Társasházi parkolás: van megoldás!

Akt.:
Parkolóövezet a Sumen utcában. Szinte mindig zsúfolt a terület, nemegyszer az ott lakók nem találnak járművüknek tárolóhelyet
Parkolóövezet a Sumen utcában. Szinte mindig zsúfolt a terület, nemegyszer az ott lakók nem találnak járművüknek tárolóhelyet - © Fotó: Derencsényi István
Debrecen – A jogi vitákat el lehet kerülni, ha a társasház lakói hajlandóak együttműködni.

Manapság egyre több vita alakul ki a társasházban lakók, illetve a ház előtt parkoló járművek tulajdonosai között a parkolás miatt.

A parkolás sokszor a városban sem egyszerű, de még kellemetlenebbül érinti az embereket az, ha a saját otthonuk előtt nem tudnak leállni autójukkal. Köztudott, hogy Debrecenben többfelé parkolóhely létezik. A közterületeken vannak úgynevezett „fizetősek”, amelyek száma folyamatosan növekszik. A legfrissebb adatokból kiderül, hogy a városban az 5 ezer 300 felszíni parkoló mellett öt mélygarázs, három belvárosi üzleti-, valamint három magánparkoló áll az autósok rendelkezésére. Ezen parkolóhelyek használata – szabályos parkolás esetén – nem vet fel jogi problémákat. Más a helyzet azonban a társasházakhoz tartozó parkolóhelyek használatával kapcsolatban. A problémát dr. Moldoványi Gabriella ügyvéddel beszéltük meg.

Jogvita

Megtudhattuk, hogy a régebbi építésű társasházakban található külön tulajdonú egységekhez, lakásokhoz, üzlethelyiségekhez tartozik egy eszmei osztatlan közös tulajdonban lévő földterület, egy udvar, amelyet a társasházi lakások és üzletek tulajdonosai használhatnak. Használnak is, nemegyszer szabályozatlan módon. – Sajnos ez a szabályozatlanság sokszor magában rejti a jogviták lehetőségét. Ezekre a területekre, az alapító okirat szabályozásának hiányában, a társasházakról szóló törvény és a Polgári Törvénykönyv közös tulajdonra vonatkozó szabályait kell alkalmazni. Vagyis a közös tulajdonban lévő, parkolásra alkalmas területeit valamennyi tulajdonos jogosult birtokolni és használni. Ez azonban nem sértheti a többi tulajdonostárs ezzel kapcsolatos jogát, és jogos érdekeit. A közgyűlés meghatározhatja a birtoklás, a használat, és a hasznosítás módját, és ezt a szervezeti-működési szabályzatban, az úgynevezett SZMSZ-ben rögzítik – mondta a jogász.

Problémafelvetés

A közös tulajdonnal kapcsolatos problémák elkerülése céljából a társasház közgyűlése dönthet a közös tulajdonú parkoló felosztásáról.

– Problémás lehet, hogy a társasháznak több tulajdonosa van, mint ahány parkolóhely kialakítható a közös tulajdonú részekből. További gondot jelenthet, ha egy társasházban több olyan lakó is él, aki autóval rendelkezik, éppen ezért több beállóhelyre van szüksége. Továbbá, ha a társasházban üzlethelyiség, vagy iroda található, így a munkavállalók, és az ügyfelek részére is igény van a társasház tulajdonában álló, és ingyenes parkolóhelyekre – sorolta a problémákat Moldoványi Gabriella.

Jogi megoldások

Az előzőekben említett jogvitákat elsődlegesen a társasház alapító okirat és a szervezeti működési szabályzat megfelelő szabályozásával lehet minimalizálni. – Ezekben az okiratokban lehetőség van arra, hogy a közös tulajdonú részekről (parkolóhelyekről) a tulajdonosok rendelkezzenek. A parkolóhelyek kialakításának nyilvánvaló fizikai korlátját jelenti az alapterület nagysága, amely meghatározza a kialakítható parkolóhelyek számát. Célszerű lenne ezeket a közös tulajdonban lévő területeket felosztani, és a tulajdonosok között értékesíteni. E megoldás kizárná a jogvita lehetőségét. Az adott parkolóhelyet a jövőben kizárólag a tulajdonos, vagy az a személy használhatná, akinek a tulajdonos engedélyezi. Javaslatként felmerült már az a jogi megoldás is, ha a parkolóhelyet a tulajdonostársak az alapító okiratban külön albetétként kiveszik a társasházi közös tulajdonból. Ebben az esetben valamennyi tulajdonostársnak az albetéten létrehozott összes gépjármű-beálló és az adott tulajdonostárs által használni kívánt gépjármű-beállók számának arányához igazodó mértékű tulajdoni hányada lenne – ismertette a megoldásokat az ügyvéd.

Együttműködés kellene

Ideális esetet jelent, ha a közös tulajdonú rész alapterülete lehetővé teszi, hogy minden ingatlanhoz tartozzon egy saját tulajdonú parkolóhely is. – Ilyen esetekben arra is lehetőség nyílik, hogy a gépkocsival nem rendelkező tulajdonosok bizonyos bérleti, vagy használati díj ellenében átengedjék a parkolóhelyet azoknak a tulajdonosoknak, akiknek több parkolóhelyre van szükségük. A felosztás hiányában a tulajdonosokat a közös tulajdonban álló részekből a külön tulajdonban álló rész arányában illeti meg – mondta Moldoványi Gabriella.

Nyilván a fenti megoldások is csak abban esetben kivitelezhetőek, ha a társasház lakói hajlandóak együttműködni abban, hogy a társasház alapító okiratát egymással együttműködve, és a helyi viszonyokra tekintettel a társ­tulajdonosok igénye szerint formálják.

Nagy Emese


Gyakori a zsúfoltság a Kenézynél is
Debrecen - Olvasóinktól a napokban két panaszt is kaptunk arra vonatkozóan, hogy nagyon magasak a parkolási díjak a debreceni Klinikához, illetve a Kenézy-kórházhoz tartozó várakozóhelyeken. A Debreceni Egyetem válasza szerint a díjszabás kialakításának fő célja az alapfeladatok gördülékeny ellátása...

Fotó: Matey István
Debrecen - A Debreceni Egyetem (DE) Klinikai Központjában és a Kenézy Gyula Egyetemi Kórházban a parkolási díjak bevételeit a betegellátás és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások javítására fordítják - reagált az egyetem sajtóirodája a díjak mértékét kifogásoló sajtóhírekre. Az ügy előzménye, hogy ...

A kép illusztráció
Debrecen - Nem tervezi a hatályos szabályozás megváltoztatását a debreceni önkormányzat. Egyik olvasónk arról számolt be szerkesztőségünknek küldött levelében, hogy a közelmúltban az a debreceni utca is része lett a fizetős parkolózónának, ahol ő albérletben lakik. Ennek kapcsán azzal szembesü...