Új forgalmi rend lesz, ha elkészül a két felüljáró Kabánál és Debrecennél

Akt.:
Hamarosan átépítésre kerülhet a 4-es főút hajdúszováti csomópontja
Hamarosan átépítésre kerülhet a 4-es főút hajdúszováti csomópontja - © Fotó: Matey István
Hajdú-Bihar – A kivitelezési szerződést megkötötték, s a lakossággal, önkormányzatokkal egyeztettek.

A Püspökladány–Debrecen-vasútvonal fejlesztésének részeként két hatalmas felüljáró és egy körforgalom is épül a 4-es főúthoz kapcsolódóan. A Kaba melletti, a kisváros megközelítését jelentősen megkönnyítő létesítmény kivitelezése tavaly novemberben kezdődött, és várhatóan 2019. második negyedévéig befejeződik.

Míg a Debrecen és Ebes között található, a Határ út, valamint a Szepesre és Hajdúszovátra vezető utak forgalmát jelentősen átalakító felüljáró és körforgalom építése májusban kezdődik, és a tervek szerint 2019. harmadik negyedévére valósul meg.

ebes_debrecen_feluljaro_cAz Ebes és Debrecen között tervezett felüljáró és környezete forgalmi rendje – kattintásra nagyobb méretben | Grafika: NIF

A Napló érdeklődésére a kivitelezéssel megbízott Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs igazgatója, Karcagi Orsolya arról is tájékoztatott, hogy már megkötötték a kivitelezési szerződéseket.

Megtudtuk azt is, hogy megtörténtek az egyeztetések az önkormányzatokkal, és már lezajlottak a lakossági egyeztetések is.

Kétszer két sáv

Alaposan megváltozik a Határ út, a Szepesre és a Hajdúszovátra vezető utak nyomvonala.  Ezzel együtt könnyebb lesz a 4-es főútra a le- és felhajtás. Annál is inkább, mert a terv szerint a nagy forgalmú országos főút a kanyarodást könnyítő sá­vokkal együtt kétszer két forgalmi sávos lesz a felüljáró és a körforgalom környezetében. A szováti út a szepesi elágazó előtt már egy újonnan épülő szakasszal enyhe ívvel észak felé, azaz a négyes út felé kanyarodik, és előbb a vasút, majd a négyes főút felett halad át, és folytatódik az addigra már felszámolt Határ út torkolati részével szinte párhuzamosan. Majd azt metsz­ve egy ötkiágazású körforgalomba torkollik. Innen egy új úton visszajőve lehet felhajtani a négyesre, illetve egy rövid, új aszfaltcsíkon továbbhaladni a Határ úton. A felüljáró és a körforgalom átadása után jármű nélkül marad a szováti útnak a szepesi lehajtó és a vasút közötti része.

A felüljáró alatt

A jelentős vasúti forgalom miatt Kaba szintbeli átjárón történő, olykor időigényes és kevésbé biztonságos megközelítése helyett a kisvárosba a 4-es főút és a 100-as vasút fölött átívelő egyetlen, hatalmas felüljárón lehet majd be-, illetve kijutni.

kabai_feluljaro_cA Kabánál tervezett felüljáró és környezete forgalmi rendje – kattintásra nagyobb méretben | Grafika: NIF

A sínpályát jelenleg keresztező úttól néhány méterre már épül a felüljáró, aminek meghosszabbításában lesz a Kabára, illetve Nádudvarra vezető út. A felüljáróról Kabára egy, a műtárgyról lekanyarodó, az alatt elvezető úton lehet majd bejutni. A 4-es főútról Nádudvarra pedig az eddigi útelágazás előtt egy új útra kell kanyarodni, amely egy köríven vezet a felüljáróról lejövő útra.

– Kovács Zsolt –


Szubjektív

Körforgalom, felüljárók, új utak… Jobb vagy könnyebb lesz-e a közlekedés? Nem tudom. Azt viszont igen, hogy biztonságosabb. Nekem ez elég. Fanyalgók pedig mindig lesznek. Most örüljünk, hogy elkezdődött valami, amitől a 4-es egyszer tényleg biztonságos lesz. Kovács Zsolt


Szokványos forgalmi helyzet a Határ út torkolatánál. Itt körforgalom lesz, előtte pedig a 4-es 2x2 sávos
Hajdú-Bihar - Nemcsak a vasúti pálya újul meg, alaposan átalakul a 4-es főút bevezető szakaszának közlekedése is. Várhatóan hamarosan kezdődik és a tervek szerint 2019 őszén fejeződik be a 100-as vasútvonal Ebes és Debrecen közötti pályaszakaszának felújítása. A nettó 13,7 milliárdos beruház...