Van-e kátyú a hajdú-bihari autópályákon?

Szerkesztőségünkhöz olyan panasz
érkezett, melyben a Hajdú bihari
autópályák
minőségét érte kritika.
Autóba pattantunk hát, hogy
utánajárjunk
valóságtartalmának.  


Debrecenben felkanyarodva a pályára semmi
vészeset nem tapasztaltunk. Nem is
szabad, hiszen ahogy Winkler Virág
András
, az Állami
Autópálya Kezelő Zrt.
sajtószóvivője
tájékoztatott minket, 130
km/órás tempónál egy
kátyú
életveszélyes is lehet. Az
M35-ön nem észleltünk
problémát, az M3 Polgári
pihenőhely után azonban tíz centis
kátyúkba is belefutottunk, mint ahogy az
a videón is látszik. De a
nyomvályúsodás is okozhat
balesetet.


A megelőzés érdekében naponta
négyszer, az előírtnál
kétszer többször
vizsgálják át az
útellenőrök az ország
autópálya-hálózatának
minőségét. Ha hibát
találnak, azonnal intézkednek.
Vizsgálják a
vadvédőkerítést, a
védőkorlátot, ha pedig
úthibát észlelnek vagy nyomban
kijavítják azt vagy
forgalomelterelést alkalmaznak az adott
szakaszon.


Mindezekből naponta több tíz zajlik
országszerte. Télen leginkább a
síkosságmentesítésre,
nyáron a fűnyírásra és
a nagy felújítások miatti
forgalomelterelésre
fordítják a figyelmet.


Tavasszal megpróbálják
enyhíteni a téli károkat, az
elöregedett alkatrészeket cserélik,
míg ősszel a lombhullás jelent nagy
feladatot a vállalatnak.


Mint megtudtuk, öt évig az
építtető banki letétben
hagyott összegéből
finanszírozzák e
munkálatokat, s ő az, aki
intézkedik. Öt év után pedig
még öt évig a kezelőnek kell
bebizonyítania, hogy a hiba garanciális
jellegű, s ilyenkor is a kivitelező fizet,
ám már nem ő javít.
Winkler Virág András
hozzátette, a kopórétege az
úttestnek 7-10 évig
használható, tíz évente
pedig nagy felújításoknak kell
alávetni azt. „Akik nem járnak
külföldre, azok mondják
általában, hogy az
európai autópályák
minősége jobb, mint a hazaiaké. De
büszkék vagyunk rá, hogy
nemzetközi összehasonlításban
is jónak mondhatók az
állapotok”- mondja a
sajtószóvivő.


Mint megtudtuk, még soha nem volt arra
példa, hogy
kártérítést kelljen
fizetniük valakinek , mert az úthiba miatt
történt balesete. Emellett pedig
büntetőpontokat sem kaptak a
KKK-tól, vagyis a
Közlekedésfejlesztési
Koordinációs Központtól,
aminek emberei ellenőrzik az
Autópálya Kezelő
munkáját.


Ebbe beletartozik a pihenőhelyek
tisztasága, az elhullott állatok
elszállítása és
természetesen az útminőség
is. Aki azonban mégis észrevenne
bármilyen jellegű hibát az
úton, az használhatja a
narancssárga segélykérő
telefonokat ilyen bejelentésre is, vagy
hívhatja a 0640 405-060-as telefonszámot.

Balogh Zsuzsa