Őszi vitamindús zöldségek és gyümölcsök

Szőlő
Szőlő
Itt az ősz, jön a hideg idő – ilyenkor szervezetünknek nagyobb szüksége van vitaminokra, mint bármikor. Hazánk természeti adottságai különösen jó minőségű zöldség- és gyümölcsfajtákat szolgáltatnak az egészség megőrzéséhez.

Az alábbi cikkünkben összegyűjtünk pár olyan zöldséget és gyümölcsöt, melyeket manapság frissen és főképp jutányos áron beszerezhetünk bármelyik zöldségpiacon. 

Cékla

Folsavai segítik a hormonok, enzimek és ingerületátvivő anyagok termelését, a vas hasznosulását. A cékla lúgosít, szerepe van a vörösvérsejt képzésben, kiváló antioxidáns. Erősíti az emésztőszerveket. Fokozza a fertőzésekkel szembeni ellenálló képességet, valamint hurut ellenes hatású.

A gyomrot és bélcsatornát méregteleníti. Jótékony hatását legjobban léként fogyasztva éri el. Javasolt a rákos betegségeknél, leukémiánál nagy mennyiséget fogyasztani belőle.

Sárgarépa

Karotin tartalma jól ismert, mely véd a szabadgyökök ellen, erősíti a nyálkahártyát, a szemet, hajat, körmöt, az immunrendszert, továbbá segíti a sebgyógyulást. Magas a cinktartalma és a zöldségek között a legtöbb kalciumot tartalmazza. A sárgarépa fontos a csecsemőkortól az öregkorig: a gyermekek növekedéséhez, fejlődéséhez szükséges, az időseknél pedig a csontrendszer erősítéséhez.

Léként való fagyasztása hasmenéses csecsemőknél is ajánlott. Mindenféle anyagcserezavarra ajánlható: idős embereknek az emésztőszervek erősítésére is. Vese-és májpanaszokra is kiváló hatású, továbbá csökkenti a koleszterin és vércukor szintet és erősíti az idegeket.

Sütőtök

Összetételében hasonlít a sárgarépához, igazi vitaminraktár.

Fekete retek

A nyers fekete retekből préselt lében lévő anyagok a májsejtekre hatva serkentik azok epetermelését, s annak gyors kiválasztását is. Az így keletkező nagy mennyiségű, hígan folyó epe termelődésével gátolják az epekőképződést, fellazítják a már meglévő köveket, és elősegítik a távozásukat. Az emésztőszer mirigyeinek serkentésével segíti a táplálék lebontását, csökkenti a teltségérzetet és a puffadást. Rendszeresen, de csak kis mennyiségben fogyasszuk.

Szőlő

Minden emésztési probléma hatásos ellenszere. Serkenti a szénhidrát anyagcserét, belet, vesét, hólyagot tisztít. Vitaminjai mellett mangán-, magnézium-, kálium- és nátriumtartalma igen jelentős.

Alma

A kimerültség és a depresszió ellenszere. Csökkenti a vérnyomást, a vérzsírszintet, és mivel sok benne a ballasztanyag tisztítja a belet, erősíti a fogínyt. Jelentős kálium és magnézium forrás.

Zeller és a fehérrépa

Értékes, aromás illóolajokban, B-vitaminokban gazdag gyökerek. Köpetoldó, epe-, vesekő-, vizelet-és hashajtó hatásúak. Fertőtlenítik a száj, a torok nyálkahártyáját. Jótékony hatásúak hólyaghurut esetén.

Káposzta

Vértisztító, rostokban gazdag, serkenti az agy és az idegek működését. Fogyasztó hatású, elősegíti a sejtlégzést és a sejtnövekedést.

Savanyú káposzta

Bár fejes káposztából készül, mégis egészen más a hatása a hordóban savanyítás, erjesztés után. Tartalmaz karotint, B1, B2, C, K és U vitamint, tej-és ecetsavat, ásványi anyagokat: nátront, meszet, ként és kolint. A savanyú káposzta a legegészségesebb ételek egyike, különösen a téli időszakban fontos. Fokozza az étvágyat, serkenti a mirigynedvek kiválasztását.

Aki a levét rendszeresen issza annak a sebe operáció után feltűnően gyorsan gyógyul. Ehetjük migrén ellen, idegerősítőnek, vagy akár székrekedésre. Jó elhízás ellen. A savanyú káposzta olyan baktériumokat tartalmaz, amelyek a húst fogyasztó ember bélrendszerében élő, rossz indulatú baktériumokat elpusztítják.

Forrás: www.mocsokmacsok.hu








hirdetés