Zöldségek és gyümölcsök a hideg hónapokra

Illusztráció
Illusztráció
Budapest – Olyan zöldségeket és gyümölcsöket válasszunk, amelyeknek éppen szezonja van, legyen az ősz vagy tél.

Ha étrendünket az adott évszakban termő helyi gyümölcsökből és zöldségekből állítjuk össze, akkor nemcsak egészségesen étkezünk, hanem az alábbi előnyöket is élvezhetjük: mindig a legfrissebb és a leginkább vitamindús ételekhez juthatunk hozzá.

Magas tápértékű és gazdag tápanyagokkal teli zöldségeket és gyümölcsöket fogyaszthatunk, mivel az áru nem utazik több ezer kilométert távoli országokból, mire ideér. A szezonális gyümölcsöket és zöldségeket jellemzően alacsonyabb áron vehetjük meg. Támogathatjuk a helyi termelőket.

A tél egyik kellemes, vagy épp kellemetlen velejárója, hogy általában többet eszünk. Egyrészt sok ünnep és ünneplésre alkalmat adó esemény van, másrészt jót tesz lelkünknek a kinti hidegben a falatozás a benti melegben. Nem utolsó sorban, télen kalóriadúsabb ételeket is fogyaszthatunk, hiszen a szervezetünk a hidegben több energiát használ fel. Élvezzük ki a téli étkezés örömeit finom téli receptekkel!

Régen hűtőszekrény, és a ma már az ország minden pontján természetes kereskedelmi ellátottság nélkül alapvetően a nyári és őszi terményeket fogyasztották télen. A disznóvágásból származó kolbász, szalonna és hús jutott az ünnepnapokra, és a gazdagabbaknak. A zsír elegendő kalóriát nyújtott, a savanyú káposzta segített a szervezet zsírháztartásának helyreállításában. A hüvelyesek, diófélék, alma, körte, aszalt gyümölcsök, kompótok segítségével pótolták a vitaminokat, ásványi anyagokat, az egyik legfontosabb alapanyag a burgonya, káposzta és édesség a házi készítésű lekvár, méz volt.

Ma már természetes számunkra, hogy minden időben szinte mindent megvásárolhatunk. Bár ezek íze és minősége általában nem éri el a szezonális termékekét, kárpótolnak valamelyest. Annál nagyobb hasznát vehetjük ugyanakkor télen a nyári befőzés eredményeinek, konzerveknek és a mélyhűtőben felhasználásra váró alapanyagoknak, és természetesen a téli zöldségeknek és gyümölcsöknek.

Ne hagyjuk, hogy a hideg tél elvegye kedvünket az egészséges étkezéstől. Ilyenkor a zord időben különösen jól esnek például a sütőtökből készült krémlevesek. Ne feledkezzünk meg arról a fontos alapelvről sem, hogy a lassan termő zöldségek sokkal több vitamint és ásványi anyagot tartalmaznak, mint gyorsan termő társaik. Ilyenkor van többek között szezonja például a fekete reteknek, a céklának, a póréhagymának és a sütőtöknek.

HBN








hirdetés