Ösztönből az életről ír

Akt.:
Marsalkó Dáviddal Lévai Balázs beszélgetett a Campus Fesztiválon
Marsalkó Dáviddal Lévai Balázs beszélgetett a Campus Fesztiválon - © Fotó: Kovács Péter
Debrecen – Halott Pénz: „Nem születnek dalok, ha nem történik semmi az emberrel, keresem az impulzusokat.”

Anya, nézd, ennyien járnak Halott Pénz-koncertre – a mondat Marsalkó Dávid életének egy igen jelentős pillanatában egy telt házas koncerten, a Budapest Parkban hangzott el. A helyszín nagyszínpadának táncterén tízezer ember fér el, körülbelül ennyi rajongó között fogta kézen, és vezette végig az édesanyját a pécsi zenész.


Fotó: Kovács Péter Fotó: Kovács Péter ©

– Sosem hitt bennem: a zenélést nem tartotta rendes munkának, aggasztotta, hogy nem tudok megélni belőle, és nem tetszett neki, amikor otthagytam emiatt a korábbi munkahelyem, ezért fontos volt a perc, amikor bizonyíthattam. Nagy kő gördült le akkor a szívemről. Azóta támogat ebben – fűzte hozzá az énekes „győztes mosollyal”. A hétfős hip-hop formáció frontemberét Lévai Balázs faggatta a Campus Fesztiválon pénteken.

Különbözőek a szülei

A Halott Pénz 2003-ban Dávid önálló produkciójaként indult, ám 2013-ban hétfős zenekarrá fejlődött. Azóta a nagyszínpadok, neves klubok állandó szereplője a többszörös Fonogram-díjas együttes. A zenéket, szövegeket is író énekes a debreceni fesztiválon elmondta: a szülei nagyon különbözőek, édesanyja feszesebb, konvencionálisabb, édesapja pedig kifejezetten kerüli a hagyományos utakat, laza, „nagy dumás” fotóművész. Az azonban mindkettőjük alapértéke – s ezt ő is örömmel tette magáévá –, hogy eredménye a kitartó, becsületes munkának van. A munka „formájáról” már mások voltak az elképzeléseik. A család első diplomásaként felelősség volt a közgazdász Dávidon. Sokáig vívódott azzal, hogy hogyan vágjon bele az őt hívogató, ám a szüleiétől merőben eltérő – sok kockázatot rejtő – tervek megvalósításába. A Feltámad a tenger című dal, egy ilyen elmélkedő időszakban, létmélyponton született, amikor az alkotó nem találta a helyét a világban.


Fotó: Kovács Péter Fotó: Kovács Péter ©

Érzésből refrén

A beszélgetőpartner több dalból citált részleteket, és igyekezett megtudni, honnan fakadnak a szövegek, amelyeket ma tömegek zengnek. Egy nagyon aktív korszakban, az egymásba érő bulik egyik reggelén, Halott Pénz az akkori lakótársának sóhajtotta: miért nem tudunk mi két-három körül hazajönni, és pihenni? Miért kell nekünk a klubból még egy kocsmába is elmenni, még egy utolsó és azutáni italt meginni, és végül reggel 8-9-kor hazakeveredni?


Fotó: Kovács Péter Fotó: Kovács Péter ©

– Feljegyeztem ezt az érzést, és később ebből lett a „kettőkor elindulni, na még mit nem” sor, majd a dal – mondta. Mint kiderült, mindig érzésből, ösztönösen ír zenéket, jórészt fel-alá járva a stúdiószobában. Általában egy alapritmus születik meg először, aztán ahhoz hangulat társul, majd egy-egy sor, leghamarabb a refrén.

Tisztelgés és meglepő húzás

A Darabokra törted a szívem című dalt például egy próba előtt poénból dúdolta egy tag, ám Dávid fejében megragadt, ezért foglalkozni kezdett vele. – A feldolgozás – amire engedélyt kaptam – egyrészt tiszteletadás az eredeti előadónak, a Bergendy Együttesnek, másrészt meglepő húzásnak gondoltam a zenekarunk részéről. Rizikós volt, mert előttünk már legalább ötvenen hozzányúltak ehhez a zenéhez – fogalmazott, hozzátéve, hogy a szám generációs kapocs lehet. Kedvelem az efféle kötelékeket.

HBN–HABE








hirdetés