Szemmozgást követő fényszórók

Attól függően változhatnak a fényszórók pászmái, merre néz a sofőr
Attól függően változhatnak a fényszórók pászmái, merre néz a sofőr - © Illusztráció: AFP
Debrecen – Az új találmány a tekintetünket figyelve világítja meg az utat, előre meghatározott szélességben.

A General Motors Company európai leányvállalata, az Opel, szemmozgást követő autóreflektorok fejlesztésébe kezdett. Az új találmány a tekintetünket figyelve világítja meg az utat, előre meghatározott szélességben. Az alkalmazkodó fényszórókat még a közeljövőben piacra dobják, és valószínűleg nem csak Opeleken láthatjuk majd a típust.

A már majdnem két éves fejlesztés alapja egy rendkívül kifinomult kamera, ami ötvenszer olvassa a sofőr arcát másodpercenként, különös tekintettel arcunk kiemelkedő pontjaira, mint az orr és a szemek. Az ennek alapján meghatározott látómezőt a rendszer lefordítja, majd adatparancsokként értelmezi, így mozdítva az autó fényszóróit a megfelelő irányba. A legnagyobb kihívást az okozta, hogy vezetéskor általában egy pillanat alatt fókuszálunk egyik pontról a másikra. Ha a fényszórók hibátlan pontossággal követnék a szemünk mozgását, a fény kiszámíthatatlanul ugrándozna a jármű előtt, ami nem csak zavaró volna, hanem veszélyes is. A problémára egy késleltető algoritmus jelenti a megoldást, melynek segítségével a lámpák természetes ütemben, egyenletesen mozognak. Ha a sofőr leveszi a tekintetét az úttestről, a fényszórók visszaállnak az alapértelmezett pozícióba, tehát előre néznek. A legfontosabb előrelépést a kutatás során az jelentette, hogy a rendszer már képes együtt dolgozni bármilyen arccal a volán mögött, helyzetétől és méretétől függetlenül.

A hivatalos megjelenés időpontja azonban sajnos még bizonytalan.

HBN








hirdetés