PwC: elkerülhetetlen a menetrend szerinti autóbuszos közlekedés átalakítása

Budapest – A menetrend szerinti autóbuszos közösségi közlekedés rendszerében átalakításokra van szükség, a helyi autóbuszos közösségi közlekedés piaci liberalizációja eddig nem hozott igazi változásokat, nem lehet piaci alapú versenyhelyzetről beszélni – állapítja meg a PwC pénzügyi és tranzakciós tanácsadó cég legutóbbi kutatása.

A PwC szerint a vizsgálat azért is időszerű, mert a helyi autóbuszos személyszállítási közszolgáltatási szerződések közül több lejár a következő két évben. Az Európai Unió előírásának megfelelően 2017. január 1-jétől a helyközi autóbuszos közlekedést is liberalizálják, ami szintén változásokat hoz, mivel így a szolgáltatók nyílt európai uniós pályázaton nyerhetik el a közszolgáltatási szerződést.

A kutatás szerint Magyarországon az autóbuszos közösségi közlekedés területi lefedettségét és ellátottságát tekintve sokkal elérhetőbb a lakosság számára, mint Nyugat-Európában. Magyarországon a közösségi közlekedés részesedése a személyszállításból 33,9 százalék, míg az uniós átlag 17,4 százalék. Ugyanakkor az autóbuszos közösségi közlekedést a szolgáltatók többsége csak korszerűtlen járműparkkal tudja biztosítani, a rendszer pedig a veszteségek finanszírozásán nyugszik.

A tanulmány kiemeli: annak érdekében, hogy a szolgáltatók a helyi és a 2017-es helyközi autóbuszos személyszállítási közszolgáltatások elnyerésére sikeresen pályázhassanak, növelniük kell szolgáltatásuk színvonalát és működési hatékonyságukat. A tényleges versenyhelyzet kialakulásához új piaci szereplők megjelenésére van szükség, akik az elkényelmesedett szolgáltatók számára is ösztönzést jelenthetnek.

A vizsgálat megállapította, hogy a szolgáltatás minőségének javítása érdekében és a környezetvédelmi szempontok figyelembevételével a közelmúltban a legtöbb megyei jogú városban megkezdődött az autóbusz-állomány megújítása. Kecskemét 2013-ban 25 csuklós dízel hibrid autóbuszt vásárolt, Kaposvár 2015 végén sűrített földgázzal üzemelő (CNG), környezetkímélő buszokra cserélte teljes járműparkját, Szegeden szintén CNG autóbuszok vesznek részt a közösségi közlekedésében. Debrecen pedig 140 autóbuszból álló, EURO 5-ös környezetbarát motorokkal ellátott, egységes járműparkkal rendelkezik 2009 óta.

A tanulmány szerint a magyarországi helyközi közösségi közlekedés kétharmadát ellátó, az ország településeinek 99,9 százalékába eljutó Volán társaságok járműparkjának korszerűsítése is folyamatban van.

A Magyar Fejlesztési Bank programja segítségével 2013-ban 295 új és 26 újszerű használt autóbuszt szereztek be. A Volán autóbuszcsere-programjának két fő feltétele, hogy a járművek átlagéletkora közel 10 évre csökkenjen, és a 20 évnél idősebb buszokat kivonják a közszolgáltatásból. 2015-ben a Volán társaságok járműállományának átlagéletkora meghaladja a 12 évet. Ennek teljesítéséhez a tanulmány szerint rövid időn belül 800-1200, majd azt követően évi 400-600 autóbusz beszerzése szükséges.

– MTI –








hirdetés