Új út haladhat a határ mentén dél felé

Akt.:
Új út haladhat a határ mentén dél felé
© Fotó: Matey István
Debrecen – Döntött a megyei közgyűlés a Debrecen és Békéscsaba között középtávon megépítendő kétszer két sávos M47 autóút nyomvonal koncepciójának támogatásáról is; három lehetséges verzió közül azt elfogadva, melyet a potenciálisan érintett települések legtöbbje támogat.

Többek közt a Hajdú-Bihar Megyei Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft. 2019. évi üzleti tervét fogadták el a megyei önkormányzat képviselői a pénteki közgyűlésen. Elhangzott: az ügynökség önfenntartó, idén 328 millió forintnyi bevétellel és 320 milliós kiadással tervez, valamint a meglévő projektek menedzselése mellett a Magyar falu programra koncentrál, mely várhatóan sok megbízást hoz számára.

Komoly verseny folyik a munkatársakért a pályázatíró piacon, ezért a a Hajdú-Bihar Megyei Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft. dolgozóit is kellő anyagi megbecsüléssel, illetve jó munkakörülmények biztosításával lehet megtartani – derült ki az ügynökség 2019. évi üzleti tervéről szóló napirendi pont tárgyalásánál.

Korbeák György | Fotó: Matey István

A szervezet pénzügyileg kiegyensúlyozottan működik, az önkormányzattól nem kér támogatást – hangsúlyozta Korbeák György ügyvezető. Elmondta, a 2019. évre tervezett 328 millió forintos bevétel legjelentősebb része, 262 millió forint a már szerződött projektek menedzseléséből, 14,4 millió forint pályázatírásból származik. További bevételekben bíznak az új, 100 százalékos támogatottságú Magyar Falu Program kapcsán; ezt 5000-nél kisebb lélekszámú településeknek hirdette meg a kormány, melyek azonban általában maguk nem tudják a pályázást lebonyolítani, várhatóan sokan az ügynökséghez fordulnak majd.

A kiadások mintegy fele (309 millió forintból 145 millió) bér jellegű költség, ez tartalmaz premizálást is. Demeter Pál (Jobbik) érdeklődésére az ügyvezető elmondta: a jelentős, 30 milliós alvállalkozói díj kifizetését az indokolja, hogy a szervezet komplex szolgáltatást nyújt, de ezen belül nincs minden műszaki, tervezési feladathoz szakembere, ezért külső segítséget vesz igénybe; ennek költségét azonban maga is elszámolja a megrendelők felé.

Digitális készségek

Elfogadta a közgyűlés a Pure Cosmos projekt részeként kidolgozott megyei akciótervet, mely a kis- és középvállalkozások versenyképességét elsősorban a digitális készségek javításával, az e-szolgáltatások kiterjesztésével erősítené.

Maczik Erika területfejlesztési referens a megye Területi és gazdaságstratégiai fejlesztési tervéről adott tájékoztatást. Aszerint Hajdú-Bihar erősségei közé tartozik például kedvező geopolitikai pozíciója a határmenti fekvéséből adódóan, jelentősen javuló gyorsforgalmi úthálózata, agrárpotenciálja, de a repülőtér megléte is. Gyengesége többek közt az inaktívak magas aránya, a kistelepülések elöregedése, az alacsony vállalkozói aktivitás. A tervezet lehetőséget lát az emberi erőforrások hatékonyabb kihasználásában, a térség turisztikai fejlesztésében; szükségesnek tartja például az élhető települések meglétét, az ipari parkok fejlesztését, az alsóbbrendű utak felújítását. A hozzászólásokban a képviselők bizakodásukat fejezték ki, hogy a BMW-gyár Debrecenbe telepedéséből az egész térség profitál majd.

Fotó: Matey István

A támogatott nyomvonal

Döntött a közgyűlés a Debrecen és Békéscsaba között középtávon megépítendő kétszer két sávos M47 autóút nyomvonal koncepciójának támogatásáról is; három lehetséges verzió közül azt elfogadva, melyet a potenciálisan érintett települések legtöbbje támogat. Ez a határ közelében húzódna, Gáborján, Váncsod, Bojt, Biharkeresztes, Told, Berekböszörmény, Körösszegapáti, Magyarhomorog, Körösszakál, Komádi közelében. Pajna Zoltán, a közgyűlés elnöke hangsúlyozta: ez csak javaslat, a döntés nem itt születik meg.

SzT