Visszatérnek a magánvásárlók, akik kikászálódtak a tízéves hitelekből

Akt.:
Kerekasztal-beszélgetés a Naplóban: fókuszban az autópiac
Kerekasztal-beszélgetés a Naplóban: fókuszban az autópiac - © Fotó: Matey István
Debrecen – A válságból kigördülő hazai újautó-piac már maga mögött hagyta az eladásokat kísérő mélypontot.

A 2008-as válság után a magánvásárlók jelentős része a használtautó-piacon igyekezett lecserélni az autóját, ám az utóbbi 1-2 évben elkezdtek visszatérni az újautó-piacra. A válság után a vevők mintegy 80 százaléka volt céges és 20 százaléka magánszemély – ez korábban éppen fordítva volt – mára a magánvásárlók aránya valamivel 40 százalék fölé emelkedett. Valamennyi vendégünk meg tudja erősíteni ezt a tendenciát, ha elképzelünk egy U-alakot, nagyjából így írható le az értékesítés görbéje 2007–2008-tól napjainkig.

A Ford Vagép is azt prognosztizálja, hogy idén végre elérik a 2008-as számokat – mondta Szeifert Zsolt. Az értékesítési vezető kiemelte, évről évre érzékelhető a növekedés, köszönhető ez a devizahitelek eltűnésének is.

– Egyre térnek vissza a magánvásárlók, akik kikászálódtak a tízéves hitelekből. Még félve vesznek fel újat azok, akik egyszer már megégették magukat, de bíznak a forint alapúban, így nem csak cégek mozgatják már a vásárlói piacot – tette hozzá.

graf

Valahogy több pénze lett az embereknek, persze igencsak márkafüggő, hogy mikor mit keresnek – osztotta meg velünk ifj. Ujhelyi István. – Nehéz megjósolni, hogy mit fognak keresni, azt is, hogy mikorra fogy el a lendület. Mi is azt látjuk, hogy kijöttünk a gödörből, ugyanott vagyunk, ahol tíz éve megdöccent a történet. Érezhető, hogy normális verseny alakult ki a bankok között, vége a kétszámjegyű százalékoknak, valós kamattal, barátibb hitelekkel lehet hazavinni az új autókat a szalonból – emelte ki a cégtulajdonos.

Használtautó-piac

A használt autók vásárlása az eladások ötödét teszi ki. Vendégeink szerint a külföldről behozott autók nem javítják a hazai géppark állapotát, életkorát, mert odakinn sem „hülyék” az eladók: jó áron ők is azt adják, ami törött volt, vagy sok kilométer van benne.

Tilos, mégis lehet?

Itthon viszont lehetetlen eladni egy olyan autót, amiben már van 400 ezer kilométer, hiába jó az állapota, hiába van vezetve a szervizkönyve.

Bár bűncselekmény a kilométeróra visszatekerése, szakértőink egy néhány évvel ezelőtti cikket idéztek, ami a Totalcar oldalán jelent meg. Azt írja: „A magyar használt­autó-vásárló hülye! Nem kell neki használt autó reális áron, szervizkönyvvel, esetleg néhány átfényezett elemmel, ne adj’ isten kettessel kezdődő kilométer-számlálóval. Neki az álom kell. Neki az kell, hogy amikor maga elé néz, 80 ezren álljon a számláló. Tudja, hogy hazugságot vesz, tisztában van vele, hogy tekert az óra, de nem tudja, mennyiről. Ha tudná, zavarná a tudat. Így boldogan ül a 350 ezerről visszatekert óra előtt, és ha a haverok megkérdezik, mennyi van benne, nyugodtan mondhatja, hogy nyolcvan. Nem kell a lehülyézéseket hallania, hogy negyedmilliót futott autót vett”.

A valós kilométer nem vezetése bűncselekmény, az eredetiségvizsgálaton és a műszaki vizsgán kiderül a turpisság.

– Barak Beáta –


Lada-bemutató Ujhelyiéknél két éve
Debrecen - Vannak a márkahűek, vannak a kisebb pénzűek, és azok, akik egy adott összeggel a zsebükben szétnéznek. Szakértőink tapasztalata szerint működik a márkahűség, amikor valaki vásárlási szándékkal látogat el egy autókereskedésbe. Ifj. Ujhelyi István szerint ugyanis ha valaki korábban már m...

Balról: Tiba János (Fékcentrum Kft.), Szeifert Zsolt (Vagép Ford), Vass Sándor (Suzuki Stop Autóház), ifj. Ujhelyi István (Ujhelyi-Autó Kft.)
Debrecen - Az autószervizeket is érinti a munkaerőhiány, várják a képzett, dolgozni vágyó embereket. Napló-kerekasztal az autópiac aktuális kérdéseiről. Az Ujhelyi-Autó Kft.-nél folyamatosan 10-12 tanuló sajátítja el az autószerelési, a mechatronikai mérnöki feladatokat. Ők lennének a potenciális...