Láthatáron az M47 is

Akt.:
Az M35-M4 autópálya új szakaszát még decemberben átadták
Az M35-M4 autópálya új szakaszát még decemberben átadták - © Fotó: Kovács Péter
Hajdú-Bihar – Folytatódik a gyorsforgalmiút-építési hullám a következő években Hajdú-Bihar megyében.

Befejeződött az M35-ös autópálya építése, átadták az M4-es sztráda első, csomóponti szakaszát. Ezzel azonban nem fejeződött a gyorsforgalmi út építési hullám Hajdú-Biharban, hiszen a jelenlegi tervek szerint egy év múlva ismét sztrádát avatnak Biharban. Mégpedig a Berettyóújfalu és az országhatár közötti 2×2 forgalmi sávos M4 sztráda következő ütemét, amely mintegy 28 kilométer hosszúságú lesz. Ezzel megyénkben is megvalósul a közvetlen sztrádaösszeköttetés Magyarország és Románia között.

Mindezzel egyidőben előkészítés alatt van az M4 gyorsforgalmi Berettyóújfaluból Budapest felé tartó szakaszának tervezése, építésének előkészítése. A tervek szerint előbb a Törökszentmiklós (nyugat) és Püspökladány közötti 65 kilométer hosszú szakasz készül el, majd a 29,9 kilométer Püspökladány és Berettyóújfalu közötti rész. Ezek besorolása 2×2 forgalmi sávos autópályává fejleszthető autóút.

A már régóta tervezett Debrecen-Szeged 2×2 sávos gyorsforgalmi út is belátható távolságba került. Az M47 Gáborjánnál ágazna ki az M4-ből, a nyomvonalára jelenleg három koncepció is van.

Csak tervezési időpontok vannak

A jelenleg hatályos szerződés és a tervezett ütemezés szerint az M4-es sztráda Berettyóújfalu és országhatár közötti szakaszának befejezési határideje 2020. január vége. A beruházás ütemterv szerint halad. A jelenlegi téli hőmérséklet látványos munkavégzést nem tesz lehetővé. A hőmérséklet enyhülésével a kivitelező folytatja az építést. Ezek közé tartozik a műtárgyak szerkezeti cölöpözése, acél felszerkezet gyártása és helyszínre szállítása, összeszerelése, a töltésalapozás és töltésépítés, átereszépítés, valamint a pályaszerkezet készítése – kezdte tájékoztatását a Napló kérdéseire Hideg András, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) kommunikációs igazgatója, majd azzal folytatta, hogy a határátkelőhely az M4 autópálya projekttel egyidőben valósul meg. Komplex átkelőt építenek, a be- és kilépő irányból 10-10 ellenőrző sávval, amelyből négy-négy a személygépjárművek és a tehergépkocsik, kettő pedig a buszok ellenőrzésére szolgál majd. A román fél tájékoztatása alapján az országhatár és Bihar település közötti 5,35 kilométer hosszú szakasz, amely a DN19 országos közúthoz csatlakozik, 2020. év első felének végére készül el. Ezáltal megvalósul a két ország közötti közúti összeköttetés a határkapcsolat esetében.

Azt már Vitányi Istvántól, Bihar országgyűlési képviselőjétől tudjuk, hogy az autópálya országhatári metszéspontjától az Ártándi határátkelőig megépül egy 2×1 forgalmisávos út, mivel élő állatokat szállító teherjárművek csak Ártándnál kelhetnek át.

Később lehet autópálya

– Az „M4 Törökszentmiklós (Nyugat)-Püspökladány-Berettyóújfalu közötti gyorsforgalmi út előkészítése” tárgyú projektre jelenleg tervezési feladatok elvégzésére rendelkezünk. A NIF két szakaszra bontva a tervezési feladatok közbeszerzési eljárásait elindította – válaszolta a Napló kérdésére Hideg András, majd részletezte: a Törökszentmiklós (Nyugat)-Püspökladány közötti gyorsforgalmi útra beérkezett ajánlatok bontása 2018 októberében megtörtént. A tervezési szerződés megkötése 2019 első negyedévében várható. Az engedélyezési és kiviteli tervek elkészítésének átfutási ideje 24 hónap. Ezt a szakaszt 65 kilométer hosszúságban, 2×2 forgalmi sávos autópályává fejleszthető autóútként tervezik meg. Kapcsolódó építményei mindkét oldalon két-két egyszerű, illetve komplex pihenőhely, továbbá 27 műtárgy és hat csomópont. Az M4 Püspökladány-Berettyóújfalu közötti szakaszára beérkezett ajánlatok bontására 2019. január elején került sor. A tervezési szerződést 2019. második negyedévében lehet megkötni. Az engedélyezési és kiviteli tervek elkészítésének átfutási ideje 28 hónap. Ez a szakasz 29,9 kilométer, 2×2 forgalmi sávos autópályává fejleszthető autóútként tervezik meg. Kapcsolódó építmények: szükség szerinti ellenőrzési pontok, érintett közművek, két különszintű csomópont, két pár egyszerű pihenőhely, várhatóan 19 darab híd és egyéb szükséges műtárgyak.

Három vonalterv

A Debrecent Szegeddel összekötő M47-es gyorsforgalmi út tanulmánytervei készülnek jelenleg. A tervezési szerződéseket (Debrecen-Békéscsaba és Békéscsaba-Szeged szakaszokra bontva) 2018. május közepén kötötték meg 18 hónapos átfutási idővel. Az év első felében lesznek a környezetvédelmi munkarészhez szükséges részletes tavaszi és nyári élővilág védelmi felmérések. NIF feladatába jelenleg tanulmányterv és környezeti hatásvizsgálat elkészítése, valamint környezetvédelmi engedély megszerzése tartozik – tájékoztatott az M47-es gyorsforgalmi jelenlegi állásáról Hideg András.

Azt már a térség polgármestereitől tudtuk meg, hogy a majdani M47-es 2×2 sávos út Gáborjánnál ágazna majd ki az M4-ből, és jelenleg három útvonalterve van. Ezek nyugatról kelet felé haladva a következők: Berettyóújfalut nyugat felől megkerülve Bakonszeg, Darvas, Szeghalom vonalon halad dél felé; a másik szerint lényegében a mostani 47-est követi; míg a harmadik az országhatár felé kanyarodva, az ottani településeket felfűzve futna Gyula irányába. A legolcsóbb a jelenlegi 47-es nyomvonalon haladó lehetne, míg a tőle nyugatra és keletre lévők újabb térségeket kapcsolnának be a gyorsforgalmiút-hálózatba. Az országhatárhoz közel futó pedig akár alternatív útja lehetne a Romániában a határral mintegy párhuzamos főútnak. Vitányi István országgyűlési képviselője az utóbbi nyomvonalat preferálja.

– Kovács Zsolt –


Bihar - Ha valaki meghallja azt, hogy Bihar, ne a hátrányos helyzetű térség jusson az eszébe. Ezt Muraközi István, Berettyóújfalu polgármestere válaszolta kérdésünkre, amikor az autópálya előnyéről kérdeztük. Mint ismeretes, a napokban adták át az M35 befejező ás az M4 kezdő szakaszát, és ezzel B...

Az M35-M4 autópálya új szakaszát december 20-án adták át
Berettyóújfalu - Az ország legtöbb feladatát ellátó autópálya mérnökségét is birtokba vették a bihari autópálya mellett. Új mérnökségi telepet is avattak az M35-ös és M4-es autópálya átadása után december 20-án a bihari városban, amely végpontja az M35-ős autópályának, illetve csomópontja az M4 s...

Budapest - Január 1-jével bővült a díjköteles úthálózat, változott a pótkocsikra és a pótdíjfizetésre vonatkozó szabályozás. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. csütörtöki közleménye szerint az M35-ös autópálya Berettyóújfalu és a 481. számú főút közötti 18,7 kilométeres, valamint az M4-es a...



Püspökladány.
HAON.HU






hirdetés