Olvasói levél és válasz: Jobban büntetnek, mint egy bliccelőt

Akt.:
Olvasói levél és válasz: Jobban büntetnek, mint egy bliccelőt
© Illusztráció: HBN-archív
Debrecen – A napokban a Kálvin térnél sms-ben történő parkolás után mikuláscsomag várt az autó szélvédőjén. Amit kezdetben nem tudtam mivel magyarázni, mivel abban a tudatban voltam, hogy a mobilparkolásom még mindig tart. Felhívtam az ügyfélszolgálatot, ahol közölték: látják, hogy elindítottam a parkolást, csak hát rossz zónát ütöttem be az sms-be.

A kiszabott bírság ugyanannyi volt, mintha abszolút nem is vettem volna parkolójegyet, sőt, a közben mobilparkolásért már levont összeget is megtartják. Tehát összességében, mivel nem a megfelelő zónához tartozó telefonszámra küldtem az sms-t, jobban büntetnek, mint egy bliccelőt.

Örülnék, ha más nem járna hasonlóképpen, valamint erre valaki megoldást találna – írta Sz. Ervin nevű olvasónk.

Levelére Nyikos István, a DV Parking Kft. ügyvezető igazgatója a következő választ küldte.

A különbözettel meg lehetne úszni

A panaszos levelében a gépkocsi rendszámát nem tüntette fel, így a konkrét esetet nem tudtam kivizsgálni, csak az érvényes jogszabályi környezet alapján tudok válaszolni.

A DV Parking Kft. Debrecen területén az önkormányzat 48/2014. (XI. 27.) számú rendelete alapján üzemelteti, ellenőrzi a fizető várakozóhelyek működését.

Ha a gépkocsi tulajdonosa nem fizeti meg a parkolási díjat, vagy az adott területre érvényes díj megfizetése nélkül várakozik a kijelölt fizető parkolóban, a fenti rendeletben foglaltak szerint kell a parkolást üzemeltető társaságnak eljárnia.

„Ha a jármű díjfizetési kötelezettség alá eső várakozási területen, az adott területre érvényes díj megfizetése nélkül várakozik, vagy a kifizetett várakozási időt a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 15/C. § (1) bekezdésében meghatározottak szerint túllépi, a fizetendő várakozási díj és pótdíj mértéke, valamint alkalmazása és nem teljesítése esetén teendő intézkedések tekintetében a Közszolgáltató a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 15/C.-15/D. §-ában foglalt rendelkezéseket köteles alkalmazni.”

A panaszos által felvetett problémára sem az önkormányzati rendelet, sem a közúti közlekedésről szóló törvény idézett paragrafusában foglaltak nem adnak mérlegelési lehetőséget. A szigorú szabályozást éppen a visszaélések elkerülése miatt kellett bevezetni. Tapasztalataink szerint, ha ez nem így lenne, senki nem akarna megfelelő zónára érvényes jegyet váltani, mivel a pótdíjazást a különbözet megfizetésével meg lehetne úszni. Az esetek ilyen módon történő rendezése további jelentős feladatot róna a parkoló üzemeltetőjére. A jogszabály alkotója vélhetően ezt, a visszaélésre lehetőséget biztosító helyzetet szerette volna kiküszöbölni.

A pótdíjazás alkalmával nem vizsgáljuk azt, hogy a pótdíjazást követően valaki még mennyi ideig veszi igénybe a várakozó helyet. Ez lehet akár több óra is. A pótdíjazás alkalmával ezért minden esetben egy óra várakozási díjat is meg kell fizettetni a pótdíjazott gépkocsi használójával.

Annak a pontos megállapítása, hogy valaki valójában mennyi parkolási díjat lenne köteles megfizetni, még a jelenlegi technikai megoldások mellett sem lenne egyszerű. Erre való tekintettel a jogalkotó ezt nem is vizsgáltatja az üzemeltetővel. Kifizettet a parkolót szabálytalanul használóval egy óra parkolási díjat, ha lejárt a jegye, nem megfelelő zónát indított el, vagy nem vett jegyet. Valamint szankcióként kiszabja a pótdíjat is. Arról nem született rendelkezés, hogy rossz zóna elindítása esetén a rosszul megfizetett díjat vissza kellene térítenie az üzemeltetőnek.

Ennek a problémának az elkerülésére a DV Parking Kft. kéri tisztelt ügyfeleit, hogy a mobil parkolás elindításánál mindig pontosan ellenőrizzék az adott zónára vonatkozó feltételeket!​








hirdetés