Ezek az útszakaszok újulnak meg 2018-ban Hajdú-Biharban

Felújítják a 47-es főút Debrecenből kivezető szakaszának egy részét, és új csomópont is épül
Felújítják a 47-es főút Debrecenből kivezető szakaszának egy részét, és új csomópont is épül - © Fotó: Matey István
Hajdú-Bihar – A hazai közutak átlagos életkora 25-26 év, és több mint ötven százaléka rossz állapotú.

  • Hajdú-Bihar megyében idén tizenkét útszakaszon végeznek burkolaterősítő és burkolatjavító munkákat.
  • A munkálatok a sárréti, nyírségi és a hortobágyi utakat érintik leginkább, de a megyeszékhely sem marad ki az útjavító programból.
  • A Magyar Közút Nonprofit Zrt. az idén két jelentősebb útfelújítási programban végeztet teljes körű rekonstrukciós munkákat az országos közúthálózaton.
  • Az egyik egy több mint 100 milliárd forint értékű hazai program, valamint mintegy 55 milliárd forint értékben valósulhatnak meg beruházások a Település- és Területfejlesztési Operatív Programban (TOP).
  • A munkálatok előkészítése jelenleg is zajlik, a kivitelezésekhez szükséges tervezéseket és közbeszerzési eljárásokat folyamatosan, ütemezetten végzik a szakemberek. A téli időszakot követően a társaság szeretné a munkaterületeket átadni a kivitelezőknek.
  • Kíváncsiak voltunk az utak állapotára is, erre vonatkozóan országos adatokat kaptunk a Magyar Közúttól. Mint megtudtuk, a 32 ezer kilométer hosszú országos közúthálózatot tekintve, a hazai útburkolatok 51,4 százaléka rossz állapotú.

Folytatódik ebben az évben a legrosszabb állapotban lévő utak burkolatának javítása megyénkben – derül ki a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályának tájékoztatásából, amelyet a Napló kérdéseire válaszolva juttatott el szerkesztőségünkbe.

A főutak közül csupán a 47-es két szakasza, összesen mintegy hat kilométer hosszúságban kap új burkolatot. A mellékutak közül a Balmazújváros–Hajdúnánás, a Nyíradony–Nyírábrány, a Püspökladány–Sárrétudvari, a Püspökladány–Szeghalom, a Püspökladány–Nádudvar, a Biharnagybajom–Berettyóújfalu, a Nyíradony–Nyírbéltek, a Tiszacsege–Debrecen, a Debrecen–Biharkeresztes, a Vámospércs–Létavértes és a Vámospércs–Nyírlugos közötti út egy-egy szakasza újulhat meg ebben az évben. A 47-es főút és a belőle kiágazó, Biharkeresztesre vezető mellék­út csomópontját átépítik.

Van előrelépés

Kíváncsiak voltunk az utak állapotára is, erre vonatkozóan országos adatokat kaptunk a Magyar Közúttól. A 32 ezer kilométer hosszú országos közúthálózatot tekintve, az útburkolatok átlagos életkora 25-26 év. Az elmúlt években az átlagéletkor ugyan kis mértékben tovább nőtt, de ennek üteme az építési, felújítási tevékenységek következtében lassuló tendenciát mutat.

ujt

Fotó: Derencsényi István

A 2017-es adatok szerint az országos közutak burkolatállapot szerinti osztályozása alapján 11,5 százalék jó, 6,4 százalék megfelelő, 19,4 százalék tűrhető, 11,2 százalék nem megfelelő, 51,4 százalék rossz állapotban van. Ez előrelépés a 2016-os évhez képest, amikor az utak 9,6 százaléka volt jó, 6,4 százaléka megfelelő, 19,6 százaléka tűrhető, 11,5 százaléka nem megfelelő, 52,8 százaléka pedig rossz. Az útjavító programok megvalósításával joggal lehet bízni az újabb előrelépésben.

Egységes elvű minősítés

Az állami közúthálózat minősítése egységes rendszer alapján minden évben megtörténik. Az állapotfelvételt végző mérnök a teljes úthálózat beutazásakor egy erre a célra kifejlesztett eszközzel a látható burkolathibákat rögzíti, hozzárendelve annak helyét. Ezeket az Országos Közúti Adatbankba feltöltve egy algoritmus számítja ki a burkolatállapot-osztályzat jelzőszámát. Ez 1-től 5-ig terjed.

Öt mérnökség végzi

A tél elmúltával megtörténik a teljes úthálózat állapotfelmérése, ezt követően, a nyári időszakban, a rendelkezésre álló források figyelembevételével javítják a burkolathibákat és úttartozékokat. Hajdú-Bihar úthálózatának üzemeltetését és fenntartását öt mérnökség végzi éves ütemezett feladatterv alapján, az útügyi műszaki előírásoknak megfelelő technológiák alkalmazásával. Az útburkolatok minősítése alapján adott szakmai javaslatok figyelembevételével a megyében minden évben történik útfelújítás.

HBN–KZS


A 2018-ban megújuló hajdú-bihari útszakaszok

TOP-finanszírozás

  • A Balmazújváros–Hajdúnánás közötti út egy 6,057 és egy 6,443 kilométeres szakasza
  • A Nyíradony–Nyírábrány közti út egy 4,15 és egy 4,145 kilométeres szakasza
  • A Püspökladány–Sárrétudvari közötti út 4,275 kilométeres szakasza
  • A Biharnagybajom–Berettyóújfalu közötti út 3,1 kilométeres szakasza

Hazai finanszírozás

  • A Püspökladány–Szeghalom közötti út 0–2,1 kilométerszelvényében burkolatfelújítás
  • A Vámospércs–Létavértes közötti út 4–9,8 kilométerszelvényében burkolatfelújítás
  • A 47-es főút 1+550–2+650 és a 34+900–39+760 kilométerszelvényében burkolatfelújítás
  • A 47-es főút és a Biharkeresztesre vezető út kiindulópontjában új csomópontépítés
  • A Nyíradony–Nyírbéltek közötti út 0–5+280 kilométerszelvényében burkolatfelújítás
  • A Tiszacsege–Debrecen közötti út 0–10+00 kilométerszelvényében burkolatfelújítás
  • A Püspökladány–Nádudvar közötti út 3+00–7+600 kilométerszelvényében burkolatfelújítás
  • A Debrecen–Biharkeresztes közötti út 9+00–12+275 kilométerszelvényében burkolatfelújítás
  • A Vámospércs–Nyírlugos közötti út 8+050–13+000 kilométerszelvényében burkolatfelújítás



Püspökladány.
HAON.HU

További hírek a Gazdaság kategóriából






hirdetés