Sodró éjszakai életet akarnak a vendéglátósok

Több fiatalt szeretnének megmozgatni a szórakozóhelyek
Több fiatalt szeretnének megmozgatni a szórakozóhelyek - © Fotó: Molnár Péter
Debrecen – Hiányolják a diákokat, a szabadtéri koncerteket, a szín- és stíluskavalkádot az általunk kérdezett vendéglátók.

Azzal, hogy a cívisváros a repülőtéren keresztül világvárosokra nyit kaput (London, Párizs, Milánó, vagy éppen München), óriási lehetőséghez jut az ide látogató külföldi turisták számának növelésében. Nem kérdés, Debrecen akkor lesz igazán vonzó, ha amellett, hogy kitalálja saját magát, úgy nappali, mint éjszakai programok sokaságát képes nyújtani. Hogy vélekednek erről a szórakozóhelyek vezetői? Egyáltalán, milyen a jelenlegi éjszakai élet városunkban? Kósa Lajos országgyűlési képviselő decemberben úgy fogalmazott a Naplónak adott interjújában, hogy „a fizetőképes részpiacokat is meg kell hódítanunk, mint ahogyan a fővárosban az európai fiatalok felfedezték a romkocsmahangulatot”.
Egy turista nem akar esténként a szállodában ücsörögni.

Hiányoznak a színek…

Galgóczi Lászlóné 28 éve vezeti az Ibolya Sörözőt, ez az időtartam szinte egyedülálló a városban. – A vendégek összetételét tekintve élesen elválik egymástól a nappal és az éjszaka. Este, körülbelül hét órától szinte csak diákok vannak. Egyig, kettőig maradnak, utána folytatják az útjukat tovább, általában drágább helyekre. Ez egy kocsma, de a szó jó értelmében. Mi változott az elmúlt évek alatt? Régebben jóval pezsgőbb diákélet volt Debrecenben. Azt gondolom, Szeged és Miskolc ebben a tekintetben lekörözte a várost. Hol van az itt tanuló közel 60 ezer diák? Nyomuk sincs. Az egyetem környékéről nem nagyon mozdulnak ki, valahogy ezen kellene változtatni. Igaz, hogy sorra nyílnak a belvárosban az elegáns helyek, de szerintem nem erre lenne szükség, hiszen ilyenek bárhol vannak a világon. A külföldi egyetemisták sem ezt keresik, tudom, hiszen hozzánk sokan járnak. Hiányoznak a helyi meghatározó színek, programok. Mire gondolok? Mi például, a környékbeli vendéglátósokkal összefogva, utcabált szeretnénk nyáron rendezni. Szerintem ez a helyi és a külföldi fiataloknak egyaránt tetszene – foglalta össze benyomásait.

Nem akar romkocsmákat

A Mokka Drinkbár hat éve van jelen a városban. – Napközben a kávéink a harminc év felettieket vonzzák a legnagyobb számban, éjszaka pedig a húszas, de inkább a harmincas korosztály keres meg minket. Külföldiek is előfordulnak, a személyzet beszél idegen nyelvet, ennek ellenére én mégsem rájuk alapozom a forgalmamat, nem ez az üzletpolitikám. Budapesten láttam közelről a vigalmi negyed működését, ismerem az árnyoldalait, nem szeretnék olyan helyet üzemeltetni, mint az ottani romkocsmák. Bennünket nem az „utcáról beeső” emberek tartanak el, és nem örülnék, ha ilyen lenne a környezetünkben, mert ennek hozadékát, az esetenként erősen ittas vendégeket, a túlzott hangerőt a környező lakók kevéssé tolerálják, és tiltakozásukat az én vállalkozásom is megsínylené – reagált Tóth Gábor, a bár tulajdonosa.

Mire lenne szüksége a városnak, hogy a turizmus fellendüljön? – Második éve működtünk, amikor a jazznapok keretében több együttes a Hal közben is fellépett. A forgalom érezhetően megugrott, a városban lévő turisták láthatóan nagyon élvezték ezt, a minőségi utcazenét. Ilyen jellegű szabadtéri rendezvényekre nagy szükség lenne – jelentette ki.

Színvonal, több stílus!

2012-ben nyitotta meg kapuit a Roncs, az azóta eltelt idő alatt meghatározó szórakozóhellyé vált. Bernáth Csaba, a Romkocsma Kft. ügyvezetője úgy tapasztalja, hogy a diákok mellett minden korosztály megfordul náluk.


Bernáth Csaba | Fotó: Molnár Péter Bernáth Csaba | Fotó: Molnár Péter ©

– Külföldiek is előfordulnak, a pultosok, rendészek természetesen beszélnek angolul. Mindenképpen örülnénk, ha több turista érkezne Debrecenbe. Most, hogy már stabilan működő repülőtér van, erősíteni kellene ezt a vonalat. Igaz, hogy épül-szépül a város, de egy turista nem akar esténként a szállodában ücsörögni, kell neki éjszakai élet. Szüksége van Debrecennek igényes, színvonalas, több stílust felvonultató szórakozóhelyre, a Csapó utca sétáló övezete erre alkalmas lenne – hangsúlyozta.

– Szöőr Beáta –


Megnyerni a városban tanuló külföldi diákságot

A CurioCity Budapestet két idegenvezető hozta létre azért, hogy a fővárosban speciális túrákat vezessenek.

Miért speciálisak?

Mert gyalog, biciklivel, esetleg Trabantból ismerhetik meg a külföldiek Budapest rejtettebb oldalát. A programok személyre szabottak, az ide látogató fiatalokat leginkább a romkocsmatúrák érdeklik. Maguk a romkocsmák – tudtuk meg Bogáti Ildikó társalapítótól – 2000 körül kezdtek kialakulni az Erzsébetváros lepusztult, de még abban az állapotukban is impozáns épületeiben, ahol lassacskán művészek, fiatal értelmiségiek kezdtek ingatlanokat vásárolni. A városrészből pezsgő életű negyed lett, a falakon legális falfestmények kezdtek megjelenni, és a galériák mellett addig nem ismert újfajta szórakozóhelyek, a romkocsmák is megnyíltak. Mindez hallatlanul vonzó lett az oda látogató turisták számára, akik a hostelekben még olcsó szállást is találtak. Jelenleg már nagyon komoly marketingmunka van abban, hogy a külföldiek odavonzásában erős a civil önszerveződés. Sorra nyílnak a street foodok, a termelői piacok, folyamatosak a programok. Jó közbiztonság, európai viszonylatban olcsó italárak, kis távolságok, együtt bulizás a helyiekkel: ezért vonzóak a romkocsmák.

Mire lenne szükség, hogy Debrecenre is rátaláljanak a külföldi fiatalok?

Bogáti Ildikó szerint nagyon nehéz feladat, hiszen a Magyarországra látogatók két-három napot töltenek itt, jellemzően Budapesten. Az olcsó repülőjegy önmagában nem elégséges. Fel kellene fedezni a városnak a saját arculatát, a pesti minta átvételének nincs értelme. Fontos lenne, hogy maguk a debreceniek is izgalmas helynek tartsák a várost. Ehhez – többek között – fesztiválokra, klubokra, kocsmákra lenne szükség, amelyek napközben közösségi térként működnének, éjszaka pedig együttesek léphetnének fel. Meg kellene nyerni a városban tanuló magyar és külföldi diákokat, hogy látogassák ezeket a helyeket a helyiekkel együtt – sorolta.









hirdetés