Salátát minden asztalra!

Akt.:
Salátát minden asztalra!
© Illusztráció: Getty Images
Budapest, Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – Még mindig nem késő belevetnünk magunkat a szezonzöldségek korlátlan fogyasztásába.

Dobjuk félre eddigi rossz beidegződéseinket: a reggeli cukrozott gabonapelyheket, a tízóraira gyors egymásutánban leküldött csokikat, a tartalmas többfogásos nehéz ebédeket, és vacsorákat. Menjünk ki a piacra, tobzódjunk a zöldségek színes kínálatában, és ne legyünk restek: vegyük elő a jól bevált salátarecepteket, vagy próbáljunk ki újabbakat, hiszen a saláták ideális kiegészítői főételeinknek, ízeikkel, színeikkel változatossá téve az étkezést. Nagy mennyiségben tartalmaznak vitaminokat és ásványi anyagokat, amelyek nélkülözhetetlen tápanyagai az emberi szervezetnek. Elősegítik az ételek emésztését, fontos szerepet játszanak a vér enyhén lúgos kémhatásának fenntartásában. A salátafogyasztás az előétel szerepét is betöltheti. A saláták élénk színeikkel, jól lehűtve, üdítő, frissítő ízeikkel alkalmasak az étkezés bevezetésére, az étvágy felkeltésére, fokozására.

A saláták élvezeti értékét mindig öntetekkel növeljük, amelynek alapját az ecetek és olajok képezik, de használhatunk majonéz alapú, tejtermékből készült, hollandimártás-alapú és paradicsom alapú önteteket is. Ízesíthetőek zöld fűszernövényekkel: turbolyával, tárkonnyal, metélőhagymával, bazsalikommal; de nagyon finomak a kapribogyóval, újhagymával, köménymaggal, curryvel, szerecsendióval készített saláták is. Fontos tudni, hogy a salátákat mindig kézzel tépdessük, ellenkező esetben megbarnulnak.

Ideális előétel

A salátákat felszolgálhatjuk frissen vagy egészben sült húsok, halak mellé, köztes étkezések fogásaként, főfogásként különböző kiegészítőkkel (sajttal) vagy azok nélkül, roston készült húsok és zöldségek mellé. Élettani hatása sokrétű: nagy mennyiségben tartalmaznak vitaminokat és ásványi anyagokat már 10 dekagrammnyi saláta elfogyasztásával fedezhető a napi K-vitamin-szükségletünk másfélszerese, az A-vitamin szükségletünk 58, C-vitamin szükségletünk 45 százaléka. Nagyon magas a folsav, mangán, króm, B1-, B2-, B3- és B6-vitamin-tartalma is. Magas rosttartalmuknál fogva elősegítik az emésztést, hamar teltségérzetet biztosítanak.

Könnyen emészthetőek, megakadályozzák a székrekedés kialakulását, lassítják a szénhidrátok felszívódását, csökkentik a koleszterinszintet, alacsony a kalória­tartalmuk, serkentik az epe kiválasztódását, csökkentik a magas vérnyomást, K-vitamin tartalmuknál fogva megelőzik a csontritkulást. Frissen szedve és fogyasztva magas az antioxidáns-tartalmuk, fitoösztrogén-tartalmuk miatt csökkentik egyes hormonfüggő daganattípusok kialakulásának esélyét (emlő-, vastagbél-, prosztata­rák), védenek a tüdő- és a gyomorrák ellen, csökkenti a gyerekek hiperaktivitását, mérséklik az alvászavarokat, a szorongást, a fejfájást, elősegítik az ételek emésztését, fontos szerepet játszanak a vér enyhén lúgos kémhatásának fenntartásában.

– Faar Ida –








hirdetés