Védi a környezetet, védi egészségünket

A hazai bringások tábora örvendetesen gyarapszik, de még sok a hátrányuk a közlekedésben.

A Föld Napjáról minden évben megemlékeznek a két keréken közlekedők (is). Április 22-én csütörtökön ismét sor kerül a várost átszelő Critical Mass bringás felvonulásra is a Magyar Kerékpárosklub(MK) Debreceni csapatának szervezésében. A felvonulás fő célja, hogy a kerékpározás népszerűsítésével alternatívát nyújtsanak az autóval közlekedők számára, valamint elfogadtassák a kerékpárt, mint környezettudatos közlekedési eszközt.

– Évről-évre a tavasz beálltával egyre többen kerékpároznak. Úgy becsüljük, városunkban és környékén az emberek mintegy tíz százaléka használja közlekedési eszközként a biciklijét – mondta Hevesi Edit, a MK debreceni szervezetének vezetője. Úgy vélem a kerékpározók számának rohamos növekedését, elsősorban nem gazdasági tényezők határozzák meg, hanem az, hogy az emberek környezettudatosabban kezdenek gondolkodni.

Egyre fontosabb nekik a saját egészségük és az is, hogy milyen környezetben élnek, milyen levegőt lélegeznek be. A kerékpár jelenleg az egyetlen olyan városi közlekedési eszköz, melynek használata nem jár semmilyen károsanyag kibocsátással és zajterheléssel sem.

Mellette szól az is, hogy gyorsan és könnyen eljuthatunk vele a városban bárhova, nem kell rá várni, dugóban rostokolni, vagy parkolóhelyet keresgetni. Az sem elhanyagolható tényező, hogy fenntartása és karbantartása minimális költséggel jár. A szervezetünkre gyakorolt jótékony hatásai is jelentősek, hiszen csökkenti a szívinfarktus és egyéb megbetegedések kockázatát, levezeti a stresszt és jó közérzetet biztosít.

Más szemmel

A hazai bringás tábor nagyságának a Nyugat-európaiéhoz képest jelentős arányú elmaradását Hevesi Edit kevésbé az infrastruktúra fejletlenségével, inkább a kerekesek tiszteletben tartásának hiányával magyarázza az autóval közlekedők és a döntéshozók részéről egyaránt. Azonban egy pozitív eltérésre is rámutat.

– A két keréken járók létszáma rohamosabban nő, mint ahogyan a közlekedési feltételeik fejlődnek, tehát nálunk nem az utóbbi generálja az előbbit. Ahhoz, hogy a kerékpárosok helyzete javuljon, alapvetően – mint sok más területen – szemléletváltozásra lenne szükség.

Már nagyon sok nyugati országban bebizonyosodott, hogy a túlzottan autó centrikus városi közlekedés zsákutca, hosszú távon nem fenntartható. Nem lehet annyi parkolóhelyet létesíteni, és annyi utat építeni, ami a folyamatosan növekvő autós igényeket kielégítené, nem beszélve az autók által kibocsátott szennyeződésekről. Változtatni kell: az olyan hosszú távon fenntartható közlekedési formákat előtérbe helyezni az autózással szemben, mint a kerékpározás, tömegközlekedés, melynek a lakókörnyezetre, a társadalomra és gazdaságra gyakorolt kedvező hatásai jelentősek.

A autózóknak előbb-utóbb el kell ezt fogadniuk, és a döntéshozóknak is fel kell vállalniuk ezt a lépést. Más szemmel kell nézniük az alternatív módon közlekedőkre. A biciklisben ne a zavaró tényezőt lássák, hanem jusson eszükbe, hogy az úton közlekedő kerékpáros értük, és helyettük is tesz azért, hogy jobb környezetben élhessünk. Persze, a kerékpárosoknak is tudomásul kell venniük, hogy a KRESZ szabályok ismerete és betartása rájuk is vonatkozik! Nem várhatják el, hogy partnerként kezeljék őket, ha maguk nem sem tartják be a szabályokat! – tette hozzá.

HBN

 

Az út újrafelosztása A kerékpáros infrastruktúra fejlesztésével kapcsolatban a Magyar Kerékpárosklubnak határozott elképzelései vannak. Szerintük önálló kerékpárutat inkább csak a nagy sebességű utakon és külterületeken kell építeni, minden egyes utcában felesleges és nincs is rá mód. A sűrű, városi úthálózatban célszerűbb, ha a kerékpáros együtt haladhat a többi járművel. A gépjárművektől való teljes elválasztás azonban mindkét félnek hamis biztonságérzetet ad. Városi környezetben a legtöbb és legsúlyosabb baleset a kerékpár- és a közút keresztezésében történik! A városban – főleg a központi területeken – az autók rendelkezésére álló útfelületet csökkentése (parkolósáv megszüntetése; kerékpársáv, nyitott kerékpársáv, kerékpáros nyom létesítése; forgalomcsillapítás a kisutcákban; egyirányú utcák megnyitása a kerékpárosok előtt) lenne kívánatos a közösségi, gyalogos és kerékpáros közlekedés javára.