Visszhangot erősítő üres fal

Feltekerték és elvitték
Feltekerték és elvitték - © Fotó: Derencsényi István
Debrecen – Forrnak az indulatok a Munkácsy-trilógia körül, hiába int nyugalomra Kósa Lajos.

Míg a Pákh Imre által létrehozott Munkácsy Alapítványban belviszály alakult ki az elszállított Krisztus Pilátus előtt című kép nyomán, addig a pártok a kormányt, s a vezetőket vádolják, a Napló-Agora levelezői pedig az egykor összegyűjtött 20 millió forint sorsát is firtatják. Az elszállított kép után üresen maradt fal pedig csak erősíti a „visszhangokat”.

Hogy is volt?

Emlékeztetőül: a három képet először 1995-ben láthatta együtt a hazai közönség, akkor a Krisztus Pilátus előtt a magyar származású kanadai üzletember, Joseph Tannenbaum tulajdonát képezte. A képet 2001-ben szállították vissza Kanadába, a tulajdonos akkor ajándékozta az alkotást a hamiltoni múzeumnak azzal, hogy tíz évig nem értékesíthetik azt. A műkincset 2002 decemberében hozták vissza a Déribe, ötéves szerződéssel. 2007 decemberében ismét repülőre került a bedobozolt alkotás, s csak 2009. július 27-én tért „haza”, ismét öt évre.

Keressük Halász Jánost

Azóta közismert volt, hogy a kormánynak dátum szerint 2014 júliusáig van ideje rendezni a kép sorsát. Tudható volt továbbá az is, hogy 2012-ben lejár a festmény eladásának moratóriuma, tehát Magyarország akár meg is veheti a Krisztus Pilátus előttet. Minderre a Napló is emlékeztetett 2011. augusztusi cikksorozatában. Bodó Sándor, a megyei közgyűlés elnöke már akkor kérte az Emberi Erőforrások Minisztériumának segítségét. Az akkori kulturális államtitkár, a korábbi debreceni alpolgármester, Halász János pedig lapunk szerkesztőségében jelentette ki 2011 decemberében: személyesen is törődik a trilógia sorsával.

Szerettük volna ezzel kapcsolatban megkérdezni Halász János országgyűlési képviselőt, de a fideszes politikust sajnos többszöri próbálkozásra sem sikerült elérni.

– Fabók Ágnes –

A teljes cikk a Napló csütörtöki számában olvasható.