Természettudomány… Ha így halad, nem csupán mérnökökből, kutatókból, tudósokból, technikusokból lesz hiány az országban, de lassan pedagógus sem lesz

Kidolgozott feladatsorokat vesznek végig, de szinte játékosan tanulnak
Kidolgozott feladatsorokat vesznek végig, de szinte játékosan tanulnak - © Fotó: Sipeki Péter
Nyíregyháza – Átfogó cél a természettudományos és műszaki pályára lépők számának növelése.

Patikatisztaság, tágas, világos terek, jól kihasználható belső struktúra különféle foglalkozások megtartására alkalmas termekkel. Egy ilyen kívül-belül megújult épületbe invitálta szerkesztőségünket a meghívó tegnap, ugyanis ünnepélyes keretek között átadták Nyíregyháza új MTMI típusú, vagyis matematikai, természettudományos, műszaki és informatikai kompetenciák fejlesztésére szolgáló Élményközpontját. A jövő héttől már birtokba is vehetik ezt a csodálatos, kitűnően felszerelt oktatási centrumot azok az általános és középiskolások, akikből a szakmai, pedagógiai gondoskodásnak köszönhetően talán a jövő tudósai, mérnökei vagy éppen kutatói kerülhetnek ki.

– Mindez egy csoda – méltatta a létesítmény a konzorciumi partnerek egyik tagjának, a Nyíregyházi Egyetemnek a rektorhelyettese, dr. Kovács Zoltán, majd hozzátette. – Már csak ki kell dolgoznunk a szakmai programjainkat, hogy a gyerekeink visszataláljanak az eredendően bennük lévő kíváncsisághoz.

Régóta kongatják a vészharangot a különféle szakmai szervezetek, vészesen kopik ugyanis a tanulóink természettudományos érdeklődése, s a fiatalok úgy menekülnek a matematika, fizika és kémia nevétől is, mint az ördögtől. Ha a tendencia tartóssá válik, nem csupán mérnökökből, kutatókból, tudósokból, technikusokból lesz hiány az országban, de lassan azok a pedagógusok is elfogyhatnak, akik a természettudományos ismereteket egyáltalán átadhatnák a fiataloknak.

Mindennel felszerelve

A folyamatok visszafordítására szövetkezett három erőcentrum, a közélet három kulcs­intézménye – a Nyíregyházi Főiskola a Tanulási Kompetenciák, az Oktatás és a Szakképzés Fejlesztéséért Alapítvány, a nyíregyházi önkormányzat és a Nyíregyházi Egyetem. Létrehoztak egy konzorciumot, és EFOP-os európai uniós forrásból, illetve az Európai Szociális Alap támogatásának köszönhetően megszületett a város új MTMI Élményközpontja szűk két esztendő alatt, valamivel több mint félmilliárd forintból. Mivel adódtak olyan kivitelezési feladatok, amelyeket a pályázat nem finanszírozott, az önkormányzat további közel 70 millió forintnak megfelelő saját erőt fordított a beruházásra.

Az épületbe, amely élménypedagógiai programok tartására, a természettudományok iránti érdeklődés felkeltésére hivatott, már belépni is élmény volt a tegnapi ünnepélyes átadón. Tágas központi terét különféle laborok, szaktantermek karéjozzák, és a berendezési tárgyakat látva – számítógépek, sejtmikroszkópok, legórobotok, 3D nyomtató, látványos koponyamodellek, csontváz, emberi testeket bemutató torzók, metszettárolók a szövettani metszeteknek, gondosan eltárolt vegyszerek, a fény- és hangjelenségek vizsgálatára alkalmas elektronikai eszközök – kétség sem maradhatott afelől, hogy ide szívesen jönnek majd a gyerekek az általános iskola ötödik osztályosaitól a középiskolák végzőseiig.

Jól mondta köszöntőjében Jászai Menyhért alpolgármester: olyan műszaki háttér vált itt elérhetővé, amit egy iskola képtelen előteremteni.

– Azt remélem, hogy ez a ház nem csak azokat az iskolákat szolgálja majd, amelyekkel első körben együttműködési megállapodás köttetett, de a későbbiekben a járáson kívülieket is fogadni tudja – hangoztatta az alpolgármester, ráerősítve, hogy a természettudományos érdeklődés a gyermeki lélek sajátja, csak fel kell éleszteni a diákokban a „mitől működik, robban, sistereg, merre forog” kíváncsiságát.

Fontos a tudás integrációja

Dr. Kovács Zoltán rektorhelyettes nem rejtette véka alá reményét, hogy ez a nagyszerű élménycentrum – amely jól képzett szakembereket adhat a jövőnek az ide települő multinacionális cégek örömére – talán a Nyíregyházi Egyetem természettudományi szakjaira is több hallagatót irányít majd.

Az ünnepi szavakat követően kíváncsian bíztuk magunkat dr. János István szakmai vezető gondjaira. Elárulta, milyen foglalkozástípusokat kínálnak a tíz-tíz városi és vidéki iskolából hetente érkező csoportoknak. – Havi szakköröket, kiscsoportos és műhelyfoglalkozásokat, valamint természettudományos órákat tartanak majd az egyetemi és a külsős oktatók, de szervezhetők ide szakkörök, versenyek, klubfoglalkozások, táborok is. Minden tárgynak külön szaktanterme van ugyan, de a tudástartalmak integrációját is lehetővé kívánjuk tenni. Szeretnénk, ha a tanulók látnák, hogyan függ össze például a sejtbiológia az anatómiával, vagy az ovuláció elméletével. Mivel az utóbbi időben a manualitás ugyancsak háttérbe szorult az oktatásban, lett műhelyünk is, ahol fúrhatnak-faraghatnak a diákok. Már csak a barkácseszközökre várunk, egyébként az élményközpont minden eszköze, műszere megérkezett. A ház ugyan egyszerre 80–100 fő befogadására is képes lenne, de 6–12 fős csoportoknál egyelőre nem akarunk fogadni nagyobbat, a kísérletekhez amúgy is ekkora az ideális létszám.

Amíg beszélgettünk, két bemutatóóra is elkezdődött. Az egyiken a tanulók azokat a táncoló, zenélő robotokat vették körül, amelyek egy mobil applikációval működtethetők. A másik teremben a biológiások kevertek, kotyvasztottak, s vegyszereikkel azt vizsgálták, hogy az almában, a körtében, a céklában, a káposztában vagy a citromban található-e több C-vitamin. A szemük csillogásából máris látszott, nem ördögtől való természettudományos, reál ismeretekkel bíbelődni.

Könnyű élményt gyűjteni

– Biológia-földrajz szakosként elmondhatom, itt sokkal több élményt gyűjthet a gyerek, mintha az iskolában kivetítünk valamit az interaktív táblára – konstatálta elismerően dr. Bárány János, a Színi Károly Magyar–Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola intézményvezetője. Az iskolájuk a tanrendbe illeszkedő tanítási órákat kap az Élményközponttól. – A felszereltségét, és a szakvezetők felkészültségét tekintve is meghaladja egy iskola lehetőségeit mindaz, ami itt rendelkezésre áll, és bizonyos, hogy komoly motivációs erővel bír majd. Így már több eséllyel kerülhetnek ki az iskoláinkból olyan gyerekek, akik szívesen foglalkoznak természettudományokkal. Külön jó, hogy nem az iskolának kell arról gondoskodnia, hogyan jut be ide mondjuk egy vidéki gyerek. Buszt küldenek értünk, és vissza is viszik a 7–8. osztályosainkat a hét minden keddjén két teljes éven át – újságolta az iskolavezető.

MJ