Új utakon a magyar közlekedés

Akt.:
Új utakon a magyar közlekedés
© Fotó: Derencsényi István
Hajdú-Bihar – Az államtitkár bizakodó az elkövetkező évek közlekedésfejlesztése kapcsán.

A közlekedési ágazat legfontosabb kérdéseit vitatják meg, a pályázati lehetőségekről beszélgetnek és megosztják egymással biztonságtechnikai tapasztalataikat a közlekedésfejlesztés képviselői és szakemberei a Nemzeti Közlekedési Napok címmel zajló konferencián Debrecenben, a Kölcsey Központban, október 27-től 29-éig. A keddi nyitónapon részt vett Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár is, aki a Naplónak beszámolt a megyénket érintő legfontosabb projektekről.

Hamarosan indul

Az M35-ös továbbépítésének első és második ütemére most jelent meg a kivitelezésről szóló közbeszerzési eljárás, a 471-es főút esetében pedig már folyik a közbeszerzés – utóbbinál március körül indulhat meg a munka a Hajdúsámson és a megyehatár közötti szakaszon – fogalmazott az államtitkár, aki reméli, 2016 második felében a Sámsont elkerülő út megépítésével kapcsolatban is meglesz a kiírás. Elmondta, a Debrecen és Hajdúsámson közötti kétszer kétsávosítás 2017-ben indulhat, s ezzel együtt a cívisváros érintett belterületi szakaszait is elkezdhetik felújítani.

– Az M4-es Berettyóújfalu és országhatár közötti részére vonatkozó közbeszerzést szintén az elkövetkező hónapokban írják ki, a kivitelezés pedig jövő év második felében várható. Bízom benne, hogy 2018-ban befejeződnek ennek, illetve az M35-ös mindkét ütemének munkálatai, amellyel megteremtődik az autópálya meglévő szakaszával, illetve az országhatárral is a kapcsolat – nyilatkozta Tasó László, aki szerint a 48-as út országhatárig tartó felújítása valószínűleg 2017 első negyedévében indulhat, s 2018-ban, legkésőbb 2019 elejére készülhet el.

A burkolatfelújítások területén viszont vannak adósságok: – A 4-es főútét még nem tudtuk elkezdeni, s ezért egy kissé mérges is vagyok. Az elkerülőig kellett volna eljutnunk vele, de Ladányig sem sikerült, ahol egy hét kilométeres, belterületi szakaszt is felújítanánk. A csúszás oka az, hogy a pályázók ezernyi kérdést tettek fel, s a megválaszolásuk miatt a Magyar Közút kiíróként inkább meghosszabbította az eljárást. Azért lett volna jó már most nekifogni a munkának, mert akkor az előző uniós ciklusból is tudtunk volna forrást felhasználni. Tavasszal viszont megcsináljuk ezeket a projekteket is – hangsúlyozta az államtitkár.

A Balmazújváros és az autópálya közötti szakasznak is megvan a közbeszerzési kiírása, a Hajdúnánás és az autópálya, illetve a Nyíradony-Nyírábrány közötti utakat pedig a megyei TOP-keretből próbálják megvalósítani, ahogyan a Vámospércs-Bagamér közti szakasszal is kezdeni fognak valamit ebből a pénzből, s a Berettyóújfalu és Bihartorda környéki utak rekonstrukciójára is reális az esély.

A Zsuzsi a tömegközlekedésben

A kicsivel távolabbi jövőben a Zsuzsi-vonat körül is felpezs­dülhet az élet. Tasó László szerint kormányszándék, hogy az összes kisvasutat felülvizsgálják, s megnézzék, milyen lehetőség van a hasznosításukra.

– A Zsuzsi esetében annak látom realitását, hogy a turisztikai jelentőségén túl bekapcsoljuk a közösségi közlekedésbe – így lenne biztosított a működtetése is. A terv az, hogy visszaállítsuk az egészen Nyírbéltekig tartó, negyvenkilenc kilométeres nyomvonalat, de be szeretnénk vonni a turistaház-programba is, illetve törekvésünk, hogy kerékpár és akár ló szállítására is alkalmasak legyenek a szerelvények – árulta el az államtitkár.

Mint mondta, lényeges lenne az intermodális központ tervezése során azt is átgondolni, miképpen lehetne az ottani rendszerbe integrálni a Zsuzsit, hiszen az most gyakorlatilag a semmiből indul és a semmibe érkezik a Faraktár utcán. Tasó László szerint ez nem kis vállalkozás, nem is valószínű, hogy ebben az uniós ciklusban megvalósulhat, de fontosnak tartja, s úgy véli, erről sem a debrecenieket, sem a térségbelieket nem kell győzködni.

HBN–VÉZS



Sporthírek






hirdetés