Örök vitatéma, hány fokra kellene állítani a klímát a DKV-járatokon

Az éppen megújuló 1-es vonalon járó kék villamosok gyárilag nincsenek klímával felszerelve
Az éppen megújuló 1-es vonalon járó kék villamosok gyárilag nincsenek klímával felszerelve - © Fotó: Matey István
Debrecen – Abban az esetben engedélyezheti a DKV forgalomirányítója az autóbuszokon található légkondicionálók bekapcsolását, ha a levegő hőmérséklete meghaladja a 26 Celsius-fokot. A tapasztalatok szerint akkor működnek az utasok többségének tetsző módon a berendezések, ha 8-10 fokkal állítanak elő hűvösebbet, mint a kinti levegő hőfoka.

Aki valaha utazott nyári kánikulában hosszan a tűző naptól felforrósodott, utasokkal teli helyi buszon, az tudja, milyen rossz érzés a párás melegben „aszalódni”. Ehhez képest tapasztalataink szerint az elmúlt hetekben a DKV autóbuszainak csak egy részén működött rendesen a klimatizálás. Olyan busz is akadt, ahol ugyan pörgött a berendezés, mégis alig-alig volt hűvösebb, mint kint. A régebbi kék villamosokon és a trolikon nincs légkondi, a CAF villamosokon viszont igen, és azok jól is teljesítenek.

Ami elromolhat, az…

Nagy Annamária, a DKV kommunikációs és marketing vezetője kérdésünkre azt közölte, hogy a légkondicionáló berendezés használatát a központi forgalomirányító engedélyezheti a járművezetőknek abban az esetben, ha a külső hőmérséklet eléri a 26 Celsius fokot. Bár a légkondicionálókat folyamatosan, naponta ellenőrzik, előfordulhat, hogy napközben mégis meghibásodnak.

A problémát a lehetőséghez képest minél hamarabb, de legkésőbb az éjszakai üzemszünetben orvosolják az illetékes Inter Tan-ker Zrt. szakemberei.

Debrecenben átlagosan 300 méterenként található autóbusz-megállóhely, ahol a járművezető az ajtókat kinyitja. A DKV szerint a hosszabb le- és felszállások ideje alatt, a beáramló meleg levegőtől a jármű visszamelegszik, ez jelentősen csökkenti a légkondicionáló hatékonyságát. Így gyakran alig, vagy egyáltalán nem érzékelhető a működésük.

Kulcsra zárni az ablakot

Mivel az is előfordul, hogy a légkondizás ellenére az utasok elhúzzák az autóbusz ablakait, arra is kíváncsiak voltunk, hogy a forró napokon az ablakokat nem lehetne-e ugyanúgy kulccsal bezárni, mint ahogy azt télen is teszik? Erre azt a választ kaptuk, hogy ha a klíma üzemel, a járművezető köteles az ablakokat kulccsal zárni. Amennyiben a klíma használatát nem engedélyezik, az ablakokat az utasok is kinyithatják.

Örök vitatéma az utazók között, hogy hány fokra kellene állítani a klímát. Míg egyesek ebben a helyzetben már „megfagynak”, mások még mindig izzadnak.

„Ne legyen sarkvidéki”

A DKV-nál arra az álláspontra helyezkedtek, hogy a tapasztalatok alapján az érzékenyebb utasoknak sem okoz gondot, ha az autóbuszok klíma berendezését a kinti hőmérséklethez képest 8-10 fokkal állítják alacsonyabbra.

HBN–OCs








hirdetés