Vonattal a városon át

A mainál gyorsabb, környzetkímélőbb és kényelmesebb utazást tenne lehetővé.

 

Nézze meg az elővárosi vasúti térképet – vasúti és villamoskapcsolódási lehetőségekkel - KATTINTSON!

Hogy jár-e még valaha a debreceni villamossíneken a környező településekről utasokkal érkező vonat (a megoldást angolul tram-train-rendszernek nevezik), az oly sok mindenen múlik, hogy jelenleg szinte számba vehetetlen. A közepébe vágva: ha hirtelen ki akarnánk építeni az arra alkalmas vonalakat Hajdúböszörmény, Mikepércs és Hajdúszoboszló felől, az – Varga László, a polgármesteri hivatal főosztályvezetője szerint – nagyságrendileg legalább annyiba kerülne, mint Debrecen éves költségvetése (az idén ez 47 milliárd forint). Hazai forrásból erre belátható időn belül biztosan nem jut, de miért ne adna rá az unió? Varga Lászlótól vártuk a választ, aki készséggel elmondta, hogy hosszas előkészítésre van szükség. Legalább egy éven át tartó, és vasútra, autóbuszra, személyautókra kiterjedő – különböző évszakokban végzendő – forgalomszámlálás mutathatja meg, mekkora tömeg áramlik nap mint nap Debrecenbe. Ennek elemzése után juthatnak tovább lépésről lépésre. Mérlegelni kell, mi mennyibe kerül, mi szól mellette, ellene, mikorra térülne meg, s mi az, amihez uniós támogatást lehet szerezni – hallottuk egyebek mellett Varga Lászlótól. 250 millió forint pályázati pénzből talán már jövőre elkezdhetik a forgalomszámlálást.

Közelebb az emberhez

– Régen a vasút hangos, füstös üzem volt, ezért a város szélére telepítették, így az állomások és megállók sokszor távol esnek a lakott területektől. A mai korszerű, elektromos meghajtású szerelvények csendesebbek, környezetkímélők, gyakrabban és közelebb állhatnak meg a lakott területekhez – utalt a téma egyik lényegesebb elemére Jónás Zoltán, a Derke (Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület) elnöke. Meggyőződése szerint a vasútnak a jövőben sokkal nagyobb szerepet kell betölteni a helyi közösségi közlekedésben is. „Ez az európai tendencia, ezért volt hibás és átgondolatlan döntés a mellékvonalak személyforgalmának megszüntetése. Életre keltésük legjobb módja, ha összekötjük a városi villamossal, hogy a vasút minél közelebb kerüljön az emberekhez. Debrecen és környéke valamennyi vasútvonala alkalmas ilyen tram-train (vonat-villamos) rendszer kialakítására, s ezzel akár teljes autóbusz-vonalak válthatók ki. HBN


Tram-train rendszer

Debrecen közlekedésében nem idegen, hogy a vonat a városhoz érve áttér a villamosnak épített sínre, s áthalad a városon. Így a távolabbról utazók többsége úgy érheti el a célját, hogy közben nem kell külön helyi autóbuszra, trolira vagy villamosra átszállni. A mainál gazdaságosabb, környezetkímélőbb, gyorsabb lehet így a közlekedés. Jelentős a szakmabeli tábora ennek a változatnak. Jónás Zoltán szerint garmadában állnak az e témában íródott szakdolgozatok – éppen a Debrecen-központú megvalósíthatóságot tárgyalva. Álláspontja szerint a forgalomszámlálásra fordítható idő és költsége minimalizálható, mivel a Volán napra pontosan meg tudja mondani a különböző irányokba mozgó utasszámot, a MÁV-tól is hasonlóan pontos adatok kaphatók, elég lehet tehát a személyautókra koncentrálni.