Sok kirándulóbusz van siralmas állapotban

Akt.:
A szezon előtt időszerű az autóbuszok műszaki átvizsgálása
A szezon előtt időszerű az autóbuszok műszaki átvizsgálása - © Illusztráció: Matey István
Debrecen – Gyanús jelek esetén nem szabad felszállni, és vissza kell kérni a befizetett pénzt.

  • Egy viszonylag új busz is lehet rossz műszaki állapotban, és az idősebb, akár 20–25 éves jármű is lehet jó, ha odafigyelnek a karbantartására – figyelmeztet Tiba János autóbuszfék-szerelő.
  • A műszaki vizsgára felkészítés alkalmával azt tapasztalják, hogy a legtöbb busz sajnos rossz vagy „siralmas” állapotban érkezik a szervizbe. A tulajdonosok nagy része csak annyira javíttatja meg a járművet, hogy az éppen átmenjen a vizsgán, aztán nem foglalkoznak vele.
  • Osztálykirándulás előtt az utazásszervezőknek független szakértőktől nem ártana kérniük a busz soron kívüli műszaki felülvizsgálatát. Nemcsak a féket, kormányt, motort, elsősegélycsomagot kellene átnézni, hanem például azt is, hogy az ajtók megfelelően záródnak-e.

Tiba János nevét 1983-ban ismerte meg az ország, amikor az általa vezetett, többnyire a debreceni Medicor vállalat dolgozóit szállító autóbusz Ausztriában, Graz mellett szakadékba zuhant.

Tizenöten meghaltak, huszonkilencen súlyosan megsebesültek, köztük a sofőr, akit először hét év börtönre ítéltek, majd miután kiderült, hogy nem ő hibázott, hanem a busz féke nem működött rendesen, felmentették. Tiba János akkor eldöntötte, élete hátralévő részét a hasonló balesetek megelőzésének szenteli, így ma is autóbusz­fékek javításával foglalkozik Debrecenben.

Siralmas állapotban

Az autóbuszos iskolai kirándulások nyár eleji főszezonja előtt Tiba János most arra hívta fel az ilyen utazásokat szervező pedagógusok és szülők figyelmét, hogy a buszokat működtető cégek a belföldi kirándulásokra elsősorban olyan járműveket adnak, amelyek a külföldi utazásokra már nem felelnek meg. A tavalyi, veronai buszbaleset után ugyanis olyan szabályt hoztak, mely szerint a 13 évesnél idősebb buszok nem hagyhatják el Magyarországot.

bb2Életeket menthet, ha utazás előtt átvizsgálják a járművet | Illusztráció: Matey István

– Nem biztos, hogy jó ez a szabályozás, mert nem igazán a kor számít.

Egy viszonylag új busz is lehet rossz műszaki állapotban, és az idősebb, akár 20–25 éves jármű is lehet jó, ha odafigyelnek a karbantartására”

– fogalmazott. Hangsúlyozta, a műszaki vizsgára felkészítés alkalmával sajnos azt tapasztalják, hogy a legtöbb busz rossz vagy „siralmas” állapotban érkezik a szervizbe. A tulajdonosok nagy része csak annyira javíttatja meg a járművet, hogy az éppen átmenjen a vizsgán, aztán nem foglalkoznak vele.

Veszélyfaktorok sokasága

Melyek azok a laikusok számára is észrevehető jelek, amelyek arra utalnak egy iskolai kirándulás szervezésekor, hogy az adott buszra inkább nem kellene felszállni, mert baj lehet? – tettük fel a kérdést a szakembernek. Tiba János szerint az egyik legfontosabb a piaci átlaghoz képest nagyon alacsony árajánlat.

Úgy véli, hogy osztálykirándulás előtt az utazásszervezőknek független szakértőktől nem ártana kérni a kinézett busz soron kívüli műszaki felülvizsgálatát. Ennek keretében nemcsak a fékeket, a kormányt, a motort, az elsősegélycsomagot kellene átnézni, hanem például azt is, hogy az üvegen nem esik-e ki a gyerek, az ajtók megfelelően záródnak-e, jók-e a biztonsági övek, vagy hogy gyűrött, balesetveszélyes-e a padlószőnyeg.

Emberi és műszaki tényezők

– Így is történhet műszaki hiba, de sokkal kisebb rá az esély. Sajnos ezt csak nagyon kevesen kezdeményezik, pedig megérne 5–10 ezret erre fordítani – jelentette ki a szakember. Tiba János szerint manapság szintén súlyos probléma, hogy nincs elég buszvezető. Emiatt gyakran olyan emberek ülnek a reggel induló kirándulóbuszok volánja mögé, akik előző éjszaka, éjfélkor szálltak ki a menetrend szerinti járat fülkéjéből, vagyis nem aludták, nem pihenték ki magukat rendesen.

bb3Alapos műszaki ellenőrzés | Illusztráció: Matey István

– Ezt nagyon nehéz ellen­őrizni, mert azt nem mutatja a tachográf, hogy valaki előző este még egy másik cég járművét vezette – emelte ki. A szerelő szerint ha azt látja a kirándulásra induló gyerekek pedagógusa, szülője a felszállás pillanatában, hogy például a buszból folyik az olaj, kopottak, repedtek, kagylósak a gumik, tőcsavarok hiányoznak a keréknél, erősen rozsdás a kaszni, azt kell mondani, hogy mi erre nem szállunk fel, adják vissza a befizetett pénzt.

A buszt üzemeltető cégek általában ilyenkor fizetnek – tette hozzá Tiba János.

OCs


Új kritériumok szerint közlekedhetnek

Január 1. óta a tanulókat, gyermekeket szállító autóbusz nemzetközi forgalomban 23 óra és hajnal 4 óra között nem közlekedhet (kivéve, ha ez elháríthatatlan külső ok, például közlekedési torlódás, közlekedésrendészeti hatósági intézkedés miatt nem tartható be.) Az autóbuszoknak rendelkezniük kell digitális menetíró készülékkel, és az első forgalomba helyezésük évétől számított életkoruk nem haladhatja meg a 13 évet. A sofőröknek szakorvos által kiállított igazolással kell rendelkezniük arról, hogy az egészségi állapotuk járművezetésre alkalmas, nem küzdenek alvási szindrómával.


Budapest - A Klebelsberg Központ szerződésmintát dolgozott ki a biztonságos buszoztatásért - közölték szerdán az MTI-vel. A Klebelsberg Központ a buszos utaztatással kapcsolatban már 2017 februárjában javaslatokat fogalmazott meg a tankerületi központok számára. Az ajánlás a diákok és a pedagógus...