Helyi közélet

2012.10.10. 15:21

„Isten jókedvében teremtette Montenegrót”

Hajdúszoboszló - A MOL Nyugdíjas klub tagjai a Fekete hegyek országában járt nemrégiben.

A nyugdíjas klubtagok útjáról Fábián Gyula számolt be, s mivel nagyon sok élményt szeretett volna megosztani az olvasókkal, szinte csak felsorolásra hagyatkozott az utazás felelevenítésében.

Hegyen, völgyön

A Durmitor Nemzeti Parkból induló program során végigmentünk a Tara folyó kanyonján, élvezve az ősz által gyönyörű színpompába öltöztetett erdőségeket és félve nézve a buszunk mellett a mélyben húzódó 1300 méter mély szakadékokat.

A Dinári hegység kacskaringós hegyi útjai végén végre megjelent előttünk az Adria teljes pompájában. Megcsodáltuk Budva hangulatos városát, majd komppal keltünk át a kotori öblön, hogy hosszú utazásunk végén Herceg Noviban szálljunk meg.

Szerencsések vagyunk, mert eljuthattunk Horvátországba és Bosznia-Hercegovinába is. Lehetőségünk nyílt Dubrovnik, az ősi Raguza, az „Adria királynője” óvárosában a Pille kapun át belépve és a fehérre koptatott köveken sétálva megcsodálni a hangulatos sikátorokat, az Onofrio kutat, Orlandó oszlopot, a Szent Balázs Templomot, a Szűz Mária Katedrálist, a Gundulić téren az árusok portékáit és még sok csodálatos épületet, az óváros védelmi rendszerét.

A háború emlékei

A Neretva folyó völgyén végigrobogva értünk Mostárba, megnézni a Világörökség részét, a mostari közel 500 éves öreg hidat, mely a boszniai háborúban megsemmisült. Helyreállításában magyar segítők is résztvettek. Az ősi belváros Bosznia egzotikus világába vezetett bennünket, megcsodálva a keleti bazárok jellemző hangulatát, a szinte egymást érő kávézók, emléktárgyakat kínáló bazárosok sokaságát, Koski Mehmet pasa dzsámiját, de sajnos a háború emlékét is mementáló szétlőtt házakat. Örök békét kívánva búcsúztunk a várostól.

Felüdülést jelentett a hosszú buszozás után másnap a hajókirándulás, melynek során megcsodáltuk a 18 méter magas Kék barlang foszforeszkáló kék vizét és mészkőképződményeit, a Mamula sziget komor erődítményét és Zanjice specialitásait. Montenegrói üdülésünkbe belefért még Herceg Novi Stari Gradjának meghódítása és tengerparti fürdőzés is.