SMS-nyak és egérváll: krónikus fájdalmat is okozhat a digitális életmód

A tartós előregörnyedés nyaki merevséget, nyaki, felső háti, illetve válltáji fájdalmat, krónikus fejfájást vagy súlyosabb tüneteket is okozhat
A tartós előregörnyedés nyaki merevséget, nyaki, felső háti, illetve válltáji fájdalmat, krónikus fejfájást vagy súlyosabb tüneteket is okozhat - © Illusztráció: Kiss Annamarie
Debrecen – SMS-nyak és egérváll (text-neck, mouse-shoulder) – ezek az elsőre mókásnak hangzó kifejezések valójában olyan technológiai betegségek, amelyek a mobiltelefon és a számítógép használatából eredően nyak- és vállfájdalmakra utalnak.

Dr. Hunya Zsolt, a Debreceni Egyetem Általános Orvostudományi Kar Ortopédiai Tanszékének tanársegédje elmondta, hogy ezek a betegségek a 20. század végén és a 21. század elején jelentek meg először, vagyis amikor a digitális munkakörnyezet általánossá vált.

A fentieken kívül ide sorolható még egy már régóta meglévő klasszikus kórkép, a teniszkönyök (tennis-elbow) is. – A teniszkönyök az alkar és a könyök külső oldalának olyan krónikus fájdalomszindrómája, amely a fizikai munkavégzéssel áll kapcsolatban, és bármely manuálisan végzett tevékenység kiválthatja.

Végül is mindhárom elnevezés olyan foglalkozási túlerőltetési betegségekre utal, amelyek a nem megszakított számítógép és monitor használat következtében alakulhatnak ki – ismertette a szakember, hangsúlyozva: a teniszkönyök akkor jelentkezik, amikor valamilyen eszközt megszorítunk, vagy tartósan fogunk.

Káros a tartós görnyedés

A teniszkönyök jelentkezhet akkor is, amikor a számítógép egerét hosszú ideig úgy használjuk, hogy a csukló nincs megfelelően alátámasztva, és az alkar külső oldalán lévő, csuklót emelve tartó izmok tartósan megfeszült helyzetbe kényszerülnek. A kezeletlen teniszkönyök a könyök­ízületi mozgásbeszűkülés leggyakoribb oka.

Hunya Zsolt elmondta, az egérváll – hasonlóan az előzőekhez – a számítógép nem megfelelően elhelyezett egerének mozgatása révén kialakuló krónikus vállfájdalom. A tünete a váll külső, illetve néha a hátsó felszínét is érintő fájdalom, melyet a kar vízszintesen történő emelése provokál, de krónikus esetben nyugalomban, sőt akár éjszaka is jelentkezik. Az egérváll tartós fennállása vállízületi mozgásbeszűkülés és másodlagosan nyaki fájdalmak okozója lehet. Az SMS-nyak a fentiekkel szemben a mobiltelefonok és más mobileszközök (tablet, e-olvasók) használatához kapcsolódik, amikor ezeket lehajtott fejjel tartósan nézi valaki. Ennek a tartós előrehajlásnak lehet következménye a nyaki merevség, nyaki, felső háti, illetve válltáji fájdalom, krónikus fejfájás és előrehaladott esetekben előrehajlott tartás, karokba lesugárzó fájdalom, zsibbadás is jelentkezhet, valamint a nyaki gerinc kóros görbületeihez, korai kopásához, nyaki porckorongsérvhez vezethet.

– Az egérváll és a teniszkönyök betegségnél a munkavégzés közben tartósan számítógépet használók az érintettek, kifejezetten azok, akiknél a digitális munkakörnyezet ergonómiája nem megfelelően lett kialakítva. Az SMS-nyak mindenkinél kialakulhat, aki sokat használja a mobiltelefonját, tabletjét – mondta Hunya Zsolt.

Amennyiben a tünetek kialakultak, a legtöbb esetben a fizioterápia különböző formái képezik a kezelés alapkövét. Ezek közül kiemelendő a célzott egyéni gyógytorna, mely a nyaki panaszok esetén a nyak különböző irányú nyújtó gyakorlatait, a váll esetében a mozgástartomány fenntartó és fokozó tornát, a könyöknél pedig szintén a nyújtó gyakorlatokat jelenti. – Ha mindez nem elég, akkor gyógyszeres kezelésre is szükség van, mely előrehaladott esetekben a nyaknál infúzió formájában történhet, a váll és a könyök említett betegségeinél pedig célzott injekciók adását jelenti – mondta a szakember.

Időben tegyünk ellene!

Hunya Zsolt hangsúlyozta, hogy mindhárom betegség esetében legfontosabb a megelőzés.

– A mobiltelefon okozta nyaki bántalmak leghatékonyabb megelőzése, ha mellőzzük azok használatát. Ha ez nem megoldható, érdemes a telefont szemmagasságba emelve kezelni, vagy ha mégis előrehajtott fejjel, lefele tekintünk a készülékre, akkor ezt a pozíciót igyekezzünk gyakran megszakítani, fejünket, nyakunkat átmozgatni. A számítógéphasználat kapcsán kialakult váll- és könyökfájdalmak megelőzése a digitális munkakörnyezet ergonómiájának megfelelő kialakításáról szól. A tartós munkavégzéshez a napjainkban népszerű laptopok és billentyűzettel kapcsolt tabletek helyett a jól beállított PC-k a megfelelőek – fogalmazott, hozzátéve, mindenfajta sport, mely a nyak, váll és könyök mobilitását fokozza, és izmait erősíti, segíthet. Az úszás rendkívül jó hatású ezen betegségek megelőzésében is. A rendszeres sportolás azonban mit sem ér a fenti tevékenységek nyújtógyakorlatokkal történő időnkénti megszakítása nélkül.

VK


Mire figyeljünk?

1. Állítsuk be a szék és az asztal magasságát úgy, hogy monitor teteje legyen a szemmel egy magasságban, vagy valamivel az alatt (a képernyő közepét nézve a vízszintesnél 20°-kal lejjebb nézzünk) és 50-70 cm távolságban a szemünktől.

2. A monitor pontosan előttünk legyen középen, azaz folyamatosan lehessen dolgozni a fej és a törzs elfordítása nélkül.

3. Az alkar munka közben vízszintes, a felkar függőleges legyen, a kéz az alkarral egy vonalba essen! A csukló legyen alátámasztva!

4. A hát függőleges, a háttámla a derék-hát átmenetnél legyen megtámasztva!

5. A comb vízszintesen, a lábszár közel függőlegesen helyezkedjen el! A talp legyen alátámasztva!