Szivatós riporterek, “genya” kérdések: a sajtó kicselezésének legjobb módszerei

Szivatós riporterek, “genya” kérdések: a sajtó kicselezésének legjobb módszerei
© Fotó: Fabók Ágnes
Nádudvar – Komlósi Gábor saját bakijain, trükkjein keresztül mutatta be a sajtó világának csapdáit.


​Médiamanipulációk, avagy felkészítés a riporterek és riportalanyok sportszerű és sportszerűtlen cselei ellen – ezzel a címmel tartott előadást péntek délelőtt a nádudvari Ady Endre Művelődési Központban Komlósi Gábor, a Magyar Újságírók Országos Szövetségének (MÚOSZ) elnöke. Az egykori tv-riporter és „médiaelhárító” a város önkormányzatának, a MÚOSZ helyi lapok szakosztályának és a Média Provincia Kulturális Egyesület együttműködésének köszönhetően életre hívott Településmarketing és média című konferencia nyitóelőadója volt. Érzékletesen, saját példáin keresztül mutatta be, hogyan lehet védekezni a „genya”, sportszerűtlen kérdések, és médiamunkások ellen, milyen cseleket lehet bevetni annak érdekében, hogy a kérdezett időt nyerhessen a válaszadásra, hogyan lehet manipulálni a képeket, felvételeket.

Érzékletes saját példák

Az ingyenes, ám regisztrációhoz kötött és műhelymunkát is magába foglaló rendezvényen Komlósi Gábor mintegy 30 önkormányzati, művelődési és civil szervezeteknél dolgozó, kommunikációs feladatokat ellátó szakembernek elmesélte például azt az esetét, amikor egy híres sportoló és az edzője között szövődött szerelemről bár a szakágban mindenki tudott, mégsem írhatta meg, mert az edző megfenyegette, hogy feljelenti. Végül egy NDK-s kollégáját kérte meg, hogy írja meg a sportolónő azért nem játszik, mert 8 hónapos terhes, majd az ő értesüléseikre hivatkozva lehozta a hírt a Népsportban. De végül egy frappáns publicisztikát írt a munkahelyi szerelmekről abban egy mondattal, amit a szakág tagjai nagyon is jól értettek: „egy angyali ötlettől vezéreltetve valaki elhúzta otthonról a csíkot de ez gyerekes dolog”.

Sajtóműfajok és protokoll

De beszámolt arról az esetről is, amikor az egyik országos, akkor még induló, ma már vezető bulvárlap őt hozta kellemetlen helyzetbe azzal, hogy a szövegkörnyezetből kiragadott főcímmel és egy direkte előnytelenül megkomponált fotóval (csíkos pólóban, borostás, komor arccal) címlapján hozta: „840 millió forintot sikkasztott Komlósi Gábor”. Természetesen a hír nem volt igaz, viszont rettenetesen kínos, hiszen valóban elhangzott az akkori TS-karácsony jótékonysági rendezvényeit szervező Komlósi szájából egy főnökétől idézett mondat, miszerint, ha minden adományozó cég, amelyik a sportcsarnokban bemutatkozik kifizetné a reklámért a tarifát, akkor az 840 millióra rúgna, amit – viccesen – úgy fogalmazott: „aki ennyit tud sikkasztani, hogy nem kell kifizetni a cégeknek a reklám értékét, az díjat érdemel”.
Számos ilyen és ehhez hasonló példával érzékeltette, milyen veszélyeket rejt a sajtó világa, s adott tippeket, hogyan lehet kivédeni ezeket a cseleket. Őt követően Nagy Gábor Miklós kommunikációs szakértő sajtó műfajelméletet, a hír, az átmeneti és köztes, valamint a publicisztikai műfajok ismérveit vázolta az érdeklődőknek, akikkel egy közös sajtótájékoztatót is eljátszottak, melyről utána közösen hírt, tudósítást, glosszát írtak. Nagy Gábor Miklóst követően pedig az országos ismert Görög Ibolya protokoll szakértő tartott előadást az általános és közéleti viselkedéskultúráról, napjaink, valamint az újságírás protokolljáról.

HBN-SZFÁ


Komlósi Gáborral készült interjúnkat következő lapszámaink egyikében olvashatják.








hirdetés