Olvasói panasz és válasz: Elfagyott vízóra miatti gondok

Akt.:
Image 1 Képszöveg A januári tartós hidegben rengeteg helyen elfagytak a vízórák
Image 1 Képszöveg A januári tartós hidegben rengeteg helyen elfagytak a vízórák - © Fotó: Derencsényi István
Debrecen – A télen a Debrecenhez közeli településen édesanyámnál az aknában levő golyós csap elfagyott, szerencsére nem a vízóránál. Mi megvettük a csapot, tömítőszalagot, és lecseréltük a megrepedtet. Nem tudta megmondani, hogy mióta, és hány köbméter víz folyhatott el. A meglepetés a számlával érkezett, mert az elszámolt ivóvíz 45 köbméter, a szennyvíz ugyanannyi, a számla összege pedig 26 ezer 49 forint – az átlagfogyasztása 6-7 köbméter.

A Vízmű Hatvan utcai ügyfélszolgálatán elmondtuk, a talajba elfolyt víz árát kifizetjük, de vitatjuk a vízmű csatornájának használatát.

Az ügyintéző a számlát a megvásárolt csapról és tömítőről lefénymásolta, és kérte a történés rövid leírását. Abban a tudatban hagytuk el az ügyfélszolgálatot, hogy a problémánk megértésre talált. Pár nap múlva érkezett egy levél, hogy időpontot egyeztessek a helyi vízművek dolgozójával, aki ellenőrzi, megtörtént-e a csere. Azt is kérték, hogy postafordultával küldjük a javítást igazoló számla másolatát, s ha saját magunk végeztük el, úgy a hibaelhárításhoz szükséges szakmai végzettséget igazoló dokumentumot. Én ilyen fogyasztói kötelezettségről sehol sem olvastam, utalást nem találtam. Mi sajnos egyikkel sem rendelkeztünk, csak annyi tapasztalattal, hogy ki tudjuk cserélni a meghibásodott golyós csapot.

Kérdem én, hogy a mai szakemberhiányos világban mikor megy el valaki egy ilyen kevés jövedelmet hozó munkát elvégezni, és egy idős, 86 éves nőnek mikor adnak erről számlát?

Mi arra törekedtünk, hogy a hibát elhárítsuk, hogy ne kelljen napokig víz nélkül lenni. Úgy vélem, ez az eljárás teljesen a fogyasztó ellen van kitalálva. Az időpontegyeztetés után kijött a vízművek helyi képviselője, mindent rendben talált, és erről jegyzőkönyvet vett fel. Nem sok idő múlva értesítés helyett jött az új számla, ismét 26 ezer 049 forintról. Újra bementem az ügyfélszolgálatra, ott elmondták, hogy nem tudják elfogadni a reklamálásunkat, mert nincs számlánk, vagy végzettséget igazoló dokumentumunk. Ekkor a Fogyasztóvédelmi felügyelőséget hívtam fel, de az ügyintéző jelezte, törvény írja elő, hogy ilyen esetet be kell jelenteni a vízművek felé. Mi bejelentettük, csak a számla érkezése után, mert addig nem tudtuk, hogy mennyi víz folyt el. A kérdésem az lenne, hogy is van ez, akkor mit kell tenni a fogyasztónak, akinek van elég problémája a magas számla miatt? Számla, dokumentum vagy bejelentés? – kérdezte D.J.-né debreceni olvasónk, akinek levelét az illetékeshez továbbítottuk.

A víziközmű szolgáltatásról

2011-ben született a törvény, majd ez alapján 2013-ban a végrehajtására a kormányrendelet. Ezek alapján az üzletszabályzatot kellett készíteni a szolgáltatóknak, amit pedig a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) hagyott jóvá. Abban kellett szabályozni minden, a fogyasztói kapcsolatban előforduló eljárási rendet. Az üzletszabályzat nyilvános, azt a honlapunkon kötelező megjelentetni, és az ügyfélszolgálatunkon is elérhető. Az 58. sz kormányrendelet így fogalmaz: 67/A.§ (3) A felhasználó köteles a víziközmű-szolgáltató számára a hiba keletkezésének helyét ellenőrizhető módon bemutatni és a javítást számlával igazolni.

Üzletszabályzatunk az alábbiakat rögzíti:

12.3.2. ….Amennyiben a vizsgálat megállapítja az ivóvíz környezetben történt elszivárgásának tényét, vagy a felhasználó a javítást számlával igazolja, kérelme alapján a Szolgáltató a 11.2.2.5. pontban leírtak szerint számolja el a fogyasztást. Általában egy javításról szóló számlának két fontos része van, az anyagköltség és a munkadíj. Egy anyagvásárlási számláról nem lehet eldönteni, hogy az hol lesz felhasználva, jobb esetben a vevő neve van rajta. Egy cég ügyfélszolgálatán lehetetlen eldönteni, hogy ha nem vállalkozó adta a számlát, akkor a kivitelező szakember volt-e, vagy egy gyakorlattal rendelkező, ügyes kezű ember. Ezért a szó szerinti jogszabály értelmezést próbáltuk „lazítani” azzal, hogy amennyiben nincs számla, akkor a javítást végző legalább a képzettségét igazolja a panasz elfogadásához. Ezen felül nekünk további költségeket jelent a jogszabály által előírt levelezés, helyszíni ellenőrzés.

Az ivóvíz minőségi biztonságát megőrizni a szolgáltató feladata, azt nem a közüzemi hálózaton, hanem a fogyasztói vízkivételnél, csapon kell biztosítanunk. A jó szándék és ügyes kéz azonban még nem garancia arra, hogy a hibás csap cseréje során nemcsak a műszaki megoldás lesz tartós, hanem a higiénés feltételeket is betartották. Egy képzettséggel rendelkező szakembernek tudnia kell, hogy a vezetékvégeket le kell tisztítani, a csapot lefertőtleníteni a beszerelés előtt, és a javítás után, biztonságként a belső vezetéket át kell öblíteni. A szolgáltatóipar jelenlegi helyzetéről nekünk is vannak tapasztalataink. Vagy nincs vállalkozó, vagy nem készül számla. De ezt a körülményt a jogszabályalkotó nem mérlegelte. A felhasználók számára amennyiben a vízóraaknában hibát, folyást tapasztalnak, rendelkezésre állnak a Debreceni Vízmű Zrt. hiba bejelentési csatornái a nap 24 órájában. Szerelőink szintén 24 órás készenlétben dolgoznak. Amennyiben a hiba a felhasználói oldalon van, úgy a Debreceni Vízmű Zrt. számlát állít ki a javításról, ez alapján az elfolyt víz mennyisége után a csatornadíj jóváírásának nincs akadálya.

– Ányos József, a Debreceni Vízmű Zrt. vezérigazgatója –



Olvasói panasz és válasz: Brutális gallyazás indokolatlanul

A Felsőpércsi út 73. szám előtti, a közel 10 éve ültetett gömbakácfát a napokban az E-on dolgozói a képen látható módon lepusztították, anélkül, hogy egy szóval is jelezték volna felénk.








hirdetés