Sikerre vitték a „heringmérővel”

Akt.:
A csapatnak öt perce volt meggyőzni a zsűrit Debrecen első közösségi irodájának hiánypótló mivoltáról
A csapatnak öt perce volt meggyőzni a zsűrit Debrecen első közösségi irodájának hiánypótló mivoltáról - © Fotó: Matey István
Debrecen – A sarki pékség sosem lesz startup, de egy innovatív kenyérszállítási rendszer lehet.

Írd le! Gondolkodj rajta még egy hónapot! Ha még mindig jó ötletnek tűnik, kezdj el róla beszélni! – tanácsolta Tóth László, mit érdemes tennie annak, akinek van egy jó ötlete és startup cégen át váltaná pénzre, jövőre, hozzátéve: ha ezután is olyan visszajelzést kapsz, hogy ez nem hülyeség, akkor ismerd meg a debreceni startup közösséget! Mert van ilyen és ebben a világban szinte mindenki nyitott, segítőkész és örül a másik örömének – mondta. Az !gen Debrecen Egyesület egyik alapító tagjaként maga is azon dolgozik, hogy minél több helyi és a cívisvárosból indult országos innováció megvalósulhasson. A témában előadásokat, képzéseket, most pedig egy vállalkozói versenyt is szervezett, amelyen öt csapat mérkőzött meg.

A sarki pékség újítása

– Ahányan elmondják, annyiféle meghatározása van a startup-nak. Az én fogalmaim szerint egy olyan vállalkozás, ami innovatív ötletre épül, világpiacra próbál törni és rövid idő alatt, jelentős sikereket tud elérni. A sarki pékség önmagában soha nem lesz startup, de ha mondjuk kitalál olyan kiszállítási módot, ami lehetővé teszi, hogy a kenyér az ország másik végében legyen reggel, frissen, ropogósan, így növeli a bevételeit, és ezt a modellt át tudja ültetni más országokba, akkor én annak nevezném – fogalmazott. A startup tehát nem valami kibertérben létező, elvont dolog, amelyhez csak a számítástechnika világában otthonosan mozgóknak „van joga” érteni.

Fotó: Matey István Fotó: Matey István ©

– Azért kötik nagyon sokan az internethez, számítógéphez, mobiltelefonhoz, mert ebben az iparágban lehet hamar kimagasló, látványos sikert elérni, befektetett tőke nélkül. Egy mobilapplikációt szinte bárki nulla forinttal el tud indítani, amit, ha kereslet van rá, akár egy év után eladhatja a Google-nek, Facebooknak – vázolja.

Épp ezt tette az egyik legsikeresebb debreceni startupper, Hamza Péter. Ő létrehozott egy olyan oldalt, ahová bárki feltölthetett és megvásárolhatott jó minőségű képeket. Az eladások bevételének felét kapta meg a kép feltöltője, a többit megtartotta magának az oldal, amely hamarosan olyan nagy számú felhasználót tudhatott magáénak, hogy felkeltette a konkurencia érdeklődését. A webes képügynökséget végül – hivatalos közlés híján, piaci „pletykák” szerint – egymilliárd forintért adta el. – Az igazi startupper keresi a kihívásokat és tarsolyában mindig van új ötlet, ezért okoz lelkiismereti kérdést a dédelgetett vállalatálom eladása – állítja Tóth László.

Közösségi iroda

A kézzelfoghatóbb portékát előállító startupra is van magyar példa. Ma harminc országban van jelen a hulladékból dizájnerterméket gyártó cég, amely egy hazánkfia fejéből pattant ki.

A kedden zsűrizett versenyzők újításai között akad olyan applikáció, amely 3D-ben mutatja meg személyreszabottan, mi történik a szánkban egy-egy fogászati kezelés alkalmával. A fejlesztést már egy fogászati turizmussal foglalkozó cég használja. Ha a csapatok kitartóak, hamarosan használhatjuk a város első közösségi irodáját vagy egy olyan ingatlan hirdetési felületet, amellyel az idősebb korosztály is könnyedén megbirkózik.

HBN–HABE


Közösségi partikereső

A versenyben öt csapat vett részt és mutatta be öt percben az ötletét, illetve azt, hogy az !gen Debrecen három hónapos képzése után hol tart most a megvalósításban. A projektbemutatót a közönség és egy ötfős zsűri értékelte. Az egyik ítész Bene Tamás innovációs szakértő azt vette figyelembe, hogy mely szolgáltatás hiánypótló debreceni viszonylatban. A kétszázezer forintos fődíjat végül egy olyan applikáció tervezői nyerték, amellyel valós időben tudhatjuk meg, milyen a buli a város szórakozóhelyein. Az alkalmazás része a „heringmérő”, amely megmutatja, mennyire zsúfolt a helyszín.

Szóljon hozzá a Facebookon!