Szabálytalankodó kerékpárosok után eredtünk Debrecenben

Szabálytalankodó kerékpárosok után eredtünk Debrecenben
© Fotó: Matey István
Hajdú-Bihar – A szabálytalankodó biciklisek legtöbbször figyelmeztetéssel megússzák.

Nemrégiben egy, a Füredi úton bicikliző férfit gázoltak el az Egyetem sugárútnál lévő kereszteződésben azért, mert ahelyett, hogy leszállt volna, áthajtott a zebrán, és összeütközött egy, a Bem tér felől érkező autóssal. Ez csak egy baleset a közelmúltból, amely könnyen megelőzhető lett volna. Vannak azonban a cívisvárosnak még veszélyes pontjai. Az Egyetem sugárút mellett a Csapó, Kossuth és Szent Anna utcán találkoznak a rendőrök leg­gyakrabban szabálytalankodó kerékpárosokkal – derül ki a megyei rendőr-főkapitányság válaszaiból. A jelenség talán nem véletlen: ezek olyan utak, ahol nincs kerékpárút. E helyeken a legtöbbször járdán történő kerékpározás, illetve az elsőbbségi szabályok megsértése miatt kell az egyenruhásoknak intézkedniük.

Fotó: Matey István Fotó: Matey István ©

Noha munkatársaink sok olyan biciklissel találkoztak – főleg a pláza és a Fórum melletti zebránál –, akik azon átkelve nem szállnak le a biciklijükről, a rendőrség szerint kevesebb az ilyen szabálytalankodó, mint korábban volt. A rendőrök szabálytalanságok esetén jellemzően figyelmeztetnek, ám szabálysértési feljelentést is tehetnek, illetve 50 ezer forintig terjedő helyszíni bírságot is kiszabhatnak. Demeter Erika főhadnagy, sajtóreferens azt közölte, az ellenőrzéseket az aktuális baleseti helyzetnek megfelelően rendelik el. Az augusztus elején a Csapó utcán tartott akció során összesen 78 biciklissel szemben intézkedtek, közülük egy személlyel szemben szabtak ki helyszíni bírságot.

A Rákóczi, Burgundia és Csapó utcák kereszteződésében naponta nagyon sok gyalogos, autós és kerékpáros halad át. A Napló munkatársainak tapasztalatai szerint a kerékpárosok gyakran áttekernek a zöld jelzés után, pedig át kellene tolniuk a járművet, mivel a gyalogátkelőhelyek mentén nincs kerékpársáv felfestve. Ilyet például a Hunyadi-Bethlen utcák kereszteződésében látni.

Csak ha gyér a forgalom

A Napló újságírója riportja során vegyes tapasztalatokat szerzett a Fórum épülete előtti csomópontban. Sokan nem erőltették meg magukat azzal, hogy leszálljanak és áttolják a bringájukat, mások viszont a szabályokat betartva jártak el. Zsófi például elárulta, általában mindig áthajt a zebrán, kivéve olyan esetekben, ha lámpás a kereszteződés és nagyobb gyalogostömeg gyűlik össze a zöld jelre várva – mint ahogy ezúttal is történt. – Még sosem szóltak rám emiatt, inkább akkor szoktak, ha a járdán tekerek – fogalmazott a fiatal nő, aki általában nem érzi biztonságban magát, ha az úton kell kerekeznie.

Fotó: Matey István Fotó: Matey István ©

Móni és Nelli viszont a szabályok híve, ők szinte minden alkalommal leszállnak a bicikliről, amikor kell – bár utóbbi olyankor megenged magának egy kis szabálytalanságot, amikor gyérebb a forgalom. Attila viszont mindig át szokott hajtani, bár megjegyezte, a gyalogosok nála elsőbbséget élveznek. – Direkt nincsen csengőm, ha a járdán közlekedem, akkor sem szoktam kerülgetni az embereket, nyugodt tempóban szoktam haladni.

Nem kellene léteznie

Az ügyben megkerestük Szanyi Gergelyt, a Magyar Kerékpárosklub debreceni vezetőjét is, aki azt mondta, álláspontjuk szerint ennek a problémának nem is kellene léteznie, hiszen a kerékpárosok a járdán nem közlekedhetnének. – Persze vannak, akik félnek, így mi mindig azt szorgalmazzuk, hogy tegyék a biciklisek számára is biztonságossá a közutakat – fogalmazott Szanyi Gergely, aki hozzátette, ehhez persze arra is szükség volna, hogy az emberek tisztában legyenek az alapvető közlekedési szabályokkal.

Inkább a járdán

A kerékpáros klub vezetője emellett azt javasolja a bringásoknak, hogy ha tehetik, használják a mellékutcákat, amelyek kevésbé forgalmasak (bár ott az egyirányú utcákra kell odafigyelni), vagy ha mindenáron felmennek a járdára, a gyalogosok tempóját kövessék. Szanyi Gergely a debreceni kerékpárutakkal kapcsolatban is tett egy észrevételt: a legtöbb a járdák útvonalát követi, ami azért rossz, mert a kerékpárosok – amikor már nem feltétlenül a bringaúton akarnak továbbhaladni – előszeretettel gurulnak végig a járdákon az úttest helyett.

HBN








hirdetés