Sokkoló PISA-eredmény: a diákok mintegy harmadával komoly gondok vannak

Akt.:
Debrecen – „…már 1997-től tudjuk, az iskolából kikerültek 30,5 százaléka funkcionális analfabéta. ”

Ön szerint milyen oktatási rendszerrel érhetünk el jobb eredményeket? – kérdeztük Kindrusz Pált.

– Elsősorban személyre szabott diagnosztikával meg kellene határozni, milyen képességekkel kerülnek be a gyermekek az első osztályba, majd később is mérni a fejlődést. Ezt megelőzően azonban az óvodákban több figyelmet kellene fordítani a gondolkodási műveletekre, a megfelelő beszédhallás állapotára. Egy ilyen alapokon nyugvó rendszer akár 8 év alatt is mérhető, nagyon jó eredményeket hozhat. Szükség lenne továbbá egy állandó tanácsadói testületre is, ahol nem (csak) gyakorló pedagógusok vagy iskolaigazgatók ülnek, hanem olyan szakemberek aki rendszerszinten látják át az egész oktatási struktúrát. Komoly gond továbbá, hogy a rendszerváltás óta nincsenek hosszú távú célok megnevezve, amivel indokolni lehetne a sokszor heti, havi, éves szinten tett (olykor daf­ke ellentétes) döntéseket – mondta a szakember. Emlékeztetett: Magyarország 1970-ben vett részt először nemzetközi mérésben, amiből az derült ki, ha ismeretekről, adatokról, szabályokról kérdeznek, akkor a legjobbak közt vagyunk, ha információ visszakereséséről, készségekről kell számot adnunk, akkor a sereghajtók közt.

Sokkot kaptunk

Felidézte az első, 2000-es PISA-mérést, melynek eredményei nemcsak Magyarországot, de például Németországot is sokként értek. Velünk ellentétben azonban ők levonták a következtetéseket és megreformálták az oktatási rendszerüket, azóta jelentős javulást értek el.

– De említhetném azt is, hogy már 1997-től tudjuk, az iskolából kikerültek 30,5 százaléka funkcionális analfabéta. Ez az eredmény azóta csak romlott… – tette hozzá Kindrusz Pál, emlékeztetve: már 2003-ban is rosszul teljesítettünk a problémamegoldásban, pedig a problémaérzékenység fejlesztésénél az intelligencia, megoldásánál a kreativitás a legfontosabb tényező, s ez egy olyan fogalomháló, amit a tanároknak az első osztálytól az érettségiig szem előtt kellene tartani.​

HBN–SZFÁ


Nem okosabbak saját telefonjuknál? – Pocsék hazai eredmény a PISA-teszten
Budapest – Elhasaltak a magyar diákok a PISA-felmérésen, 34-ből csak a 30. helyen végeztünk.


Csúfos eredményt hozott a PISA-felmérés
Debrecen – Nincs olyan OECD-ország a résztvevők között, amelynél statisztikailag mérhetően jobban teljesítettünk volna.









hirdetés