Zakkan az európai logika

Zakkan az európai  logika
A jövőben az autógyárak nem kötelezhetik az autósokat arra, hogy kizárólag márkaszervizben végeztessék el járműveik felülvizsgálatát és javítását. Mi lesz ebből?! Petneházi Attila jegyzete

A jövőben az autógyárak nem kötelezhetik az autósokat arra, hogy kizárólag márkaszervizben végeztessék el járműveik felülvizsgálatát és javítását. Az Európai Bizottság azon logika mentén határozott így, miszerint a legtöbb embernek a lakás után az autó a legnagyobb értékű tulajdona, márpedig az elmúlt években az átvizsgálás és a javítás költségei emelkedtek, miközben az autóárak nem nőttek. Így napjainkban már ezek a költségek átlagosan a gépkocsival kapcsolatos összes kiadás negyven százalékára rúgnak.
Nos, lehet, hogy összeurópai kitekintésben ez a helyzet, de kis hazánk tekintetében legalábbis zakkan a bizottsági logika. Mert igaz ugyan, hogy a lakás után nálunk is az autó a családok legnagyobb értékű tulajdona (már ahol van), de, hogy a szervizköltségek nőttek volna… Abban a márkaszervizben például, ahova én járok, két éve nem emelték a rezsióradíjat, és ezzel nincsenek egyedül. Egy olyan időszakban, amikor az újautó-értékesítés volumene szinte évről-évre megfeleződik, a kereskedéseket a szerviznek és az alkatrésznek kell eltartani. És az eltartás nem pusztán a munkabérek, a rezsi és más költségek előteremtését jelenti, hanem több százmilliós beruházások törlesztését is. Olyan szalon- és szervizberuházásokét, amelyekre az elmúlt tizenöt-húsz évben a gyárak a márkakereskedőket kötelezték, és amelyek (az európai bizottsági döntés ismeretében) inkább versenyhátrányként, mint -előnyként értelmezhetők.