Percre pontosan tudhatjuk hol jár a busz

Percre pontosan tudhatjuk hol jár a busz
Debrecen – Az országban egyedülállóan teljeskörű utastájékoztató rendszer a Hajdu-Volánnál.

A menetjegy és bérletértékesítésre szolgáló fedélzeti, illetve elővételi pénztárgépek, valamint a belső hálózat és a megfelelő szerverek beszerzése, a rendszer müködtetéséhez szükséges oktatás lebonyolítása után 220 buszra felszerelték a számítógép alapú pénztárgépeket.

Ezek bekapcsolásával lép be a GPS helymeghatározó rendszerbe az adott jármű, melynek attól kezdve mind az utasok, mind a forgalomirányítók percre pontosan követhetik a mozgását. Miután a rendszer keddtől „élesben” is elérhető a hat ütemből, öt megvalósult – mondta a vezérigazgató. A hatodik az elektronikus bérletrendszer bevezetése, amit néhány hónapon belül kísérleti jelleggel tesztelnek a Balmazújváros

– Nagyhegyes, később a Debrecen – Vámospércs vonalon. A végső cél, valamennyi járaton lehetővé tenni, az elektronikus kártyával való utazást – tette hozzá Zilahi-Sebess Géza.

Interneten és wapon

A tájékoztatón bemutatták, hogyan működnek a HC Linear Kft. által kifejlesztett és az IQSYS Zrt. kivitelezte utastájékoztató és forgalomirányító rendszerek. Az utóbbi természetesen a cég belső használatában van, az utasok a menetrend mellett a járművek valós menetidejét, pillanatnyi helyzetét, illetve percre pontos érkezését kérhetik le az útvonal meghatározott pontjára vonatkozóan. Tehetik ezt az interneten a www.hajduvolan.hu honlapról, vagy közvetlenül a http://webinfo.hajduvolan.hu oldalon, illetve mobiltelefonon a wapos szolgáltatást igénybe véve a http://wapinfo.hajduvolan.hu-n. Ezek használatával garantáltan kiküszöbölhető a felesleges várakozás, illetve a sok bosszúságot okozó késői érkezés a megállóba.

Teljes kontroll alatt

Bár a nagyközönség előtt rejtve marad az új forgalomirányítási rendszer, a tájékoztató résztvevői ebből is kaphattak ízelítőt. Teljes ellenőrzés alatt – így lehetne jellemezni, hogy a társaság valamennyi buszáról folyamatosan kapják öt helyen az információkat. Így például a járatszám, a sofőr neve és pillanatnyi helyzete. Amennyiben éppen úton van, a diszpécser számára különboző színek jelzik, hogy a menetrendhez viszonyítva hogyan halad, s amennyiben lényeges eltérés mutatkozik, arról a fedélzeti műszerén jelzést kap.

A sebessége mellett a rendszert irányítók arról is meggyőződhetnek, mennyi ideig tartózkodik a megállókban, és hol melyik ajtót nyitotta ki. Mivel ezeket az adatokat el is tárolják, az esetleges reklamációkra (például nem állt meg a busz, nem nyitotta ki a hátsó ajtót, késve érkezett stb.) megdönthetetlen bizonyítékkal fognak szolgálni a panasztevő mellett vagy ellen. HBN-ÉP

Régi illetve új buszpályaudvar

Lesz új buszpályaudvar?

Lesz új buszpályaudvar?