Saját táblagép az ovisnak

Saját táblagép az ovisnak
© Fotó: Matey István
Debrecen – A kiscsoportosok 76, a középsősök 83, a nagycsoportosok 86 százaléka használ IKT-eszközöket.

Másodjára rendezte meg a Debreceni Egyetem Az Oktatás–Informatika–Pedagógia konferenciát, melyre az ország több pontjáról érkeztek szakemberek. A Bölcsészettudományi Kar Nevelés- és Művelődéstudományi Intézete szakmai rendezvényének témája az oktatásban használt IKT, azaz az információs és kommunikációs technológia volt. A konferencián tematikus szekciókban hangzottak el előadások a digitális oktatás, a digitális eszközök, az innovációk szerepéről.

Mennyit marad a kezükben?

Hódi Ágnes, a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar adjunktusa, Tóth Edit, az MTA-SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport tudományos munkatársa és B. Németh Mária, a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet tudományos főmunkatársa Óvodáskorú gyermekek IKT-használati szokásai: mit, mennyit és miért? címmel tartott előadást. Témájuk tehát az volt, hogy a kicsik milyen információs és kommunikációs technikai eszközöket használnak, vagyis a kezükbe kerül-e és mennyit marad ott az okostelefon, a táblagép, a számítógép, s milyen tartalmakat fogyaszt e korosztály.

A tapasztalatszerzés eszköze

Az előadásban elhangzott, hogy a gyermekkori tapasztalatszerzés egyik fő forrásává egyre inkább a technológiai környezet válik. Világszerte egyre több kutatás fordul a gyermekek internethasználata felé, hiszen emelkedik az IKT-eszközök kilenc éven aluli használóinak, illetve az internetezőknek a száma, és nő az internetezéssel töltött idő. Ám – mint az előadók rámutattak – Magyarországon ebben a témában igen kevés vizsgálat áll rendelkezésre az óvodáskorúakra vonatkozóan.

A vizsgálatukat saját fejlesztésű kérdőíveikkel végezték egy megyeszékhely óvodáiban, a válaszadók a gyermekek szülei voltak. Az eredmények azt mutatták, az óvodások egyötödének van táblagépe, de okostelefont, és számítógépet vagy laptopot is birtokolnak néhányan.

Azok a gyerekek, akik használnak ilyen eszközöket, átlagosan körülbelül öt órát töltenek ezzel egy héten. Az idő a korral egyre több: míg egy kiscsoportos hetente alig négy és fél órát, a nagycsoportosok már öt és felet foglalatoskodnak ezekkel a készülékekkel.

Mit néznek?

A legtöbb ovis mesét, filmet néz, de nagyjából egyharmaduk fotókat, képeket is megtekint, vagy zenét hallgat. A videójátékok vagy a nagyobb gyerekek között oly népszerű kapcsolattartás még nem jellemző rájuk, bár 6-8 százalékuknál előfordul. A mesenézés minden korosztályban kedvelt elfoglaltság, de más szokások változnak: ahogy a gyerekek egyre idősebbek lesznek, több internetes forrást használnak, többet rajzolnak, színeznek, újabb játékokat próbálnak ki, applikációkat találnak.

Az előadók hangsúlyozták: kutatási eredményeik azért lényegesek, mert megerősítik, hogy hazánkban is fontos tényező a nevelésben, mennyi időt töltenek az óvodások a képernyő előtt. Mindez arra figyelmeztet, hogy szükséges bővíteni a pedagógusok digitális ismereteit, valamint segítséget nyújt abban, milyen irányban lehetséges megújítani a pedagógiai módszerek, tevékenységek körét.

PtkI