Nem nyugszanak a kedélyek a 42-es út forgalmának ügyében

Akt.:
Nem nyugszanak a kedélyek a 42-es út forgalmának ügyében
© Illusztráció: Kovács Péter
Püspökladány – A témát évek óta jól ismerő helyiek leveléből úgy tűnik, még nem jött el a megnyugvás ideje.

A városban élő két olvasónk juttatta el véleményét a Püspökladányon átvezető 42-es út környezetterhelése csökkentésével foglalkozó, nemrégiben megjelent cikkünkről.

Mint már több alkalommal írtuk, a püspökladányiak elkerülő út építését szorgalmazták – hiába. Az egymást követő kormányok ehelyett az M4-es sztrádát favorizálják. Gyurcsány Ferenc 2006-ban ígérte meg 2010-re, de a teljesítéssel adós maradt. Az Orbán-kormány a dátumot 2016-ra módosította, ám úgy tűnik, a sztráda 2024-előtt aligha készül el. Addig azonban a helyiek kénytelenek elszenvedni a hatalmas teherforgalom zaját, bűzét, rezgését. Az utóbbi némileg csökkenhet azáltal, hogy idén új aszfaltot terítenek a 42-es főút városi szakaszára. Ez azonban nem elég: ismét elkezdődtek a korábban kéthetente péntekenként félpályás útlezárással járó forgalomlassító demonstrációk.

Elsőként a megmozdulás mögött álló civilszervezet ügyvivője, dr. Szűcs Ernő, majd Kincses László, önkormányzati képviselő álláspontját ismertetjük. (Hosszabb leveleiket kissé tömörítettük.)

A terhelés nem csökken

Szervezetünk ma már nem a korábbi keleti elkerülő útban látja a megoldást. Sikerként könyveljük el, hogy a tavalyi demonstrációsorozatunk, illetve a múlt nyáron rendezett Napló-fórum lényeges eredményt hozott: a város belterületén az útburkolatot teljes mértékben felújítják.

A Napló május 11-i cikkének címe szerint az új aszfalt csökkenti a (forgalom keltette) zajt, de minden más marad a régiben. A forgalom növekszik, azzal párhuzamosan nő a balesetveszély, a kipufogógázok továbbra is szennyezik a város levegőjét. A jobb minőségű útburkolaton pedig – minden korlátozás ellenére – gyorsulni fog a forgalom. Talán valóban csendesebb lesz, de ez sem megoldás. 2024 pedig nagyon messze van, főleg annak, akinek már évtizedek óta minden politikus ígérget. Tehát nekik kell lépniük, és nekünk, a civil társaságnak az a szerepünk, hogy súgjunk! – írta dr. Szűcs Ernő.

Kampánytéma lehet

A Környezetvédelmi Hatástanulmányokból derült ki a hivatalos álláspont: Az M4 Törökszentmiklós-Püspökladány szakasz tervezett építése 2018-2020, a Püspökladány-Berettyóújfalu szakasz építés várható kezdése 2021-2024.Az építési engedélyes tervek elkészítésére a Törökszentmiklós-Püspökladány szakaszra megbízást kaptak a tervezők, de a Püspökladány-Berettyóújfalu szakaszra nem. Az ütemezés miatt az M4 Püspökladány Kelet 42. számú főút csomópontja évekig végpontja lesz az autópályának. A 4-es főút-M4 autópálya összekötéséhez szükségessé válik a hiányzó elkerülő a 4-es és a 42-es utak között.

Tasó László államtitkár szerint: „…a tranzitforgalom elterelését biztosítja az M35 és az M4-es autópálya már megvalósítás alatt lévő több szakasza”. Kellő óvatossággal szükséges jelezni: a régészeti feltárás még nem az építés; a kormány állított már le autópálya-építést kartellgyanúra, csekély forgalomra hivatkozva; az M4 Berettyóújfalu-Nagykereki szakaszán kis forgalom lesz, mert a nyomvonal 5 kilométerre elkerüli Nagyváradot; a tranzit elterelése nemzetközi normák betartását igényli; a 4-es-42-es út Budapestig 75 kilométerrel rövidebb, mint az M35-M3-M31. A nyilatkozatok megerősítik, hogy ciklusidején túlra ütemezte a kormány az M4 autópálya építését. Ezért lehet újra kampánytéma 2018-ban, és tovább hitegethetik az elszegényedő Sárrétet, Bihart – mutatott rá Kincses László.

HBN








hirdetés