Offshore-botrány – A Kreml “csalódott” a tényfeltáró újságírói munka minőségében

Moszkva – A Kremlben “csalódottságot keltett” az offshore-ügyekre rávilágító újságírói munka minősége, Moszkvában nagyobb szakszerűségre számítottak – jelentette ki Dmitrij Peszkov, az orosz elnök szóvivője hétfőn.

Peszkov már napokkal az anyagok publikálása előtt figyelmeztetett: egy nemzetközi oknyomozó konzorcium arra készül, hogy “megrendelésre” az elnök családjára és gyerekkori barátaira vonatkozó információkat “ültessen el” a köztudatba Nyugaton és Oroszországban.

A szóvivő hétfőn is megerősítette, hogy Kremlben figyelemmel kísérik ezeket az akciókat, amelyek célja az orosz vezetés, elsősorban Vlagyimir Putyin elnök lejáratása, különösen a parlamenti választások évében, és hosszabb távon is – két évvel az elnökválasztás előtt.

Szavai szerint a “putyinfóbia” már olyan szintre erősödött külföldön, hogy ott már tabu bármi jót mondani Oroszországról. Peszkov szerint a közlések nem tartalmaznak “semmi konkrétumot és semmi újat”.

A Süddeutsche Zeitung című német lapnak több százezer offshore cég titkos adatát szivárogtatta ki egy titkos forrás a Mossack Fonseca panamai ügyvédi irodától, amely névtelen offshore vállalatokat kezel ügyfelei számára a világ számos részén. Ezekkel a cégekkel tulajdonosaik feltételezhetően el tudják rejteni üzleti tevékenységüket, vagyonukat.

A kiszivárogtatások alapján megírt cikkek négy olyan létező, vagy a közelmúltban megszüntetett céget említenek meg – ezek a Sonnette Overseas, International Media Overseas, Sunbarn és Sandalwood Continental -, amelyek valamilyen kapcsolatban állnak az orosz elnökhöz és a környezetéhez közel álló Bank Rosszijához. Ezek összértéke mintegy kétmilliárd dollár.

Noha a szerzők elismerték, hogy Putyin neve konkrétan egyszer sem szerepel az iratokban, azt állítják, hogy az adatokból kiderült, miként váltak mesésen gazdagokká az elnökhöz közel álló személyek, ami nem történhetett volna meg az ő beleegyezése nélkül. A cikkekben szó van offshore cégek üzleti szempontból gyanúsnak vagy irracionálisnak tűnő ügyleteiről, feltehetően soha meg nem térített hitelekről és egyéb üzelmekről, amelyek egyebek között Svájcra, a Brit Virgin-szigetekre és Ciprusra is kiterjedtek.

Maga az orosz elnök egyébként a közelmúltban többször is arra szólította fel honfitársait, hogy repatriálják az offshore számlákon őrzött vagyonukat.

A most nyilvánosságra került “panamai dokumentumok” a legerősebb reflektorfényt Oroszországban Putyin gyerekkori jó barátjára és egyik lányának keresztapjára, Szergej Roldugin csellistára irányították, akinek magánvagyona legalább 100 millió dollárra rúg. Rolduginról most kiderült, hogy 12,5 százalékban részvényese Oroszország legnagyobb televíziós hirdetési cégének, a Video Internationalnek, és ugyancsak kisebbségi tulajdonosa a Kamaz teherautó-gyárnak, valamint a Bank Rosszijának, amely a 2014-es ukrajnai orosz beavatkozás után felkerült az Egyesült Államok szankciós listájára.

– MTI –



További hírek a Gazdaság kategóriából






hirdetés