ORFK: folytatódik az országos akció a gyalogosok és a kerékpárosok biztonságáért

Akt.:
Budapest – Folytatja a tavaly indított akciót a rendőrség a gyalogosok és a kerékpárosok nagyobb biztonságáért – közölte az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) közlekedésrendészeti főosztályának vezetője csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján.

Óberling József elmondta, 2014-ben 626-an haltak meg közlekedési balesetben, 40 százalékuk gyalogos vagy kerékpáros volt. Ezért tavaly megelőzési programot indítottak, ennek eredményeként 2015-ben a 644 halálos áldozatnak már csak a 35 százaléka volt gyalogos vagy biciklis.

Jelezte: idén, az év első két hónapjában azonban megint 40 százalékra emelkedett a balesetben elhunyt gyalogosok és kerékpárosok aránya. Hozzátette, hogy az így közlekedők sokszor nemcsak áldozatai, de okozói is a baleseteknek: az összes baleset 12 százalékát okozták tavaly, többet, mint a tehergépkocsi-vezetők és a buszvezetők együtt. Vagyis vagy nem ismerik a szabályokat, vagy nem tartják be azokat – közölte.

A főosztályvezető kiemelte, hogy ezért folytatják a tavaly indított akciót, de idén sem büntetéssel, hanem meggyőzéssel kívánnak javítani a gyalogosok és a kerékpárosok biztonságán.

Elmondta, az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottság (OBB) ülésén úgy döntöttek, hogy például közintézményekben és tömegközlekedési járművökön, illetve azok megállóiban elhelyezett plakátokon, valamint televíziós és rádiós spotokban hívják fel a figyelmet a gyalogos és kerékpáros közlekedés legfontosabb szabályaira.

Kezdeményezik egyes jogszabályok módosítását is, például azt, hogy legyen kötelező a 14 év alattiaknál a kerékpáros fejvédő használata, illetve kiterjesztenék a láthatósági mellény használatát: kötelező lenne lakott területen kívül nappal gyalogosoknak és kerékpárosoknak egyaránt, lakott területen belül pedig éjszaka és korlátozott látási viszonyok között a kerékpárosoknak.

Tovább üzemeltetik a www.baleset-megelozes.hu oldalon a baleseti ponttérképet, és népszerűsítik a Bringamax programot, amelynek célja, hogy lehetőleg olyan kerékpárok vegyenek részt a közúti forgalomban, amelyek az előírt kötelező felszerelési tárgyakkal – fék, világítási és fényvisszaverő eszközök – rendelkeznek.

Az időskorúak közlekedését és szabályismereteik bővítését a Szenior pandúr elnevezésű programban kívánják elérni.

A sajtótájékoztatón Lakatos István, a Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszékének vezetője ismertette azt a tanulmányt, amelyet a tanszék készített az ORFK-OBB felkérésére a gyalogos- és kerékpáros-balesetek elemzéséről.

Elmondta: a kerékpárosok által okozott balesetek egynegyedét ittasan okozták. A leggyakrabban – majdnem minden második esetben – a baleset úgy történt, hogy a keresztirányból érkező jármű elütötte a kerékpárost. Gyakori volt a balra kanyarodó jármű és a kerékpár ütközése, valamint a “magányos jármű” egyéb okból bekövetkező balesete, ez a három típus az összes kerékpáros-baleset 80 százalékát adta.

Az elemzés szerint a kerékpáros-balesetek több mint háromnegyedében 50 évesnél idősebb biciklis az érintett.

A szakértő felhívta a figyelmet arra, az Európai Unióban az a cél, hogy 2020-ig a halálos balesetek számát a felére csökkentsék, 2010 és 2014 között már 18 százalékkal csökkent a halálozások száma.

A lehetséges megoldások között említette a figyelemfelhívó táblákat, az oktatást, az infrastruktúrafejlesztést és a kritikus helyeken a rendőri jelenlétet. Elmondta: egy hagyományos útkereszteződésben 32 jármű- és 24 gyalogos-konfliktuspont van, míg egy körforgalomban mindössze 8-8, vagyis ezzel jelentősen lehet csökkenteni a kockázatot. Jó megoldásnak nevezte a balesetek elkerülése érdekében a kerékpárok és autók haladási zónáinak elkülönítését is.

– MTI –



Sporthírek






hirdetés