Szöveget értettek és alkottak az érettségizők

Akt.:
Szöveget értettek és alkottak az érettségizők
© Fotó: Derencsényi István
Hajdú-Bihar – A magyar írásbelivel hétfőn megkezdődött az idei érettségi. Az országban csaknem 74 ezer diák maturált magyar nyelv és irodalomból. A diákok ebben az évben is választhattak a közép- és az emelt szintű vizsga között.

A négyórás megmérettetés két részből állt: egy 90 perces szövegértési és köznapi szövegalkotási feladatsorból, valamint egy 150 perces műelemzésből. A köznapi szövegalkotás új elemnek számít, de a Napló által megkérdezett diákoknak ezzel együtt sem okozott problémát.

További fontos változás a korábbi évekhez képest, hogy a rossz helyesírásért ezúttal nem pontokat vonnak le, hanem a jót jutalmazzák. A tanulók azonban sokat nem pihenhetnek, kedden ugyanis matematikából, szerdán pedig történelemből adnak számot a tudásukról.

Túl vannak az első próbán

Már röviddel tizenegy óra után az Ady Endre Gimnázium több diákja végzett a magyar írásbeli vizsgával. Közülük többen az iskola előtt állva beszélgetéssel próbálták levezetni az izgalmakat, néhányan szívesen válaszoltak kérdéseinkre, és elmondták, hogyan élték meg az egyik legfontosabb megmérettetést.

A tanár szemével

A középszintű érettségi első feladatát egy interjú szövege jelentette, ami egy Petőfi munkásságával foglalkozó könyv szerzőivel készült. A következő pontban vagy egy motivációs levelet kellett írniuk a maturálóknak, vagy a humor rivalizáló szerepe kapcsán érvelniük. – Ezek a feladatok nem voltak olyan nehezek, egyedül a szövegértelmezés kérdései voltak bonyolultabbak – jelentette ki Heizer Györgyné, a Debreceni Szakképzési Centrum Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépiskola és Szakiskola magyar szakos tanára. A műelemzésnél Kosztolányi Dezső Boldogság című novellájának vizsgálata, vagy József Attila és Radnóti Miklós egy-egy versének az összehasonlítása közül választhattak a diákok.
Az emelt szintű érettségi első feladat Ottlik Géza egy művének az értelmezése volt, míg a második reflektálás Dante Isteni színjátékának és a műfordításnak a hatásairól a mai irodalomban. A műelemzésnél pedig Kosztolányi neve is előkerült.

Gondok azért akadtak

– Emelt szintűt írtam, és vegyesek az érzéseim. Voltak könnyebb és nehéz feladatok. Főleg a szövegértelmezés kérdéseinél kellett nagyon odafigyelni, mivel elég bonyolult megfogalmazása volt. A többi azonban nem okozott gondot, öt év alatt rendesen fel tudtunk rá készülni, ráadásul az idézetek is segítettek. Ennek ellenére remélem, hogy jó eredményt érek el – mondta Seprényi Ádám, az Ady végzős diákja.

Seprényi Ádám | Fotó: Derencsényi István Seprényi Ádám | Fotó: Derencsényi István ©

Venter Máté középszintű érettségit írt magyarból, ő úgy fogalmazott, nem volt különösen nehéz a feladatsor, főleg, hogy év közben sokat gyakoroltak. – A szövegértés ugyan más volt a korábbi évekhez képest, de az sem megoldhatatlan. Erre, valamint a szövegalkotásra külön nem készültem sokat, mivel ezek inkább készségek, így nem sok mindent lehetett hozzá tanulni. Az érvelést is könnyen meg lehetett írni, plusz a második résszel sem akadt gond – értékelt.

Venter Máté | Fotó: Derencsényi István Venter Máté | Fotó: Derencsényi István ©

Még nem ünnepelnek

Süvöltős Balázs és Nagy Fanni szintén az első feladatot tartották nehéznek, de a többivel könnyedén megbirkóztak. Ők is érvelést írtak, valamint a második résznél a novellával foglalkoztak, úgy ítélték meg, hogy annak a szerkezetéről és cselekményéről könnyebb írni. Ünnepelni azonban majd csak a vizsgák után fognak, hiszen most még tanulni kell a többi tárgyból, így nincs rá idejük.

Nagy Fanni | Fotó: Derencsényi István Nagy Fanni | Fotó: Derencsényi István ©
Süvöltő Balázs | Fotó: Derencsényi István Süvöltős Balázs | Fotó: Derencsényi István ©

Heizer Györgyné elmondta, a diákok között nagyon népszerű az érvelés, hiszen a jól megindokolt nézőpontokat a tanárok elfogadják. Véleménye szerint most is sokan ezt választották, mivel a motivációs levélnél sok megkötést kellett szem előtt tartani.

HBN-BR


Már nem számít a helyesírás

A helyesírásra ezentúl plusz pontokat kaphatnak a diákok, a hibákért nem jár levonás; ez egyesek szerint jó, mások vitatják. Heizer Györgyné magyar szakos tanár úgy véli, a változtatás nagy visszalépés, főleg amiatt, hogy eddig is hibásan írt a diákok nagy része, de ezután nem is törekednek majd arra, hogy jobbak legyenek. A tanulók közül volt, aki örült ennek, míg olyan is akadt, aki felháborítónak tartotta, hogy plusz pont jár azért, ami alapkövetelmény lenne.



Érettségi – OH: középszinten Petőfi, Kosztolányi, emelt szinten Vörösmarty és Dante a feladatok között

Lezajlottak a magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségik hétfőn a középiskolákban, a diákokra középszinten Petőfi Sándor, Kosztolányi Dezső, Radnóti Miklós és József Attila munkásságához kapcsolódó feladatok vártak, míg emelt szinten Vörösmarty Mihály és Dante szerepelt a feladatok között.


Érettségi – Csaknem 74 ezer diák vizsgázik magyar nyelv és irodalomból

Zajlanak a magyar nyelv és irodalom írásbelik országszerte a középiskolákban. A hétfői vizsganapon csaknem 74 ezer diák tesz érettségit közép- és emelt szinten – közölte az Oktatási Hivatal az MTI-vel.








hirdetés