Rektorválasztás – „Kezet kell fogni” a munkaadókkal

Rektorválasztás – „Kezet kell fogni” a munkaadókkal
Debrecen – A „kimeneti oldalon” is szükség van a jó marketingre – vallja dr. Pethő Attila, aki, dr. Fábián Istvánhoz hasonlóan, szintén beadta a pályázatát a Debreceni Egyetem rektori teendőinek ellátására.

A Debreceni Egyetem szenátusa április 8-án dönt titkos szavazással arról, ki legyen az intézmény új rektora. A poszt betöltésére ketten pályáztak; az egyikükkel, dr. Fábián Istvánnal készített interjúnkat a napokban közöltük, utóbb pedig dr. Pethő Attila matematikus, egyetemi tanár, az Informatikai Kar dékánja válaszolt kérdéseinkre szerkesztőségünkben.

HAON: Hogyan lehetne javítani a reálgazdaság, a város és a felsőoktatási képzés kapcsolatát?
Dr. Pethő Attila: Az egyetem felismerte: ahhoz, hogy legyenek hallgatóink, jó marketing kell a középiskolában. Szükség van azonban ilyen tevékenységre a „kimeneti oldalon” is.

Azaz, folyamatosan találkozni kell a nagy munkaadókkal, s keresnünk kell az együttműködés útjait. Sok jó kezdeményezés van, de ez a szemlélet nem eléggé általános. Úgy látom egyébként: tovább bővíteni a Debreceni Egyetem képzési spektrumát – amely az országban a legszélesebb – nem feltétlenül követendő cél.

Egy szak akkor tud igazán gyorsan megerősödni, ha annak művelésére a megfelelő szakemberek rendelkezésre állnak; a pusztán döntésekkel, „felülről” létrehívott, nem szervesen fejlődő képzések sikerességében nem hiszek.

Most nem látom olyan jónak a feltételeket, hogy rövid távon el lehessen indítani például a képzést a kínálatunkból hiányzó sportvonalon. A szervezés alatt álló futballakadémiát viszont rendkívül jó kezdeményezésnek tartom, s ebből idővel kinőhet egy olyan központ, amely a sport oktatását kiválóan végezheti.

Több közös projekt zajlik a várossal egyébként, például a természettudományos élménypark. Az önkormányzattal közös vállalás lehet még az Egyetem téri és a Kassai úti campus közötti közlekedési problémák megoldása, a régóta tervezett kerékpárút megépítése.

Vagy fontos szerep juthat a városnak a 2012-es egyetemi centenáriumi ünnepségek során is. A vállalkozásokra visszatérve: a cégek sok segítséget nyújtanak az egyetemnek, szakképzési, innovációs támogatással, illetve különféle projekteken keresztül; a napokban átadott Kreatív Iparágak Inkubációs Központja is ilyen, ahol az önrész jelentős hányadát a vállalatok adták össze.

HAON: A Napló által nemrégiben megrendezett, az egyetem jövőjéről szóló kerekasztal-beszélgetésen hiányolták a műszaki értelmiséget a cégvezetők…
Dr. Pethő Attila: Csakis kitartó és kemény munkával lehet növelni a hallgatók és a végzettek számát. Ezt nem lehet csak egy kormányhatározattal eldönteni. Nézzenek utána: Magyarországon soha nem volt nagy érdeklődés a műszaki tudományok iránt. Társadalmunk pedig még nem heverte ki azt a sokkot, hogy a 90-es évek elején kabarétréfák szóltak a munkanélküli mérnökökről. Ennek feldolgozásáért többet kell tenni.

A feladatunk az, hogy meggyőzzük a közvéleményt arról: érdemes műszaki pályát választani – de azt is meg kell vizsgálnunk, hol, melyik szakra van szükség! Az is probléma, hogy a műszaki felsőoktatás hazánkban szinte teljesen a fővárosban összpontosult.

HAON: Vészjósló jelentések látnak napvilágot manapság arról, hogy bizonyos szakokon, területeken nem fognak végezni tanárjelöltek. Mennyire kell tartanunk ettől a problémától; mi lehet a megoldás?
Dr. Pethő Attila: Összességében nincs problémám a bolognai folyamattal, de a tanárképzés új rendszerét kudarctörténetnek tartom. A tanárképzés válságjelenségeinek kialakulásához a szakkormányzat és a tanárképző helyek is hozzájárultak.

Remélhetőleg a következő oktatáspolitika rendet fog tenni. Az egyik lehetséges megoldás, hogy a tanárképzést ismét osztatlan formában kell végezni. Azt persze érdemes lenne áttekinteni, tényleg annyira kevés-e a tanár, és azt, hogy hol és milyen szakmában kevés.

Mert azt közben senki sem cáfolja, hogy évente mintegy 14 ezer tanári diplomát adnak ki, s körülbelül csak négyezer tanárt vesz fel a közoktatás! Az viszont biztos, hogy fizika- vagy kémiatanárokból hiány mutatkozik.

„Meg kell őrizni a Debreceni Egyetem stabilitását”