Tudatosságra kell nevelni

Dr. Mónus Ferenc, a Nyíregyházi Egyetem tanára tartott előadást a múlt csütörtökön a Debreceni Egyetem Élettudományi Központjában
Dr. Mónus Ferenc, a Nyíregyházi Egyetem tanára tartott előadást a múlt csütörtökön a Debreceni Egyetem Élettudományi Központjában - © Fotó: Derencsényi István
Debrecen – A fenntarthatóságnak és a környezettudatosságnak minden tantárgyban szerepelnie kell, véli a szakember.

Több mint nyolcszáz diák vett részt abban a felmérésben, amely a középiskolások környezettudatossághoz és fenntarthatósághoz kapcsolódó ismereteit és viselkedését tanulmányozta.

A tantárgy rovására

Szabolcs-Szatmár-Bereg és Veszprém megye középiskolás tanulói válaszoltak a fogyasztási szokások, az egészséges táplálkozás, a takarékosság, a hulladékkezelés és a környezeti tudatosság témakörében feltett kérdésekre. A felmérés alapján a gyerekek környezettudatosságát egyáltalán nem befolyásolja az, hogy ökoiskolában tanulnak-e, sőt: az ilyen iskolákban kedvelik legkevesebben a biológia tantárgyat.

Mónus Ferenc párhuzamot talált a szülők végzettsége és a gyerekek környezettudatossága között: a tanulmány szerint a magasabban iskolázott családokban a fenntarthatóság a mindennapok részét képezi.

A szakember felhívta a figyelmet az egyetemek, főiskolák szemléletváltásának fontosságára is, hiszen a felsőoktatásból kerülnek ki a jövő gazdasági vezetői, jogászai, pedagógusai, mérnökei, akik sokat tehetnek a környezettudatosság fejlődéséért.

A jövő nevelőinek

A pedagógusképzésben sem kevésbé fontos a fenntarthatóságra nevelés bevezetése a tantervbe, hiszen az onnan kikerülő nevelők már az új szemléletet tudják átadni a legkisebbeknek.

SZD