Sztráda, közút, vasút: nagy pénz fejlesztésre

Akt.:
A 33-as főút 2x2 sávosra bővül az M35-ös autópálya és az ipari terület, valamint az ipari terület és a 3316-os út között
A 33-as főút 2x2 sávosra bővül az M35-ös autópálya és az ipari terület, valamint az ipari terület és a 3316-os út között - © Fotó: Derencsényi István
Budapest, Debrecen – Kormányhatározat garantálja az Észak-Nyugati Gazdasági Övezet fejlődését.

A BMW-autógyárnak helyet adó, úgynevezett Észak-Nyugati Gazdasági Övezet 2019–2023 közötti fejlesztésére 127 milliárd 771 millió 228 ezer forint központi költségvetési forrást hagyott jóvá a magyar kormány – olvastuk Orbán Viktor miniszterelnök aláírása fölött a november 22-ei kormányhatározatok között a Magyar Közlönyben. A határozat az övezet kialakításával összefüggő közúti, vasúti és közműfejlesztések tervezéséről, előkészítésétől és megvalósításáról szól.

Közútfejlesztésre összesen 44 milliárd 115 millió forint szerepel a tervben, mégpedig éves bontás szerint 2019-ben mintegy 20,8 milliárd, 2020-ban 11 milliárd, 2021-ben valamivel több mint 5,5 milliárd, 2022-ben 6,6 milliárd, 2023-ban azonban már csupán 200 millió forint.

A kormányhatározat szerint a közúténál jóval több, szám szerint 71 milliárd 591 millió 230 ezer forint érkezik majd a vasútfejlesztésre. Évekre bontva ez azt jelenti, hogy 2019-ben mintegy 8 milliárd, 2020-ban 29,11 milliárd, 2021-ben csaknem 35 milliárd.

Debrecen közműfejlesztési feladatainak támogatására a jövő évi büdzséből több mint 12 milliárd forintot rendel el a kormányhatározat.

Az infrastrukturális beruházásokat a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. „vezényli le” 2019 és 2023 között.

Villamossal Nagyváradra?

Az M35-ös autópályához kapcsolódva több beruházás is szerepel a kormányhatározat mellékletében. Megépül a sztrá­da Debrecen-Józsa lehajtója, továbbá az M35 és a 354-es főút csomópontja. A munkálatok jövőre június 30-án kezdődnek, a befejezési határ­idő pedig 2021. december 31. A 33-as főút 2×2 sávosra bővül az M35-ös autópálya és az ipari terület, valamint az ipari terület és a 3316-os út között. Az előbbi jövő év végére, az utóbbi 2022. december 31-ére készül el a terv szerint. A 2021. év végére megépül a kerékpárút a 33-as főút mellett a sztráda és az ipari terület között. Fejlesztik a 33-as főút csomópontjait a gyorsforgalmi és a 35-ös főút között, továbbá 2×1 sávos út épül az ipari fejlesztési terület és Nagymacs, valamint az ipari terület és az M35 autópálya új, józsai csomópontja érintésével Józsa központja között, az ipari terület és a sztráda 354-es csomópontja között, továbbá az ipari területen. Ezek befejezési határideje 2020. év vége, illetve 2021. december 31.

A vasútfejlesztésben különösen nagy hangsúlyt kap a debreceni közforgalmú logisztikai terminál Országos Intermodális Konténerterminál Hálózat részeként történő megépítése. A konténerterminál (2 vágány) 2021. december 31-ére készül el. A beruházás második üteme, amely további vágányok és kiszolgáló létesítmények építését jelenti, a 2023. év végére fejeződik be. Villamosítják a 108-as (Balmazújváros—Tiszafüred irányába közlekedő) pálya Debrecen és a megépült konténerterminál közötti szakaszát, továbbá korszerűsítik a Nagyállomás és Nagymacs közötti pályát 2021. december 31-ig. A korszerűsítés a 2023. év végére eléri Balmazújvárost. A vonal kétvágányú kapcsolódását megépítik a 100-as (Budapest—Záhony) fővonalhoz a Kisállomáson keresztül. Szerepel még a határozatban – igaz, csak 2020. szeptember 30-ai tervezési határidővel – az elővárosi és városi vasúti közlekedés fejlesztéséhez szükséges megvalósíthatósági tanulmány készítése; különös tekintettel a Debrecen és Nagyvárad közötti „tram–train” kapcsolatra, valamint a repülőtér vasúti kapcsolatainak fejlesztésére.

Debrecen közműfejlesztési feladatainak támogatására a jövő évi büdzséből valamivel több mint 12 milliárd forintot rendel el a határozat. Ez lényegében az Észak-Nyugati Gazdasági Övezet és kiszolgáló létesítményeinek villamosenergia-, gáz- és vízellátását, valamint a csapadékvíz és szennyvíz elvezetésének kiépítését jelenti.

– Kovács Zsolt –


Munka a BMW lipcsei gyárában
Debrecen - A város a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházás miatt kapja. A BMW-gyár földterületével kapcsolatos esetleges kártérítésekre 120 millió euró erejéig terjedő kezességhez adta előzetes hozzájárulását a kormány – derült ki a Magyar Közlönyben november 13-án megjelent k...

A leendő BMW-gyár környékén lesznek a beruházások
Debrecen - A BMW-beruházás mellett arról is szó lesz a közgyűlésen, hogy emelkedhet a gyermek­étkeztetés díja. A Debrecen északnyugati gazdasági övezetében megvalósuló BMW-autógyár-építés kapcsán kormányzati forrásokból jelentős infrastrukturális beruházások várhatók a jövőben Kismacs és Nagymacs...

Mezőgazdasági földterület Debrecen határában, a 33-as főút mellett, középen egy BMW személyautó 2018. július 31-én. Ezen a területen és környékén épít gyárat a BMW Group, a beruházás értéke meghaladja majd az egymilliárd eurót. A debreceni gyáregység képes lesz ugyanazon a soron hagyományos robbanómotorral és elektromotorral ellátott járművek előállítására, és az új üzemben akár évi 150 ezer járműt gyárthatnak majd.
Debrecen - A BMW debreceni autógyárának építése kapcsán, kormányzati forrásokból, komoly infrastrukturális beruházások várhatók a jövőben Kismacs és Nagymacs környékén. A debreceni önkormányzat csütörtökön tárgyal ezekről, melyekből az egyik legfontosabb, hogy növelik a 33-as főút négysávos részé...