Parkolódíj Debrecenben: szabad-e tovább emelni?

Parkolódíj Debrecenben: szabad-e tovább emelni?
© Fotó: HBN
Debrecen – A fórumozó autósok többsége szerint nem célravezető a parkolási díjakat növelni.

Élénk vitát váltott ki a Napló Agóra internetes levelező fórumán a debreceni önkormányzat közgyűlésének az a múlt heti határozata, mellyel a kiemelt övezetben januártól 440 forintról 480 forintra emelték a parkolási díjat, és újabb 9 utcával bővítették a fizetős zónát. A közgyűlési előterjesztés indoklása szerint a magasabb tarifa miatt a belvárosi parkolóhelyeken gyorsabban cserélődnek az autók.

Papp László polgármester a döntés megszületése előtt hangsúlyozta, hogy a fizetős övezet bővítését az ott lakók kezdeményezték, mondván, napközben ők azért nem tudnak parkolni, mert idegenek foglalják el az ottani ingyenes helyeket. Arról is beszélt, hogy miközben a belvárosi fizetős parkolók általában túlterheltek, addig az olcsóbb mélygarázsokban szinte mindig akadnak szabad helyek. Ezért ezek használatára szeretnék az autósokat ösztönözni.

„Emeljék csak tovább”

Varga Imre azt írta ezzel kapcsolatban az Agórán, hogy megérti az önkormányzatot. Véleménye szerint amíg a többség autóval jár Debrecenben (miközben mindenki panaszkodik a nagy szegénységre), addig emeljék csak a csillagos égig az árat:

59 éves vagyok, soha nem volt autóm, nem is lesz. Megjegyzem, mi még gyalog jártunk iskolába, és nem a városnak a lakóhelyünktől legtávolabbi pontjára.”

Egy másik fórumozó, Koczka Ferenc arról számolt be, hogy neki az autó sokkal több egy helyváltoztató eszköznél, az a szabadság szimbóluma:

Soha nem kell alkalmazkodnom senkihez, oda, akkor és azzal megyek, akivel csak akarok.”

– Az autószeretettel nem vagyok egyedül, és ezt minden állam minden kormánya és önkormányzata kihasználja. Lásd: jövedéki adó, parkolási díjak, biztosítási-, átírási-, általános fenntartási költségek és sorolhatnám. Állítja, az autózásnak van még egy nagy előnye. Gyorsabban oda lehet érni A-ból B-be, mint bármi mással. Amikor Debrecenben napközben csak félóránként járnak a buszok, de neked időre kell menned, mit választanál? – tette fel a kérdést. Szerinte egy tesztet kellene végezni. Ha egy munkanapra mindenki letenné a kocsit, és a tömegközlekedést használná, az kártyavárként omlana össze. Nem vallja be egyik városvezetőség sem, de mindegyik arra épít, hogy az emberek jelentős része önerőből oldja meg a közlekedését. Ami nem lenne baj, de ezzel visszaélni szerintem már az – vélte Koczka Ferenc.

„Sántít” az indoklás?

Jónás Imre szerint nevetséges az az indoklás, hogy gyorsabban forogjanak az autók a parkolókban. Kijelentette: aki ezt kitalálta, hiányzott a matematikaóráról, hiszen ha én kifizetem azt az időt, amennyit parkolni akarok, azt le is parkolom. Ha meg nem akarok parkolni, mert drágának találom, más megoldást keresek. Ezt az indokot nem lenne szabad elfogadniuk a képviselőknek – írta.

Kövesi Péter ezzel szemben arra az álláspontra helyezkedik: a belvárosi fizetős parkolás indoka jogos, a terheltséget csökkenteni kell. Ezután több kérdést is feltett. Például: mi indokolja a fővárosi árakat, hogy lassan kétszer annyit fizetünk, mint a nyíregyháziak? Mi indokolja, hogy lassan a külvárosi helyek is fizetősek lesznek? Szajkózzák, hogy ez szolgáltatás. De mit szolgáltatnak? Mivel kapunk többet, mintha egy nem fizetős helyen állnánk meg? Hozzátette: és akkor a klinika, kórház körüli parkolásról nem is beszéltünk, pedig oda senki sem jókedvében megy – állítja.

A közgyűlésen Nyikos István, a DV Parking Kft. ügyvezetője elmondta: mostanában Debrecenbe egy hétköznapon átlagosan körülbelül 10 ezer 700 autó érkezik. A kiemelt parkolási övezetben, például a Dósa nádor és a Kálvin téren gyakran nem lehet szabad parkolóhelyet találni. A közeljövőben olyan parkolóautomatákat szeretnének vásárolni, amik bankkártyát is elfogadnak.

HBN–OCs








hirdetés