Te hogy takarítod a szélvédőt? Oyan kárt is tehetsz benne, amivel még a műszaki vizsgán sem mehet át az autó

Akt.:
Amikor Ani a hóesés után megpillantotta a kocsijukat, gondosan hozzálátott a hó letakarításához
Amikor Ani a hóesés után megpillantotta a kocsijukat, gondosan hozzálátott a hó letakarításához - © Fotó: Pusztai Sándor
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – Amióta a világháló korlátlan teret enged az ötletbörzének, végeláthatatlan a sora például a szélvédők jégtelenítésének. Mivel bosszantó, ha jégpáncéllal szembesül a sofőr, kénytelen felvenni a kesztyűt a mínuszok ellen. Természetesen akinek fűtött garázsban parkol a járműve, annak ez nem probléma, viszont amennyiben a zord időben hosszú útra indul, neki is számolnia kell azzal, hogy befagy az üveg.

Csíkozódik az üveg

Van, aki az üvegre terített takaróra esküszik, de az rá is fagyhat a felületre. A jégoldó spray-k között van különbség, hátránya lehet, hogy ha utána a hideg visszafagy az üvegre, este szivárványossá válhat, ami zavart okozhat a kilátásban. Érdemes szórófejes flakonba olyan oldatot keverni, aminek háromnegyede ecet, egynegyede víz. Ez a megfagyott szélvédőre spriccelve beindítja az olvadási folyamatot.

– Nem elég önmagában az ablakokat és a tükröket jégteleníteni, hiszen ha az autó tetejére rakódott havat nem távolítjuk el, akkor a megolvadó hó egy fékezésnél lezúdulva akár el is zárhatja a kilátást. Az ablakok jégtelenítésénél már csak azért is legyünk óvatosak, mert ha nem megfelelően használjuk, akkor kárt tehetünk a szélvédőben – taglalta Szaszala László, a Tüf Szerviz tulajdonosa. – Amikor csak megtehetjük, hajtsuk ki az ablaktörlő lapátokat! Sok új modell van, aminél ezt a motorháztető gátolja. Ne attól várjuk a csodát, hogy ha beindítjuk az autót, akkor a lapát leviszi a havat, nem arra találták ki. Ráadásul a mozdulatsor nagyon igénybe veszi a fogaskereket és az áttéteket. Olyan jégkaparót javaslok, aminek gumi a felülete. Manapság egyébként is sűrűbben kell cserélni az ablaktörlő lapátot, mert egyre több a jármű az utakon és a szálló por a levegőben, ezért amikor már csíkozódik az üveg, vagy remeg az ablaktörlő lapát, akkor időszerű a váltás.

Megtörhet az üveg

Az eső, a hó, a köd és az egyéb csapadékok, továbbá a szélvédőkre ráfagyó jég megnehezíti, vagy akár lehetetlenné is teszi a megfelelő kilátást a gépjárműből. Számos közlekedési baleset következik be azért, mert a gépjármű vezetője nem lát ki megfelelően a gépjárműből, hiszen ilyenkor a vezető nem, vagy csak későn észleli a veszélyhelyzetet, vagy éppen félreértelmezi az adott közlekedési szituációt. A szélvédők rendszeres tisztán tartása elengedhetetlenül fontos azért, hogy ne váljunk baleset okozójává, részesévé a közutakon.

Az első szélvédők tisztasága a jármű menete közben kizárólag megfelelő állapotú ablaktörlő lapátokkal szavatolható.

– Fontos, hogy a jégkaparót egész szélességével helyezzük a felületre, és ne előre és hátra mozgassuk, hanem egy irányba toljuk a karcolások megelőzéséért. Én már jártam úgy, hogy az ablaktörlő ráfagyott a szélvédőre, és amikor jött le róla, megtört az üveg. Roppant kellemetlen az ilyesmi. Én annak a híve vagyok, hogy érdemes (nem meleg) csapvízzel megöntözni az első és a hátsó szélvédőt a jobb kilátásért – fűzte hozzá Szaszala László, aki a Magyar Autóklub regionális vezetője is. – Teljesen jégteleníteni kell a szélvédőt, és csak utána indítjuk be a járművet. Ellenkező esetben könnyen tönkretehetjük a gumilapátot. Nem csak a külsőre, hanem a belsőre is adni kell: a bepárásodást megelőzve az ablakok belső felületét érdemes párásodásgátló kendővel áttörölni.

Óvni kell a zárakat is

Már csak azért is csínján kell bánni a féktelen kaparással, mert olyan kárt is tehetünk a szélvédőben, amivel még a műszaki vizsgán sem mehet át az autó.

– Aki teheti, húzzon ponyvát éjszakára a szabadban lévő autójára! Ez meggátolja a ráfagyást, viszont alaposan kell letakarni, mert ha a hólé vagy az ónos eső befolyik, akkor mit sem ér a borítás. Nem csak a szélvédőket kell óvni, hanem a zárakat és a gumikat is, egészében kell óvni a járműveket a mínuszoktól – javasolta Gátfalvi Csaba, a Magyar Autóklub szakembere.

Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottsága nyomatékosította, hogy a szélvédők hó- és jégtelenítése, az üvegfelületen lévő szennyeződések eltávolítása alapvető fontosságú, ám ez még nem jelenti azt, hogy a járműből tökéletesen ki lehet látni. Sokan megfeledkeznek ugyanis a szélvédők belső felületének rendszeres megtisztításáról. Hasonlóan veszélyes, amennyiben a gépkocsi utastere a hűvös vagy hideg időben bepárásodik, és a járművel a szélvédőre lerakódott vízcseppek eltávolítása, párátlanítása nélkül indulunk útnak, kapcsolódunk be a forgalomba. A vízcseppek egyrészt megnehezítik a kilátást, másrészt megtörik az utastérbe érkező fényt, felerősítve annak vakító hatását.

Bekapcsolt fűtőszálak

A tökéletes párátlanításért be kell kapcsolni a hátsó szélvédő fűtőszálait, a fűtéssel együtt szükséges használni a légkondicionáló berendezést, és csak akkor szabad elindulni, ha valamennyi szélvédőn tökéletesen ki lehet látni. Nem szabad megfeledkezni a visszapillantó tükrök, valamint a gépkocsi fényjelző és világító berendezéseinek rendszeres tisztán tartásáról sem!

Szubjektív

Arra nem lehet építeni, hogy a természet jót akaró, ezért hasznos lehet a jó takaró. Legyen az ponyva vagy bármi, ami óvja a szélvédőt. Ha támadnak a mínuszok, és a jármű szabadban éjszakázik, keserves lehet a reggeli start. A fagyos hangulatot elkerülendő érdemes élni a praktikus tanácsokkal. Itt az idő: öntsünk tiszta vizet a szélvédőre! Abban a reményben, hogy ne legyen kilátástalan a vezetés.

LTL