Tervek, rajzok, gondolatok

Tervek, rajzok, gondolatok
© Fotó: Lévainé Veres Anikó
Püspökladány – Generációk címmel nyílt kiállítás a püspökladányi Karacs Ferenc Múzeumban.

– Az építészetnek pedig mindig az volt az egyetlen igazi és neki való kalandja, hogy hogyan tudja az eget és a földet összekapcsolni… lehatárol-e a kozmoszból valamilyen megszentelt intimitást… – Makovecz Imre Kossuth-díjas építész szavaival indította köszöntőjét Kiss Zsigmond, Püspökladány alpolgármestere a Karacs Ferenc Múzeumban Dőry Ervinke, Hayde Tibor Ervin, Szentiványi-Hayde Nóra, Hayde Réka Zsuzsanna Generációk című építészeti kiállításának megnyitóján a hétvégén.

Népi stílusjegyek

– Mai globalizálódó világunkban azok a helyi közösségek lehetnek sikeresek, amelyek felismerik helyi adottságaikat, értékeiket. Püspökladány lakossága nyitott a kultúra megismerésére, elkötelezett abban, hogy értékeit méltó körülmények között őrizze meg, mutassa be – folytatta beszédét az alpolgármester. Hangsúlyozta, az önkormányzat, a városvezetés fontosnak tartja a természeti, szellemi kincseinken túl az építészeti alkotásokat megőrzését, bemutatását. Püspökladányban és a sárréti térségben számtalan olyan épület, a település mezőgazdasági jellegénél fogva pedig több olyan lakóház is van, amely őrzi a népi stílusjegyeket. A ma itt bemutatkozó és megjelenő művészek is azok közé tartoznak, akik eleink tradicionális mesterségeit továbbadják, átörökítik. S ez az értékrend, ez a maradandó szellemi tudáskincs az, ami elismerésre méltó.

Az organikus építészet

A kiállítást Györfi Sándor Kossuth-díjas szobrászművész nyitotta meg, aki szintén a művészet tradicionális jellegét, szakrális jelentőségét emelte ki. Hayde Tibor építész legimpozánsabb fürdőterve Berekfürdő felújításának megvalósult terve. Az építész mindig törekedett hagyományainkhoz alkalmazkodó, környezetébe jól illeszkedő házakat tervezni. Erről tanúskodnak az itt kiállított tablók, rajzok, makettek, a fotókon szereplő tervek.

Fotó: Lévainé Veres Anikó

Az építész szintén művész édesanyja idős koránál fogva nem tudott személyesen jelen lenni. A művész felesége és lányaik – a rajzaikkal, fotóikkal bemutatkozó Szentiványi-Hayde Nóra és Hayde Réka Zsuzsanna képviselte még a családot a megnyitón. Györfi Sándor felidézte Gaudi katalán építész alakját, akinek kreativitása, különleges formái, teljesen átalakították az építészetet és az építési technológiát. Az organikus építészet gyökerei az ember építési tevékenységének kezdetéhez nyúlnak vissza, s mindig új formában bukkannak a felszínre. Elég, ha Makovecz Imrére, a magyar organikus építészet megteremtőjére gondolunk.

A megnyitón Hayde Tibor építész osztotta meg gondolatait a közönséggel. Örömét fejezte ki, hogy Püspökladányban is bemutatkozhatott. Elmondta: munkássága során igyekezett a családi hagyományokat folytatva valódi életteret, a környezetet, a természetet tiszteletben tartva alkotni. Ugyanakkor a múltat, a hagyományokat kutatva, a magyarságunk kultúráját bemutató, megjelenítő épületeket létrehozni. Egyik nagy álma, hogy tervei alapján elkészülhessen Attila hun király fapalotájának mása Tápiószentmárton területén. Az ősi fákkal körülvett, háborítatlan környezetben, ahogyan Arany János is írta a Buda halálában: „Tündér palotának bizonyára hinnéd, Melyet a fúvó szél tovalehel innét; Mintha csak a földből kelne egy-egy ága, Tornyosan áll s cifrán: a puszta virága.”

Beszélgetés az alkotókkal

A megnyitón közreműködött Kocsis Csaba énekmondó. Műsorában Körmendi Lajos megzenésített verseit hallhattuk: Forró a szél, Időért viaskodó, Kiszámolós, Páros fa. A Dal című vers refrénjét pedig már a közönséggel együtt énekelte: „A berekben délibáb vár, Ne csodálkozz itt lakik nyár”.

Ezt követően lehetőségünk nyílt beszélgetni az alkotókkal, a Győrfi család tagjaival, a művészetek iránt érdeklődő vendégekkel: hagyományról, értékekről, elkötelezettségről, alkotói szabadságról.

A Generációk című kiállítást 2019. április 8-ig láthatja a nagyközönség a Karacs Ferenc Múzeumban.

– Tányér József –



Püspökladány.
HAON.HU






hirdetés