Nincs több vízpara: rendeződik a Tócó és a reptér helyzete

Akt.:
Nincs több vízpara: rendeződik a Tócó és a reptér helyzete
© Fotó: Molnár Péter
Debrecen – Megújulhat a Tócó-patak és környezete, amivel nem csak a repülőtéri gondok oldódnak meg.

November végén várható annak a 670 millió forintos, száz százalékban támogatott uniós projektnek a befejezése, amely a repülőtér és környezete vízrendezését hivatott előkészíteni. Korábban már beszámoltunk róla, hogy az idén áprilisban a megyei kormányhivatalba integrálódott Tiszántúli Környezetvédelmi Felügyelőség indította még el ezt a nyertes pályázatot, melynek végső célja a Tócó-patak medrének rendbetétele. Ennek első felvonása a rendezési tervek és hatástanulmányok elkészítése, az engedélyek beszerzése, illetve az ingatlanszerzéshez szükséges szerződések előkészítése. A részletekről pénteken a kormányhivatal környezetvédelmi szakigazgatási szerve osztályvezetője, Kórós Csaba tájékoztatta a sajtóképviselőit.

Kilencedik változat

​Hogy nem kis feladat a Tócó vízfolyásának hosszú évtizedek óta elhanyagolt déli szakaszán a rendezés bizonyítja, az idén kora tavasszal elkezdett tervezési folyamatban már kilencedik változatnál tartanak, ez tekinthető véglegesnek. A város nemzetközi jelentőségű repülőtere és környezete vízgazdálkodási helyzetének javítása összetett feladat, amely kihatással lesz a légikikötő környezetében található ipari területekre, később pedig az olyan régóta várt Civaqua-program megvalósítására is.

Hármas cél

Ahhoz, hogy a jelentősebb esőzések idején ne alakulhasson ki a Tócó-patak Kishegyesi úti részén árvízdugó, mindenképpen szükséges rendezni az attól délre eső alsó szakasz állapotát – ismertette az osztályvezető, a kormányhivatal környezetvédelmi szakigazgatási szerve osztályvezetője. Hozzátette, jelenleg ugyanis az említett rész és a 4-es főút előtti vízáteresztő kapacitása 12 köbméter másodpercenként, míg a Köselybe torkolló részen ennek csak a fele. Emiatt a 4-es főúttól északra beleömlő záporcsatornák vizét képtelen a telített meder befogadni, ráadásul így állandóan szennyezett is a Tócó vize. Ez az egyik oka a Tiszántúli Környezetvédelmi Felügyelőség tavaly decemberben elkezdett projektjének. A másik legalább ennyire fontos ok, a repülőtér területén a talajvízszint csökkentése, valamint a létesítmény burkolt helyeire lehulló csapadékvíz elvezetése. Ott még meg kell oldani a Tégláskertből egy főgyűjtővezetéken odaszállított csapadékvíz Tócóba vezetését. Végül ugyancsak megoldandó a környező ipari területek, köztük a 600 hektáros Déli Ipari Park vízellátása, amihez ki is jelöltek egy vízbázist a 47-es főúttól keletre, de kiderült, nem lenne gazdaságos a tisztítása, de visszafogott vízigénnyel megoldható vele az ellátás.

Tározókon keresztül

A 670 milliós tervezési projektben szerepel egy oldaltározó kialakítása is, melynek feladata a nagy mennyiségű csapadékvíz visszatartása lesz, amíg közvetlenül, vagy egy másik elképzelés szerint a Mikepércshez közeli tavakon keresztül a Köselybe nem engedhető. A tárolással a kevert víz egy öntisztulási folyamaton megy így keresztül – folytatta az osztályvezető. Hozzátette, a várhatóan november végén befejeződő első fázist követi majd egy második, mégpedig a megvalósítás, amihez várják a környezetvédelmi operatív program pályázati kiírását. A kivitelezés tervezett költsége 11 milliárd forint.

HBN-ÉP ​



Sporthírek






hirdetés