell bánniuk a cége(ke)t irányítóknak
Nemrég versenyen mérték össze tudásukat a buszvezetők. A költségekkel is nagyon ügyesen kell bánniuk a cége(ke)t irányítóknak - © Fotó: Molnár Péter
Debrecen – Jövőre jelentősen csökken majd a helyi autóbuszok bérleti díja.

A vártnál rosszabb eredménnyel zárták a tavalyi évet a megyeszékhelyen az autóbuszos tömegközlekedést biztosító Cívisbusz Konzorcium, valamint a villamosokat és a trolibuszokat működtető DKV Zrt.

Csökkent az utasok száma

Az önkormányzat csütörtöki közgyűlése elé kerülő beszámoló szerint a Cívisbusz Konzorcium – melynek tagjai a DKV Zrt. és az Inter Tan-Ker Zrt. – a tervezettnél 78 millió forinttal kisebb árbevételt ért el a múlt esztendőben. Ennek a legfőbb oka, hogy 2014-hez képest kevesebb jegyet és bérletet értékesítettek. A mérleg szerinti eredmény így mínusz 1 milliárd 550 millió forint lett.

A debreceni villamosokat és trolibuszokat üzemeltető DKV-nál az értékesítés nettó árbevétele csaknem 1 milliárd forintot tett ki, mely 7 millió forintos elmaradást jelent a tervezethez képest. A beszámoló szerint ennek elsősorban az az oka, hogy a Cívisbuszhoz hasonlóan a DKV ugyancsak kevesebb jegyet és bérletet értékesített, mint korábban. A tevékenység mérleg szerinti eredménye mínusz 655 millió forint volt.

Az előterjesztésben az szerepel, hogy a menetdíj bevételek például azért estek vissza, mert Debrecen lakossága 203 914 főről 203 506 főre csökkent – legalábbis a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint. Ehhez jött még, hogy a Magyar Államkincstár által kiadott ingyenes utazást biztosító hatósági igazolványra jogosultak száma emelkedett, és hogy egyre többen részesítik előnyben az egyéni, illetve a kerékpáros közlekedést.

A veszteségek csökkentése

A szolgáltatók több intézkedést is tettek a gazdálkodás javítására. A bevételek növelését szolgálta például a 2-es villamosvonal mentén átadott 10 darab jegykiadó automata.


j8

Fotó: Matey István


Az első ajtón történő kötelező felszállás bevezetésének hatására a járművezetők a korábbinál több jegyet adtak el. Az intenzívebb marketingtevékenységnek köszönhetően növekedtek a reklámbevételek. A kiadásokon is igyekeznek „faragni”, a működéshez csak az elengedhetetlenül szükséges beruházásokat hajtották végre. A járművezetőket például az „energiahatékonyabb” vezetésre oktatták. Üzemanyag megtakarítást fizettek ki részükre, amennyiben a meghatározott norma alatt tartották a járművek fogyasztását.

Állami kompenzáció

A közgyűlés elé kerülő beszámolóban az is olvasható, hogy továbbra is megoldásra váró kérdés a helyi közösségi közlekedés normatív támogatása. Az ország idei költségvetésében az összes vidéki önkormányzat helyi közösségi közlekedésének támogatására 2 milliárd 50 millió forint szerepel. Budapest ugyanerre 18 milliárd forintot kap. A tavalyi 2 milliárd 15 millió forintos állami támogatási keretösszegből városunk 420 millió forinthoz jutott hozzá.

Alacsonyabb bérleti díj

A DKV Zrt. és az Inter Tan-Ker Zrt. között létrejött eredeti autóbusz bérleti szerződés 2017. június 30-án járt volna le, amit 2010-ben 2021. nyaráig meghosszabbítottak. A felek abban is megegyeztek, hogy jövő júliustól éves szinten 2 milliárd 345 millió forintról 1 milliárd 220 millió forintra csökken az autóbuszok bérleti díja. A közgyűlési előterjesztés szerint – melyet Pacza Gergely főosztályvezető jegyez – a DKV Zrt. által elért költségszintek, illetve az alkalmazott finanszírozási konstrukció összességében országosan is példaértékű lehet.

HBN-OCs








hirdetés