Vasúti fejlesztés a BMW miatt

Akt.:
Megkezdődött az előkészítés
Megkezdődött az előkészítés - © Fotók: Molnár Péter
Debrecen – Részlegesen korszerűsítik a debreceni Kis­állomást, új pályákat építenek, meglévőket korszerűsítenek.

A Magyar Közlönyben megjelent, hogy (a debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezet, az egyebek mellett ott megvalósuló BMW autógyár, valamint a kapcsolódó beszállítói park építése kapcsán) nemzetgazdasági szempontból a kormány kiemelt jelentőségű közlekedési beruházásnak minősítette a Debrecen–Füzesabony vasútvonal egy részének a fejlesztését.

Megkezdődött az előkészítés

Hideg András, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) kommunikációs igazgatója arról tájékoztatta szerkesztőségünket, hogy a kormányhatározatban a 108-as vasútvonal Debrecen és Balmazújváros közötti szakaszának a fejlesztése szerepel. (Ez a vonal határos az Észak-Nyugati Gazdasági Övezettel.)

A beruházás előkészítését Debrecen önkormányzata végzi. A tervezésre vonatkozó ajánlati felhívás december 28-án jelent meg az Európai Unió hivatalos lapjában. A közbeszerzési eljárás jelenleg zajlik.

Új pályák és felújítások

A megyeszékhely és Balmazújváros közötti, 25 kilométeres vasúti szakasz kivitelezése a NIF Zrt. beruházásában valósulhat meg, két ütemre bontva.

Fotók: Molnár Péter

Az első etapban, várhatóan 3,2 kilométer hosszan új nyomvonalú pálya épülhet arra. A további 21,8 kilométer hosszon korrekció és korszerűsítés készülhet el. Emellett közforgalmú rakodó pályaudvar létesül. Az utóbbihoz kapcsolódva szintén új vasúti pálya, biztosító berendezések, illetve felsővezeték-hálózat kiépítését is tervezik.

A második ütemben, a debreceni Nagyállomás és a Kis­állomás, vagyis a Tócóvölgy állomás között – 3,1 kilométeren – a jelenlegi egy sínpár mellé egy másikat is lefektetnek. Emellett a debreceni Nagyállomás és a balmazújvárosi állomás közötti 25 kilométeres pályát – a régit és az újat egyaránt – villamosítják.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs igazgatója arról is beszámolt, hogy a fentieken túl az első és a második ütemben a tócóvölgyi és a balmazújvárosi állomásokon modernizálják a vasúti pályát, valamint új peronokat, biztosító berendezéseket, illetve felsővezeték-hálózatot alakítanak ki.

Nem csak szándék, pénz is van

A kormányhatározatból az is kiderül, hogy a teljes beruházás tervezésére és az első ütem megvalósításához szükséges összeg máris rendelkezésre áll. (A pontos költségekre vonatkozó kérdésünkre azért nem tudtak válaszolni, mert ez csak a sikeres közbeszerzési eljárás lezárását követően derül majd ki.)

Az első ütem építésének jelenleg tervezett kezdése 2020 első negyedév, várható befejezése 2021 negyedik negyedév. A második ütem kivitelezésének elindításához kormánydöntés és forrás biztosítása szükséges, annak ütemezése csak azt követően tervezhető – fejtette ki Hideg András, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs igazgatója a lapunknak adott válaszában.

OCs