Történetek a bőröndből

Történetek a bőröndből
© Fotó: Debreceni Egyetem
Debrecen – Tudás, élmény, munka – a Berettyó Kulturális Központ Bihari Múzeum mintaprojektjébe kapcsolódhatnak be a Debreceni Egyetem közösségszervezés és andragógia alapszakos hallgatói és oktatóik.

A 2017 szeptemberétől 2018 februárjáig tartó program a Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek kiemelt projekt keretében valósul meg. A program nyitórendezvényét október 27-én tartották a Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Karán. Az eseményen Mézes József „Élményszerű iskolai közösségi szolgálat” című előadása után a projekt vezetője, Korompainé Moncsik Mariann ismertette a célokat és a feladatokat. Juhász Erika tanszékvezető pedig közösségépítő gyakorlatokkal kezdeményezte a projekt résztvevőinek megismerkedését, és a kreatív munka megkezdését.

Ennek lényege, hogy a muzeológusok iskolai közösségi szolgálatos középiskolásokkal és egyetemistákkal együttműködve három helyszínen (Berettyóújfalu, Püspökladány, Hajdúnánás) időszaki kiállítást készítenek majd „Mit örökítenél át az életedből az utókornak?” kérdésre válaszolva. A résztvevő diákok a muzeológusok segítségével állíthatják össze a maguk bőröndjét saját életükhöz, vagy egy választott személyhez kapcsolódóan, mintegy üzenve a jövő emberének. A központi kérdés az, hogy ki mit tart megőrzendő örökségnek.

A projekt célja az iskolai közösségi szolgálat élményszerűvé tétele, előtérbe helyezve az önálló gondolkodást, problémamegoldást, véleménynyilvánítást, alkotást és önkifejezést. A múzeumi közösség a középiskolások és az egyetemisták számára egyaránt hasznos partneri együttműködés létrehozására törekszik. A múzeumi szakmák megismerése elősegíti a fiatalok pályaorientációját és korszerű tudásépítését. A projekt egésze a fiatalok kompetenciáira építő múzeumfejlesztés, ahol a múzeum is tanul a fiataloktól. Tudás – munka – élmény együttes megvalósítása révén hoznak létre közösen értékeket és közösséget.

A közösségszervező és andragógus hallgatók figyelemmel kísérhetik a projekt menetét, és résztvevő megfigyelőként esettanulmányt készíthetnek az egyes helyszíneken, ezzel segítve a projekt módszertani leírását. Ezáltal támogatják egy, az iskolai közösségi szolgálatosok számára élménynyújtó foglalkoztatási módszertan kidolgozását, ami mintaprojektként később más megyékben is elterjeszthető.

A Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Nevelés- és Művelődéstudományi Intézet Művelődéstudományi és Humán Tanulmányok Tanszékének részéről Juhász Erika és Márkus Edina a projekt szakmai mentora. A kezdeményezésben részt vesz a püspökladányi Karacs Ferenc Múzeum; a hajdúnánási Móricz Pál Könyvtár és Helytörténeti Gyűjtemény; a Debreceni Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium (Debrecen); a BSZC Karacs Ferenc Gimnáziuma, Szakgimnázium és Szakközépiskolája (Püspökladány); a BSZC Arany János Gimnázium, Egészségügyi Szakképző és Közgazdasági Szakközépiskola (Berettyóújfalu); valamint a Kőrösi Csoma Sándor Református Gimnázium (Hajdúnánás).

– Debreceni Egyetem –








hirdetés