Újjászületés a természettel

Akt.:
Újjászületés a természettel
© Fotó: Getty Images
Debrecen – Lassan újra zöldbe borul a természet, rügyek ébrednek az ágakon.

Ébredjünk együtt a tavasszal! – ajánlja Lukács Zita, aki gyakorlati tanácsokkal szolgál az újjászületéshez. Olyan életmódot kell találni, ami állandó állapotot eredményez. A fogyókúrák azért nem sikeresek, mert szélsőséges állapotot idéznek elő a szervezetben. A testünkben nagyon finom balansz rendszer működik. Ott borul fel az egyensúly, hogy eleve rosszul táplálkozunk, nem minőségi ételeket fogyasztunk. Transzzsírok, üres kalóriák társulnak mozgásszegény életmóddal. Mindez a melegágya az elhízásnak. A heti három-hat óra mozgásnak bele kell férnie az életünkbe, és tisztában kell lennünk azzal is, mit fogyasztunk.

Kudarc-kúrák

Ne fogyókúrázzunk! Amikor egy diétát végig csinálunk, elindítunk egy „túlélő programot”, ami raktározás érdekében lelassítja az anyagcserét. A három alaptáplálék a zsír a szénhidrát és a fehérje minden étkezéskor legyen a tányéron. A klasszikus táplálkozási piramisnak napjainkban is létjogosultsága van, s az összes tápanyagmegvonás azzal jár, hogy a szervezet vissza fogja venni a hiányzó alapanyagot, amint alkalma adódik. Az elválasztó diéta ezért kudarc.

Nézzünk egy napot! A napi ötszöri étkezést nem véletlenül találták ki, két-három óránként enni kell! Az inzulincsúcsoknak, epecsúcsoknak a cukrok, szénhidrátok zsírok feldolgozásában van szerepük. Étkezzünk 7, 10, 12, 15, 18 órakor, vagy legalábbis ehhez közelítő ritmusban. S minden étkezésnek tartalmaznia kell a három összetevőt a megfelelő arányokban és mennyiségben. A köztudatban hizlalónak tartott ételek nem feltétlenül azok. A gabonafélékre például nagy szükség van. .

Minden hízás-fogyás belső folyamat, kívülről nem lehet zsírt égetni, se csodakrémek kenésével, se „leolvasztással”, betekeréssel. A test belső folyamatait kell megváltoztatni. Amikor valaki rosszul érzi magát a bőrében, nincs energiája, alvászavarai vannak, depressziós, enervált, a változtatásnak az alapja, hogy az anyagcserét felgyorsítjuk. Nem mindegy milyen mozgást választunk, a zsírégető pulzustartományt kell megcélozni. Ez mindenkinek egyéni, olyan tényezők befolyásolják, mint pl. az életkor.

Ideális étrend

Az anyagcsere-folyamatok rendbe rakása időbe kerül, amíg a szervezetben a „túlélő program” kikapcsol, ez az első három hét a meghatározó. Az alapja egy egyénre szabott étkezési program, s állapotfelmérés alapján kell kialakítani az összetevőit. Különböző embereknek különböző étrendre van szükségük. Kiszámoljuk, mi az ideális testsúly a kor, nem, csontozat, magasság alapján.

Tévhit az, hogy az ideális testsúly ugyanaz húsz évesen, mint ötvenévesen. Az is tévhit, hogy elegendő a kalóriát számolni. A kalóriamegvonással nem lehet az anyagcserét felpörgetni, csak azzal, ha megfelelő mennyiségű, minőségű és összetételű táplálékot megfelelő rendszerességgel viszek be. A vezetett mozgásprogram a másik fontos összetevője az életmódváltásnak. Két meghatározó komponense van, a saját testsúllyal, illetve eszközökkel végzett torna. A másik, a már említett pulzuskontrollos kardió tréning, amellyel elérhetjük, hogy az edzés a legmaximálisabban a zsírégetést támogassa. Ezt a rendszert, ami alapján dolgozom, orvosok alkották több mint tízéves megfigyelés és statisztika alapján, s a normál biológiai anyagcserén alapul, nem bonyolult, élhető, követhető, betartható – zárta szavait Lukács Zita életmód-tanácsadó, wellness- és preventív gerinctréner.

Kovács Enikő








hirdetés