Okozhat nehézséget az iskolakezdés a kicsik számára

Akt.:
A Szoboszlói Úti Iskola tanévnyitóján
A Szoboszlói Úti Iskola tanévnyitóján - © Illusztráció: Molnár Péter
Budapest, Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – Egy teljesen új világba csöppennek azok, akik első osztályosokká válnak.

Az óvodalátogatás nem csak a képességek fejlesztésében és a szocializációs folyamatokban játszik nagy szerepet, hanem az iskolás éveket is előkészíti. Az iskolakezdés mégis okozhat nehézséget a kicsik számára. Ez az időszak nem csupán fizikailag és szellemileg jelenthet plusz kihívást a gyerekeknek, hanem pszichésen is megterhelő lehet. Hogyan könnyíthető meg az átmenet? Mit tehet a szülő? A webbeteg gyermekpszichológusának összefoglalója az iskolakezdéssel járó lelki megpróbáltatásokról. Egy aktív, szabályszegő óvodásnak természetes, hogy eleinte nem lesz kiváló a magatartása, a gyengén rajzoló gyermek pedig valószínűleg nem fog rögtön gyöngybetűkkel írni – azonban ezek a készségek folyamatosan fejleszthetők.

Dicsérni, dicsérni!

Javasolt ellenben a gyermek erőfeszítéseit rendszeresen dicsérni, eredményeit kiemelni, ugyanakkor a hibáira is mindig figyelmeztessük, de ne hangsúlyozzuk azokat. Ami nagyon fontos, hogy ne azt érezze a gyermek, hogy a szülői szeretet és elfogadás a teljesítményétől függ. Ezzel együtt persze szükség van arra, hogy legyen egy követelményrendszer a szülő felől, de ez inkább arra vonatkozzon, hogy a gyermek képességei szerint a legtöbbet hozza ki magából. Az önállóság sem fog egyik napról másikra ugrásszerűen kialakulni: már az óvodáskorban el kell kezdeni arra szoktatni a gyermeket, hogy a saját dolgait rendben tartsa, például, hogy önállóan öltözködjön.

Tanulni. Vagy mégsem?

Az első iskolaévben nem várható el a gyerekektől, hogy egész nap a tanulással foglalkozzanak. Az óvodából általános iskolába vezető úton is fontos betartani a fokozatosság elvét. Az 1. osztályosoknak még nem javasolt az iskola melletti külön foglalkozás, maximum a heti egy alkalommal történő sportolás, ha igényli a gyerkőc, de főleg a szabad játék az, amivel levezetheti a feszültségét.

Mindig beszélgessünk az iskolában történtekről. A gyermek várakozását, lelkesedését sajnos sokszor letörik az első hetek az iskolában, amikor szembesül a kötöttségekkel, a folyamatos feladatokkal és versenyhelyzettel, valamint a monotonitással. Engedjük, hogy feszültségét megfogalmazhassa és – elfogadott keretek közt – levezethesse. Gyakran előfordul, hogy az iskolakezdés egy élethelyzeti krízisként jelenik meg a gyermeknél, ami változatos tünetek képében manifesztálódhat: például bepisilés, visszatérő hasfájás, dadogás, szorongás vagy alvásproblémák.

Nagyon fontos figyelni a jeleket és hogy meddig, milyen intenzitással jelennek meg. Ha tartóssá válnak, vagy fokozódó tendenciát mutatnak, akkor mindenképpen és minél hamarabb keressünk fel szakembert, mert a problémákat görgethetjük majd magunk és a gyermekünk előtt egész tankötelezettsége alatt.

webbeteg.hu


Szögedi Dalma szerint segíthet, ha a szülők saját iskolai élményükről beszélnek gyermeküknek
Borsod-Abaúj-Zemplén megye - Kiderült, az iskola- és óvodakezdés nem könnyű se a gyerekeknek, se a szülőknek. Szakértői telefon az iskolakezdésről. A kisfiam most lett első osztályos. Az összes ismerős anyuka azt meséli, hogy az ő gyermeke nagyon várta már az iskolát, és nagy örömmel indult az év...

Fotó: mirror.co.uk
A tegnapi csengőszó minden korosztály számára mást jelent, de a legnagyobb változást mégis az iskolásokká váló kisgyermekek számára hozta. A szabadabb, kötetlenebb óvodai létből egy szabályokkal terhelt közegbe kerülnek. Az eddig megszokott napközbeni játékidő lecsökken, egy másfajta napirend, életc...








hirdetés